Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oslo-Svinesund

Startet av aalbork, torsdag 18. april 2013, klokken 08:16

« forrige - neste »

aalbork

Nå har bilen passert 75 000 km og det er fremdeles mye bil igjen, så jeg håper å kunne bruke den i mange år og km enda. Tenker derfor det er lurt å skifte girolje preventivt, for å slippe unødig girhavari. Det har fremdeles ikke lykkes meg å få tak i noe dokumentasjon på denne bilen, så jeg står ganske på bar bakke når det kommer til spørsmål om oljetyper etc.

Ser det er litt forskjellige anbefalinger når det gjelder think og PSA. Jeg vet jo ikke om girkassen på Kangooen skiller seg mye fra PSA, men kan anta at den ikke er så forskjellig. Håper noen her kanskje vet. Hvilken girolje som er best egnet. På syngingen fra girkassen høres det ut til at turtallet er ganske høyt i maksimal hastighet, så det er vel en fordel med en olje som ikke slynges for lett av drevene samtidig som den er lettflytende og tåler trykk.

Er det noen som vet hva som er anbefalt til Kangoo eller noen som kjenner en olje de har god erfaring med i liknende (kanskje PSA) girkasser?
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: aalbork på torsdag 04. april 2013, klokken 20:38
Jeg vet jo ikke om girkassen på Kangooen skiller seg mye fra PSA, men kan anta at den ikke er så forskjellig. Håper noen her kanskje vet.

Jeg foreslår at du ringer Valdemar på Elbilmek og spør. Tlf. 968 01 716
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Nye Think spesifiserer ATF olje på girkassen.

Dette er også benyttet med god suksess på PSA. Samme olje brukte jeg i sin tid på Triumph girkasse med overdrive.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på fredag 05. april 2013, klokken 06:28
Nye Think spesifiserer ATF olje på girkassen.

@Elektrolux.  Jeg mente å huske at du hadde skrevet om oljen (minst) en gang tidligere, men da jeg søkte fant jeg bare det innlegget ditt fra 2007 som jeg linket til.
Jeg sjekket også elbilwiki (http://www.elbil.no/wiki/PSA:How-to#Bytte_av_gearolje), men der var det ikke nevnt type olje så jeg la nettopp inn informasjonen fra 2007 hvor du sa "API GL5 75 W 80  Girolje".

Kanskje du kan utdype "ATF" (som jeg også tror du har gjort et sted her tidligere), og rette eller legge til info på wiki ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elbilmek

Kangoo electiq 2002, 38000km

aalbork

Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA