Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Tromic, onsdag 03. september 2014, klokken 12:46

« forrige - neste »

Tromic

Okei. Situasjonen er som følger. Jeg har reservert en Model X. Men jeg har blitt i sterk tvil på om jeg "tør vente" til neste år. I dette ligger usikkerheten om 1) rammebetingelser for elbiler i Norge 2) Hva blir den egentlige prisen (også  uten avgifter)? 3) Når kan jeg få den levert? I dag prøvekjørte kona og jeg derfor en Model S. Og den oppfyller jo langt på vei det vi er på jakt etter når ekstrasetene er satt inn.

Men: Jeg liker designet på X mye, mye bedre. Og fremovervendt tredje seterad, 4AWD og hengerfeste er andre grunner. Jeg synes jo Model S er en veldig kul. Men det er jo strengt tatt ikke en "racerbil" jeg har vært på jakt etter, men en moderne familiebil til en aktiv livsstil - på eldrift. Der er X midt i blinken.

Så hva skal vi gjøre? Ta sjansen på at ting går bra og at jeg derfor venter? Eller kjøpe S nå og dermed være sikker på at vi kan kjøpe en slik bil til en pris vi har råd til, men dermed ikke kjøpe X? (Jeg tviler på vi har råd til å kjøpe S nå, selge den med verditap for så å kjøpe X neste år).

Hm. Her tenkes det om dagen. Derfor henvender jeg meg til det mest kompetente forumet her til lands - Kjør debatt!
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

Real EoN

Kjøp aksjer nå, reserver å kjøp model X neste år  ::)  (Ser at ikke alle vil tørre det, men da har dem vel egentlig ikke troa på bilen/Tesla heller)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Tromic på tirsdag 19. august 2014, klokken 19:24
Okei. Situasjonen er som følger. Jeg har reservert en Model X. Men jeg har blitt i sterk tvil på om jeg "tør vente" til neste år. I dette ligger usikkerheten om 1) rammebetingelser for elbiler i Norge 2) Hva blir den egentlige prisen (også  uten avgifter)? 3) Når kan jeg få den levert? I dag prøvekjørte kona og jeg derfor en Model S. Og den oppfyller jo langt på vei det vi er på jakt etter når ekstrasetene er satt inn.
..... Men det er jo strengt tatt ikke en "racerbil" jeg har vært på jakt etter, men en moderne familiebil til en aktiv livsstil - på eldrift. Der er X midt i blinken.

Så hva skal vi gjøre? Ta sjansen på at ting går bra og at jeg derfor venter? Eller kjøpe S nå og dermed være sikker på at vi kan kjøpe en slik bil til en pris vi har råd til, men dermed ikke kjøpe X? (Jeg tviler på vi har råd til å kjøpe S nå, selge den med verditap for så å kjøpe X neste år).

Først av alt: jeg ble sterkt i tvil da FRP i begynnelsen av forrige uke sa at man måtte vurdere bilavgifter og elbiler i neste års statsbudsjett. Det medførte at jeg straks la inn en TMS bestilling, selv om det egentlig er TMX jeg ønsker. Dagens pris på Tesla er nesten 2 ganger høyere enn familien kunne ha tillatt seg på en fossilbil, men selv med reduksjon/bortfall av en del andre insentiver kan regnestykket svare seg - for ikke å snakke om miljøeregnskapet. Da statsministeren på slutten av uken ettertrykkelig sa at elbilavgifter ikke vil bli endret så kunne jeg senke skuldrene og kansellere TMS. En annen grunn for ikke å kjøpe TMS nå er at hittil har også bruktprisene holdt seg høye, men regner med at TMS får en del av godsakene som TMX og at bruktprisene går ned en del for TMS uten disse "goodies".

TMX vil være en elbil som dekke samtlige behov for familien for en primærbil, og vi ville ha beholdt vår Leaf som bil nr 2 da vi ikke har noe kollektivtilbud. Med en TMS hadde vi solgt Leaf'en pga økonomi, og behold nåværende vår bil nr 2 fossil 4wd med hengerfeste for å dekke de behov som TMS ikke kan dekke vs TMX.

PK

Hei

jeg er vell litt i samme situasjon som både nevnes her. Har idag en Volvo V50 og en Leaf. Leafen dekker det meste av behovet i hverdagen, men ikke i helgene når vi skal på tur. Siden vi bor slik til som vi gjør må vi ha to biler. Jeg velger å vente på Model X. Familieøkning og ønske om 7 fullverdige seter (og 4x4) er for meg det som gjør at jeg står på valget, selv om Model S selvsagt er et klart godt alternativ.

I utgangspunktet er ikke jeg ute etter en bil med kjapp akslerasjon til 100, eller sportspreg, er ute etter en familiebil med 7 seter og god bagasjeplass. "Desverre" er det bare Tesla som kan levere dette me elektrisk drift idag. Venter derfor i spenning på lanseringen, og samtidig biter negler for jeg er så nervør på at prisen blir for høy (selv med mva frittaket)... Vell, time will show...
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Havebigfun

Elbilinsentivene bilbeholdes til 2017 eller 50000 elbiler. Sistnevnte kriteriunm er fyllt på vårparten 2015. Jeg tror ingen har lovet at man strekker seg til 2017 selv om det blir >>50K biler. Jeg frykter derfor at TMX kommer etter momsen.
Uansett kommer de som sitter på en TMS den dagen momsen kommer ikke til å få noe stort tap om de selger bilen da. Det er trygt å sitte på en TMS mens man venter på TMX sålenge man kan holde på TMS til etter momsøkningen- selv om en nyere variant setter prisen av de eldre biler under press.

Amoss

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 20. august 2014, klokken 19:47
Jeg tror ingen har lovet at man strekker seg til 2017 selv om det blir >>50K biler. Jeg frykter derfor at TMX kommer etter momsen.

Ingen har lovet det, men mange opposisjonspartier har uttrykt ett ønske om dette. Så ikke se helt bort i fra at Stortinget vil kreve det om eller når regjeringen skulle prøve å endre mva satsen på elbiler. Men som kjent, det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden, så ingen vet...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

darthy001

Har det noensinne faktisk skjedd endringer i bilavgifter midt i ett år?

Normalt er jo alle endringer i avgiftene gyldige fra 1.januar det året det innføres. Derfor ville jeg trodd at det tidligst skjer noe fra 1.januar 2016.

D.O

Vurdere og å bestille X, men det betinger at jeg får grei pris for min S og at moms ikke kommer. Hvordan er reglene nå, med tanke på refusjon av reservasjonsbeløpet?
Kunne solgt nå, men ett år uten Tesla er uaktuelt
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Real EoN

Et år uten Tesla går, men det er hardt.. spesielt når man må vente 4 mnd på BMW i3 også  ;)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Amoss

Sitat fra: darthy001 på onsdag 20. august 2014, klokken 20:28
Har det noensinne faktisk skjedd endringer i bilavgifter midt i ett år?

Litt usikker på om det har skjedd, men de kan endres ifm med revidert statsbudsjett med virkning f.eks. i fra 1. juli. Men tviler på at det vil skje her.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

olabt

Sitat fra: PK på onsdag 20. august 2014, klokken 09:31
Hei

jeg er vell litt i samme situasjon som både nevnes her. Har idag en Volvo V50 og en Leaf. Leafen dekker det meste av behovet i hverdagen, men ikke i helgene når vi skal på tur. Siden vi bor slik til som vi gjør må vi ha to biler. Jeg velger å vente på Model X. Familieøkning og ønske om 7 fullverdige seter (og 4x4) er for meg det som gjør at jeg står på valget, selv om Model S selvsagt er et klart godt alternativ.

I utgangspunktet er ikke jeg ute etter en bil med kjapp akslerasjon til 100, eller sportspreg, er ute etter en familiebil med 7 seter og god bagasjeplass. "Desverre" er det bare Tesla som kan levere dette me elektrisk drift idag. Venter derfor i spenning på lanseringen, og samtidig biter negler for jeg er så nervør på at prisen blir for høy (selv med mva frittaket)... Vell, time will show...

Hehe ..samme her.. vi har også en Leaf og en V50 faktisk..

Er helt avhengig av 4x4 så må vente på Model X om vi skal kunne bli helelektriske.. Håper prisen ikke blir høyere en nåværende S pris.. men får se.. har hvertfall reservert enn så lenge..

Har troa på at Avgiftsfordelene minst varer ut 2015.. mulig kolektivfeltet ryker til sommeren (tidligst), men det har ingen betydning for tesla kjøp for vår del..  nyter godt av det i leafen til jobb nå, så det er jo kjipt når det en gang forsvinner men at det skjer før eller siden er det vel lite tvil om.. å legge på avgifter sitter vel litt lengre inne hos politikerne får vi håpe.. til tross for høy %vis vekst i elbiler siste 2 år er det jo ikke akuratt noen nevneverdig andel av bilparken i Norge og produksjonskostnadene til produsentene er ikke i nærheten av nivå til å være konkuransedyktig uten særfordeler, så avgifter nå vil fordre total snuoperasjon ift de politiske mål som er tidligere uttalt.
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

sigurdi

Må bare legge ved denne VG artikkelen fra 2012, før valget. :-)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/fremskrittspartiet-vil-gi-elbil-garanti/a/10073180/

Innføring av mva eller andre større endringer så er dette normalt sett utført i årlig statsubidsjtt, og da med med god informasjon i forkant, slik at det ikke skal bli noen skadelidene 3.part.

Har vel tid tider gitt svært gode bilsalg i Desember, slik at biler er kjøpt til gammel avgifts sats. :-)

Her føler jeg at jeg repeterer meg selv igjen. :-)

Norge har og satt opp veldig strenge krav til seg selv, med tanke på EU sine gjennomsnitts CO2 utslipp av nybil salget. (85g/km vs 95g/km som er EU mål for 2020)

I 2015 skal det være under 130g/km på gjennomsnittet av nybil salget.
Med elbilene ligger Norge under 2015 kravet, men må ha gode intensiver for å klare å nå 2020 kravet.

http://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars/index_en.htm

Dersom eller når det kommer revidert NEDC tester (fuel forbruk), som mer reflekterer faktiske forbruk en kjøper kan forvente og faktisk klare i det daglige.
I dag er forbruket kunstigt lavt og da også CO2 utslippene fra nye biler.

http://www.ft.com/cms/s/0/00ba4a5c-c580-11e3-a7d4-00144feabdc0.html#axzz3AyENMIgj

Ending her vil gi økt gjennomsnittlig CO2 utslipp fra nybilsalget og mer elbiler trengst for å få tallene ned igjen.

Når det gjelder Model X (SUV) så er det ingen tvil at denne vil erstatte en tilsvarende bil i størrelse.
Folk kjøper ikke en Model X for de har lyst på en pendler bil til jobb, men den er mest sannsynlig en erstatning for en tilsvarende bil med tilsvarende høyt CO2 utslipp.
Trenger du en Nr2 bil til pendling så kjøper du en e-golf, leaf, Zoe, golf, polo osv.
(X blir ikke letteste bilen å lukeparkere for å si det slik.)

Det gir svært mye mer reduksjon i CO2 utslipp, dersom andelen X går opp på bekostning av eks X5, Q5, Q7. ;-)

Eks en e-Golf med 0 g/km som erstatter Golf 98-159g/km gir en besparelse på noe over 100, siden de minste motor pakkene ikke selger så godt i Norge. :-)
http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/technical-data/Tekniskedata_Golf/_jcr_content/renditions/rendition_0.download_attachment.file/golf_td_mai_2014_web.pdf

En Model X som erstatter en X5 (210-260g/km)
Så er det noen elbiler som faktisk burde bli premiert, mye så er det de store flerbruks bilene, siden besparelsen i CO2 utslipp er det dobbelte som mindre biler. :-)
(Siden de erstatter hovedbilen, som er en tilsvarende bil i størrelse og plass.)

http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/x/x5/2010/showroom/technical_data/index.html
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

+++ thumbs up +++

Artikkelen i VG er jo definitivt noe å sende til Siv Jensen som "en oppfrisking av hukommelsen"
Det er vel kanskje verre å holde ord nå når hun virkelig styrer skuta.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 20. august 2014, klokken 19:47
Elbilinsentivene bilbeholdes til 2017 eller 50000 elbiler. Sistnevnte kriteriunm er fyllt på vårparten 2015. Jeg tror ingen har lovet at man strekker seg til 2017 selv om det blir >>50K biler. Jeg frykter derfor at TMX kommer etter momsen.

Merket meg tidlig noen detaljer fra den nye regjeringen sist høst:
Selve regjeringserklæringen nevner ingenting om antall biler, men at insentiver med nullutslippsbiler skulle videreføres til 2017.
http://www.oslohoyre.no/wp-content/uploads/2013/10/plattform.pdf
Sitat:
"- Foreta en helhetlig gjennomgang av kjøretøy- og drivstoffavgiftene for å stimulere til en mer moderne og miljøvennlig bilpark.
- Videreføre avgiftsfordelene for nullutslippsbiler til 2017 og dagens unntak fra veibruksavgift for alternative drivstoff til 2020.
- Utarbeide krav om at alle nye offentlige kjøretøy, og alle nye drosjer, ferger, rutebåter og dieseltog, benytter lav- eller nullutslippsteknologi når teknologien tilsier dette."

Uttalelser fra Ketil Solvik Olsen:
http://www.tu.no/samferdsel/2013/11/08/derfor-kutter-solvik-olsen-i-elbilsatsingen
Sitat:
"Vi har jo skrevet 2017, og ikke nevnt tallet som sa at man skulle stoppe  på 50.000 biler. Jeg er som sagt veldig glad i bil. Men om markedet er modent, og du har et bredt utvalg biler, er det ikke gitt at man skal ha avgiftsfritak i all framtid. Hvis markedet er på 50 prosent, er det en helt annen diskusjon enn om det er på to til tre prosent av det totale bilsalget. Men denne diskusjonen tar vi når vi kommer til 2017".

hgs

Sitat fra: Tromic på tirsdag 19. august 2014, klokken 19:24
Okei. Situasjonen er som følger. Jeg har reservert en Model X. Men jeg har blitt i sterk tvil på om jeg "tør vente" til neste år. I dette ligger usikkerheten om 1) rammebetingelser for elbiler i Norge 2) Hva blir den egentlige prisen (også  uten avgifter)? 3) Når kan jeg få den levert? I dag prøvekjørte kona og jeg derfor en Model S. Og den oppfyller jo langt på vei det vi er på jakt etter når ekstrasetene er satt inn.

Men: Jeg liker designet på X mye, mye bedre. Og fremovervendt tredje seterad, 4AWD og hengerfeste er andre grunner. Jeg synes jo Model S er en veldig kul. Men det er jo strengt tatt ikke en "racerbil" jeg har vært på jakt etter, men en moderne familiebil til en aktiv livsstil - på eldrift. Der er X midt i blinken.

Så hva skal vi gjøre? Ta sjansen på at ting går bra og at jeg derfor venter? Eller kjøpe S nå og dermed være sikker på at vi kan kjøpe en slik bil til en pris vi har råd til, men dermed ikke kjøpe X? (Jeg tviler på vi har råd til å kjøpe S nå, selge den med verditap for så å kjøpe X neste år).

Hm. Her tenkes det om dagen. Derfor henvender jeg meg til det mest kompetente forumet her til lands - Kjør debatt!

Hei! Vi var i samme situasjon, og valgte å gå for S. Om prisen på X blir OK og vi får en grei pris for S'en vil jeg tro at vi bytter den ut. Hadde vi visst at avgiftene ville forblitt uendret fram til 2017 hadde vi nok ventet på X. S ser vi på som en 'forsikring' mot økte avgifter.
Når det er sagt dekker S 95% av behovet vårt, så om vi synes oppgraderingen blir for dyr dropper vi det og beholder den gamle fossilen med hengerfeste noen år til. Mine 2 cents er likevel at avgiftene er den siste fordelen som fjernes, og dette skjer lite trolig før 2017.  Om ønsket om X er såpass mye større enn S hadde jeg ventet og heller satset depositumet. Dette er nok mindre enn verditapet på S i mellomtiden, og som sagt tror jeg risikonen er liten. Mange (meg selv inkludert) blir smått paranoide av å lese alle spekulasjoner i media ang avgiftene på elbil, men ser man på det som faktisk er sagt og luker ut endel støy kunne man nok sovet litt roligere om natta.

P.S Model S er ingen racerbil, men en super familiebil. Du blir nok fornøyd med den også  :)

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA