Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dodge Zero

Startet av Griffel, onsdag 09. april 2008, klokken 08:10

« forrige - neste »

Griffel

Artikkel og leder i TU 1108 Papir:

Her står det at: Et inntog av plugg innhybridbiler kan øke det norske strømforbruket med 8 TWh.
Dette tilsvarer forbruket til 400.000 husstander.

Dette blir heldigvis ikke framstilt som et problem men som en mulighet for kraftbransjen. Dette dekkes med besparelser andre steder og kan bygges ut med CO2 fri kraft.

Problemet er derimot at Statens inntekter fra salg av bensin og diesel går ned.

Den norske stat tjener minst 15 ganger så mye på bilavgifter hvert år som den har lovet å bruke til å redde regnskog i den tredje verden. Det er lov å håpe – men lite sannsynlig – at Kristin Halvorsen vil la bilen som inntektskilde gå fra seg med det første.

Fra artikkelen:
Dersom alle personbiler i Norge blir erstattet av plugg inn-hybridbiler, vil hele to tredjedeler av bensinforbruket bli dekket av elektrisitet. Dette vil kreve rundt 4 TWh økt kraftproduksjon. Busser, utrykningskjøretøy, lastebiler og ulike spesialkjøretøy vil også kunne anvende teknologien.
Hvis hele transportsektoren går over til denne teknologien, vil strømforbruket i Norge øke med nærmere 8 TWh. Dette kommer fram i en ny rapport fra Energibedriftenes landsforening. Kraftbransjen ser nå store muligheter for å kapre transportmarkedet. – Dette er veldig spennende, og representerer store muligheter for kraftbransjen. Hvis plugginn-hybridbiler kommer for fullt, vil det helt klart ha en effekt på strømmarkedet. 7-8 TWh er jo et par gasskraftverk, sier kraftanalytiker i Bergen Energi, Håkan Palm.

TU som pdf format:
http://www.tu.no/multimedia/archive/00066/Teknisk_Ukeblad_1108_66959a.pdf
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Økningen i strømforbruket vil vel komme gradvis skulle jeg tro?
Myndighetene må i anstendighetens navn komme på banen og kartlegge forbruket.
Hva med oppvarming av fotballbaner over hele landet nå før sesongstart. Hørte på radioen i dag at Ullevoll har kjørt 700kW i 6 uker for å klargjøre banen.
Dette er bare èn fotballbane. >:(
Så har vi luksushyttene og leilighetene i fjellheimen, vi snakker og et enormt sløseri spør du meg. >:(
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Sitat fra: Griffel på lørdag 29. mars 2008, klokken 10:47
Problemet er derimot at Statens inntekter fra salg av bensin og diesel går ned.

Og der har du staten i et nøtteskall. De legger på avgifter på alt mulig "for å få oss til å slutte mesd det", men de er så j****vla sugne på de pengene! Røyking, f.eks. Det "riktige" hadre vært om de sa at alle som har fylt/fyller 18 innen den 1. Januar 2009 kan på forhånd søke om å få en livslang resept på tobakk. Fra og med 1.1.09 er alt salg av tobakk forbudt, med unntak av salg i apotek til de som kan framvise gyldig resept. Men neida, røykerne skal helst røyke mye mer, slik at staten får mer penger inn via avgiftesne. (jeg røyker ikke selv, btw)

Slik er det med alt seulig annet også. Som drivstoffavgifter. Det at de lokket folk til å kjøpe dieselbiler fordi de var "mer miljøvennlige" en bensin og dermed begunstiget i avgiftssystemet, for så neste år å snu på flisa og heve dieselprisen kraftig er jo et skoleeksempel på slikt.

Best å gi seg nå, kjenner jeg; det er seint, og jeg kan ta av skikkeli hvis jeg ikke roer nepa...  :-X
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA