Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helserisiko i el.bil relatert til EMF

Startet av Griffel, lørdag 16. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

Griffel

TU
http://www.tu.no/industri/2013/02/27/her-er-en-serieprodusert-brenselcellebil
Hyundai ix35 FCEV, Den første serieproduserte elbilen med brenselcelle istedet for batteri.

Hyundai skal i løpet av 2013 og 2014 produsere minst tusen slike biler som skal settes inn i ulike testprosjekter rundt om i verden.

I 2015 skal den koreanske industrigiganten ha kapaistet til å produsere 10 000 brenselcellebiler i året. I 2020 er målet å kunne rulle ut 100 000 FCEV hvert år.

På den serieproduserte versjonen oppgir Hyundai nå et forbruk på 0,95 kg H2/100 km (NEDC) og en rekkevidde på 594 km.

Estimatet er at et 80 kW brenselcellesystem ved en tenkt masseproduksjon på 500 000 biler i året i 2012 ville kostet 48,5 dollar/kW, mot $275/kW i 2002.

DoEs mål er en systempris på 30 dollar per kilowatt.

Hyundai jobber for at hydrogenelektriske biler ikke skal koste mer enn batterielektriske biler i løpet av 2020-2025.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA