Hvorfor ryker ikke 16A sikringen?

Startet av hma, mandag 30. august 2010, klokken 22:04

« forrige - neste »

hma

Hei,

Bilen min er spesifisert å trekke ca 25A ved lading over 220V (en fase). I garasjen har jeg derfor lagt ut 32A 3-fase, som også sikrer framtidig bruk, f.eks til huriglader.

For meg er det et problem at omtrent samtlige ladestasjoner her til lands bygges med maks 16A sikringsautomater. For å undersøke mulige løsningsalternativer testet jeg lading fra 16A kurs, og til min store overraskelse fungerte det uten at sikringen løste ut. Strømtrekk ble målt med tangamperemeter til ca 21A ved 220V og bilens BMS rapporterte samtidig ca 4,5kW lading. Sikringsautomaten til kursen er merket 400V L7/16/2/B. (16A, to faser, B = kvikk type).

Er det noen som kan forklare hvorfor dette fungerer?
Kan jeg regne med at det vil fungere på samtlige 16A ladestasjoner rundt om?
Og - er det trygt?

Min forklaring (som er en antagelse) er at sikringens utløsermekanisme er effektbasert, f.eks ved et bi-metall som løser ut nå temp/effekt når en terskel. Når denne er godkjent for 400V betyr det at den vil kunne håndere 6,4kW. Dersom spenningen er 220V vil sikringsautomaten tillate 29A (6400/220). Er dette en riv ruskende gal antagelse?

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Griffel

#1
Sitat fra: hma på mandag 30. august 2010, klokken 22:04

Dersom spenningen er 220V vil sikringsautomaten tillate 29A (6400/220). Er dette en riv ruskende gal antagelse?

Hilsen
Håkon

Ja, det er det. Sikringen er bare avhengig av strømmen. Efekten som varmer ledninger er jo som kjent:
Strømmen i 2. potens ganger motstanden.

(det gjelder også for bimetallet som varmes av en motstands tråd, spenningen er spennings fallet over motstanden og ikke nettspenningen)

Saken er nok heller det at en 16A ikke skal "ryke" på 16 A men tåle det kontinuerlig.

Derfor tåler en sikring noe mer enn merkestrømmen en tid, hvor mye og hvor leng går fram av sikrings karikristikken, men med en liten overbelstning av sikringen tar det lenger tid før den løser ut enn ved en stor overbelastning. Ved riktig store overbelastninger (3xmerkestrømmen for en B sikring) løser automatsikringer ut magnetisk, og nesten momentant (i løpet av 1 periode).

En sikring skal altså tåle merkestrømmen og gå når strømmen er over merkestrømmen før ledningen blir overbelastet. (blir for varm). Dersom en ser i ledningstabeller ser en at ledninger kan belastes en del høyere enn det de skal sikres med.

Siden det er noe tolleranser på de fleste produkter kan det nok hende at du vil oppleve å "ta" noen 16A sikringer avhengig av hvor varmt det er der sikringen står, og noen vil løse ut tidligere og noen senere men altså (helst) innenfor angitte toleranser.

En 16 A B sikring bør løse ut på 24 A etter mellom et og 10 minutter. Langvarig vil de tåle minst 18  men mindre enn 23 A, for å ligge innenfor normen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hma

#2
Hei Griffel og takk for fyldig tilbakemelding.

Når du sier at sikringsautomatene har en motstandstråd for spenningsfall gir det mening til "mysteriet" :-)

I mitt tilfelle skal ikke strømtrekket overskride 21-22A, og ut i fra det du skriver vil da en sikring type 16A B tillate den konstante lasten på 4,6kW (220*21) over 6 timer som bilen utgjør.
Jeg tar det som en selvfølge at ledningene (2,5mm2) er overdimensjon i forhold til sikringsautomaten.

Foreløpig har jeg testet 16A-lading kun over 5 minutters periode, men til helgen, neste gang jeg skal lade, skal jeg forsøke fulllading.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA