Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteriutviklingen

Startet av Celter, tirsdag 02. april 2013, klokken 12:54

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: Griffel på torsdag 14. mars 2013, klokken 01:16
Saken er at denne laderen som er designet for EU standard som et minstekrav må kunne håndterer 400V 3-fas lading (TN) og 230V 1-fas. Dette er det en lover når en sier at den er tilpasset Europa standarden for 3 fas-lading.
("og kan ta alle typer strøm" som en enkelt kan si til en forsamling)
Kan den mer er dette en bonus, og jeg vil bli gledelig overrasket. Umulig er det ikke men det er mange snubletråder her som kan være vanskelig å se.
Dette er ikke helt vanlige omske eller induktive laster som enkelt hånteres med stjerne trekant vender, men styrte lierettere som ikke uten videre trekker en sinus strøm fra nettet, og hvor det kreves filterkretser.

Du har nok (dessverre) rett her: Laderen i bilen er ikke en elektrisk motor som drives av 3-fase strøm, i sånt fall hadde det vel ikke vært så vanskelig å få den kompatibel med såvel 230V IT som 400 V TN, men det er en (flere?) likerettere som skal konvertere AC til DC og sikker samtidig transformere opp eller ned til den batterispenning batteripakken krever underveies (varierer jo avhengig av SOC=State of Charge).

Jimpec

For å prøve å stille et enkelt spørsmål her nå..

Hvilken kontakt skal jeg montere på veggen? Jeg har fikset en 32A kurs fra sikringsskapet og ut til garasjen.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

JohanH

Sitat fra: Jimpec på torsdag 14. mars 2013, klokken 11:17
For å prøve å stille et enkelt spørsmål her nå..

Hvilken kontakt skal jeg montere på veggen? Jeg har fikset en 32A kurs fra sikringsskapet og ut til garasjen.

32A en fase (mindre sannsynlig) eller 32A i 3 faser? Og har du et 230V IT system eller er det 400V? Man kan ikke svare på ditt spørsmål helt ellers.

jkirkebo

Sitat fra: JohanH på torsdag 14. mars 2013, klokken 12:00
32A en fase (mindre sannsynlig) eller 32A i 3 faser? Og har du et 230V IT system eller er det 400V? Man kan ikke svare på ditt spørsmål helt ellers.

Vi kan ikke svare før vi får endelige spesifikasjoner fra Tesla heller. F.eks vet vi ikke om kabelen som følger med takler 32A eller stopper på 3x16A. Kan godt hende vi må ha fast EVSE på veggen for 3x32A. I så fall er det ingen vits i å montere en kontakt overhodet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ohh

Sitat fra: Elmo på onsdag 13. mars 2013, klokken 22:28
Sitat fra: ohh på onsdag 13. mars 2013, klokken 14:41
Vil svaret ditt si at det er 100% sikkert at IT-nettet mange av oss har her på berget er/blir supportert av Tesla?
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. mars 2013, klokken 14:55
Ingenting er 100% sikkert

Det eneste som er rimelig sikkert, er at en og samme bil ikke vil støtte både 400v TN 3-fas og 230v IT 3-fas slik noen har fablet om.
Er det interessant å få svaret på om 230V 3-fas IT er støttet, eller ikke?

Mitt mål med innlegget (som jeg skjønner har ført denne tråden delvis off-topic) var å kunne stille dette spørsmålet inn til DEV hos Tesla. Da får vi vite det. Eneste jeg trenger er noen som kan (på engelsk!) stille spørsmålet slik at vi får forklart hva forskjellen er på nettet i Norge ift resten av Europa.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Griffel

Sitat fra: Jimpec på torsdag 14. mars 2013, klokken 11:17
For å prøve å stille et enkelt spørsmål her nå..

Hvilken kontakt skal jeg montere på veggen? Jeg har fikset en 32A kurs fra sikringsskapet og ut til garasjen.
Vent å se. Du trenger jo ikke denne kontakten før du får bilen, og løsningen er klar før bilen skipes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jimpec

Jeg har 32A sikring og 3 faser. Elektrikeren sa at vi legger det nå så får vi se hva vi bruker. Jeg har ikke peiling på det i grunn.
Men jeg venter med å montere kontakt i alle tilfelle.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

JohanH

Sitat fra: Jimpec på torsdag 14. mars 2013, klokken 18:59
Jeg har 32A sikring og 3 faser. Elektrikeren sa at vi legger det nå så får vi se hva vi bruker. Jeg har ikke peiling på det i grunn.
Men jeg venter med å montere kontakt i alle tilfelle.

Det syns jeg høres klokt ut. I realitieten vil det nok dreie seg om hvis du skal sette inn en 16Ax3 eller 32Ax3 kontakt. Du har i vært fall en god kurs til garasjen.

JohanH

Sitat fra: ohh på torsdag 14. mars 2013, klokken 15:23
Sitat fra: Elmo på onsdag 13. mars 2013, klokken 22:28
Sitat fra: ohh på onsdag 13. mars 2013, klokken 14:41
Vil svaret ditt si at det er 100% sikkert at IT-nettet mange av oss har her på berget er/blir supportert av Tesla?
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. mars 2013, klokken 14:55
Ingenting er 100% sikkert

Det eneste som er rimelig sikkert, er at en og samme bil ikke vil støtte både 400v TN 3-fas og 230v IT 3-fas slik noen har fablet om.
Er det interessant å få svaret på om 230V 3-fas IT er støttet, eller ikke?

Mitt mål med innlegget (som jeg skjønner har ført denne tråden delvis off-topic) var å kunne stille dette spørsmålet inn til DEV hos Tesla. Da får vi vite det. Eneste jeg trenger er noen som kan (på engelsk!) stille spørsmålet slik at vi får forklart hva forskjellen er på nettet i Norge ift resten av Europa.

Det er veldig intressant å få svaret. Du kommer ikke å få svaret fra Tesla hvis du sender en mail uansett hvor velskreven på engelsk den mailen er. Dette er noe som vært diskutert og prøvd å få et svar på fra Tesla siden det ble klart at bilen skulle selges her, og veldig mye i hvert fall siden Tesla bekreftet at de kommer å støtte 3-fase (noe av problemet er at de ikke sa noe mer spesifikt en akkurat dette "støtte for 3-fase ladning"). Vi må bare vente på offisielle specifikasjoner, som dog sannsynlig er rett rundt hjørnet.

Jimpec

Sitat fra: JohanH på torsdag 14. mars 2013, klokken 19:07
Sitat fra: Jimpec på torsdag 14. mars 2013, klokken 18:59
Jeg har 32A sikring og 3 faser. Elektrikeren sa at vi legger det nå så får vi se hva vi bruker. Jeg har ikke peiling på det i grunn.
Men jeg venter med å montere kontakt i alle tilfelle.

Det syns jeg høres klokt ut. I realitieten vil det nok dreie seg om hvis du skal sette inn en 16Ax3 eller 32Ax3 kontakt. Du har i vært fall en god kurs til garasjen.

Garasjen er inni huset og ca 2 meter fra sikringsskspet så den er jeg veldig fornøyd med. Ser frem til å få håndfast info fra Tesla om hva standarden blir.

Vil ha mulighet til å lade så fort som mulig ved behov. Hjem fra hytta søndag og jobbtur på 20+ mil mandag morgen så vil behovet melde seg av og til.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Øyvind.h

Sitat fra: Jimpec på torsdag 14. mars 2013, klokken 19:56
Sitat fra: JohanH på torsdag 14. mars 2013, klokken 19:07
Sitat fra: Jimpec på torsdag 14. mars 2013, klokken 18:59
Jeg har 32A sikring og 3 faser. Elektrikeren sa at vi legger det nå så får vi se hva vi bruker. Jeg har ikke peiling på det i grunn.
Men jeg venter med å montere kontakt i alle tilfelle.

Det syns jeg høres klokt ut. I realitieten vil det nok dreie seg om hvis du skal sette inn en 16Ax3 eller 32Ax3 kontakt. Du har i vært fall en god kurs til garasjen.

Garasjen er inni huset og ca 2 meter fra sikringsskspet så den er jeg veldig fornøyd med. Ser frem til å få håndfast info fra Tesla om hva standarden blir.

Vil ha mulighet til å lade så fort som mulig ved behov. Hjem fra hytta søndag og jobbtur på 20+ mil mandag morgen så vil behovet melde seg av og til.
Om du ikke har trefas-løsning som blir støttet må du lade med 32a enfas, noe som tilsvarer 7,7kW ved 240 volt. Da snakker vi ca 12 timer fra tomt til fullt batteri. Går vel antakelig greit, selv om trefas er å foretrekke?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fredag

Sitat fra: Elmo på onsdag 13. mars 2013, klokken 22:28
Det eneste som er rimelig sikkert, er at en og samme bil ikke vil støtte både 400v TN 3-fas og 230v IT 3-fas slik noen har fablet om.

Jeg blir skuffet hvis Model S ikke støtter begge typer trefas-lading, både 400V og 230V.

Elon Musk kom til oss her i Norge og lovte oss trefas-lading. Jeg la godt merke til at han ikke spesifiserte hva slags trefas-lading, og svarte litt unnvikende. Men likevel.

Det kan tenkes at de bare utnytter en av fasene på norsk 230V trefas, slik at det blir enfas. Ikke optimalt, litt saktere, litt skuffende, men bedre enn ingenting.

Jeg ser jo også at Tesla fikk ladestasjoner.no til å fjerne lekkede Model S ladespesifikasjoner for noen dager siden. Man kan jo spekulere om årsaken.

Jeg velger å tro på Elon Musk. Tesla fikser det sikkert.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

#42
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. mars 2013, klokken 20:09
Om du ikke har trefas-løsning som blir støttet må du lade med 32a enfas, noe som tilsvarer 7,7kW ved 240 volt. Da snakker vi ca 12 timer fra tomt til fullt batteri. Går vel antakelig greit, selv om trefas er å foretrekke?
Og det halve av dette 16 A enfas 10 timer hver natt 5 dager i uken gir 180 kWh og tilsvarende en ukentlig kjørelengde på ca 900 km.
Stort batteri reduserer behovet for hurtiglading hjemme, på langtur er det en annen sak.

Har en i tillegg en 10A kontakt på jobb 8 timer hver dag får en 90 kWh i tillegg tilsammen 270 kWh og kan i løpet av uken kjøre 1300 km i tillegg til den en kjørelengde en får fra helgens hurtiglading på langtur.

De som har en daglig gjennomsnittlig kjørelengde på over 15 mil, og må nøye seg med lading om natten er de som behøver å tenke på et kraftigere opplegg hjemme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jimpec


[/quote]
De som har en daglig gjennomsnittlig kjørelengde på over 15 mil, og må nøye seg med lading om natten er de som behøver å tenke på et kraftigere opplegg hjemme.
[/quote]

Veldig godt oppsummert.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

eclipse

#44
Sitat fra: Harlex på onsdag 13. mars 2013, klokken 13:23
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 12. mars 2013, klokken 22:09
Jeg har denne sikringen på hovedstrømmen inn på huset. Står 400V og 3X50 Amp. Hvilke muligheter har jeg da til å legge opp til ladestrøm for min kommende TMS?  ???

Tja... Fordi om det står 400V på sikringen trenger det ikke være 400V system. Jeg har identisk sikring og har 230V system. Det er vel slik at sikringen takler opptil 400V
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA