Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkering på plasser reserverte for elbil

Startet av Griffel, søndag 09. mars 2008, klokken 11:18

« forrige - neste »

Griffel

Edgar Hertwich er på jakt etter bærekraften

Edgar Hertwich, med Bachelorgrad i fysikk, Princeton, USA og Master- og doktorgrad i energi og ressurser, Berkeley, USA, er en østerriksk professor bosatt i Trondheim, som i fem år har ledet NTNUs program for industriell økologi., og fått plass i FNs internasjonalt ekspertpanel for bærekraftig ressursforvaltning.

I siste nr. av Gemini forteller han om panelets oppgaver, og egne synspunkter på blant annet drivstoff:

"Når det gjelder fly, finnes ennå ingen bedre alternativer enn flybensin – selv om flyutslippene er langt verre enn de som tas med i regnestykket. For personbiler bør vi tenke hybride løsninger: diesel/bensin/gass/batteri – og på litt sikt: brenselceller."

"Biodrivstoff er verken ressurs- eller miljøvennlig! Produksjonen er mye basert på fisk og matplanter, og det er idioti å bruke matvarer som drivstoff. Matvareproduksjon forbruker dessuten mye fossil energi. Potensialet for reduserte utslipp er dermed ikke særlig stort."

"Annen generasjon biodrivstoff kan være bra, og vi bør forske på det. Jeg gjør det også! Men med 50 prosent om -danningstap er det foreløpig ikke så veldig flott teknologi, det heller. Drivstoffet vi kommer å bruke i det nærmeste fem årene, kommer imidlertid fra matvarer og har liten eller ingen klimagevinst. Jeg skjønner ikke hvorfor EU og USA må pålegge oljeselskapene å bruke milliarder til å blande første generasjon biodrivstoff i bensin og diesel når vi vet at det er skadelig for miljøet."

Og om klimakvoter:
"Jeg har et vanskelig forhold til klimakvoter som virkemiddel. Det er bra å få I gang utslippsreduksjoner. Vi må finne måter å leve på, som gjør at de samlede utslippene ikke utgjør mer enn ti prosent av dagens. Hvis kvotehandel mellom landene brukes slik at denne prosessen ikke settes i gang, er det ikke bra."

Hele artikkelen:
http://www.ntnu.no/gemini/2008-01/38-39.htm
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA