Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hydrogen

Startet av torle, mandag 28. januar 2013, klokken 21:13

« forrige - neste »

torle

Hei folkens

Jeg ble ved en tilfeldighet eier av en Peugote Partner 1999, bilen er skadet i front men regner med at det lar seg fixe. Bare dager etter denne bilen rullet inn i verkstede kom jeg over en Citroeng Berlingo med skyvedør og fire seter! Siste bil var en del nedplukket men det er fortsatt en del deler på den siste som er bedre enn på den første...

Jeg vet jeg burde valgt å reparer den med sidedør, men det er veldig mye som må flyttes over. Er det noen her som har satt seter i en Partner/berlingo uten sidedør? Blir det godkjent av tilsynet? Evt hvordan fungere det å bruke en slik bil med seter uten skyvedør?

Jeg har tenkt litt på i første omgang å få Partneren til å fungere for så å flytte alt over på Berlingoen på et seiner tidspunkt.
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

torle

I går hentet jeg ut skiltene til Partneren!
Siden sist har samtlige batteri kasser vert nede og alle batterier er gått over, et batteri måtte byttes. Karroseri skaden i front er utbedret :-\ Takk til Nils som lånte meg utstyr til vannserice 8).
Vannservice ble utført i helgen totalt gikk der med 12 liter etter fratrekk fra overløp ble 5,5 liter fylt.
Det gikk svært lang tid før jeg fikk 25C på batteriene, men ved hjelp av god temp i lokalet(20C) og 50Amp overlading så oppnådde en rette temp.
Kjørte 34km og har nå ca58% igjen på måleren.
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

torle

Tok sjangsen på å kjøre EL til jobben i dag :) 24 km, gikk veldig fint kom helt frem, hadde 20% igjen! Da min arbeidsplass ligger nedi en dump kjerte jeg frem og tilbake i dumpen, hele tiden på grønnfeltet. Når der var 5% igjen uten å få ladelys, satte jeg den på lading, mener å huske at Elektrolux sier at første ladingen etter vanservice skal en ikke tømme pakken helt. Tripptelleren viste 65km  ;)
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Trond Arve

Sitat fra: torle på torsdag 31. januar 2013, klokken 08:11
...mener å huske at Elektrolux sier at første ladingen etter vanservice skal en ikke tømme pakken helt...
Mener å huske at man skal være forsiktig å kjøre under 50% første gang etter vannservice (@boogie)?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

torle

Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

elektrolux

Dette er tommelfingerregler som tar høyde for ulik selvutlading av pakken mens den står ubrukt etter vannservice hos forhandler.

Tar en service selv kjøres bilen ofte like etter, og skal være synkron.

Uansett er det aldri lurt å kjøre slike pakker for langt ned. PSA har styring som normalt stopper bilen før reversering, mens Think Classic bommet fælt på dette, og stopper ikke i tide.

Neste gang en er nedi bunnen, skjekk spenning på alle batterikassene og se etter manglende spenning når en deler ut på 6-6-4-og 11 blokker
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

torle

Har nå brukt bilen litt og det fungere!

Men har en sak, når bilen er i gang, settes i Park men tenning ikke blir slått av så kommer "elektrisk feil" lyset på, og blir værende på. Resatte lyset og har ikke brukt Park de siste dagene, lyset har da ikke kommet tilbake.

Noen som har vert borti dette?
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Elbil fundamentalist

Vi har en peugeot partner med kun en skyvedør hvor det er satt i berlingo baksete. Så den ble en 5 seter godkjent av biltilsynet. Fungerer fint, men den innerste plassen bak fører er litt kronglete når bilen har bakovervendt barnestol i midten. Forsøk å få fatt i en ny førerstol som kan vippes forover slik at man kan komme inn i baksetet den veien. Høres forøvrig bra ut med 65 km nå på vinteren, men vær forsiktig med å kjøre den for langt ned. Det er viktigere å beskytte de dårligste batteriene mot polvending, enn å unngå "minneeffekt" spesielt når kulda har rykte på seg å redusere minneeffekt (ref gamle triks for å få liv i nicd batteriverktøy var å legge batteriet i fryseren). Jeg kjører sjeldent under 30% om vinteren.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Elmo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 26. februar 2013, klokken 20:19
Det er viktigere å beskytte de dårligste batteriene mot polvending, enn å unngå "minneeffekt" spesielt når kulda har rykte på seg å redusere minneeffekt. Jeg kjører sjeldent under 30% om vinteren.

Enig. En annen ting jeg tror kan være lurt om vinteren er (hvis man har instrument da) å balanselade dobbelt så ofte som bilen selv gjør. Det skaper vel litt høyere vannforbruk gunnet mere overlading, men pytt - man vann fyller man jo når det trengs uansett.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#10
Skeptisk!

Riktignok skal cellene tåle 5A ballanseringslading i uendelig tid, men det vil unektelig slite på cellene. Dessuten er hensikten med ballenseringsladingen ikke så mye å ballansere cellene, men å opprettholde kapasiteten på dem. Ballanseringen er ofte komplett etter kun 2-5 Ahr overlading, mens en ballanseringslading er på 25 Ahr.

Med såpass gamle celler som vi nå har, er ladekurvene noe endret, slik at mer av fase 2 ladingen skjer som ren overlading i forhold til når cellene var nye. Har sett ekstreme tilfeller i begge ender av skalaen. Noen 2005 celler jeg har oppnår full spenning allerede ved 80% kapasitet, og trengte virkelig en ballanseringslading for å opprettholde kapasiteten, mens andre celler er fulladet, idet de passerer 8V som er omslagspenningen mellom fase 1 og fase 2 lading.

Med Robometer kan en kontrollere hvordan egen pakke ligger ann. Lad bilen opp på normal måte, og mål kapasiteten med Ahr telleren. Kjør så en ballanseringslading og sammenlign kapasiteten etter dette. Er kapasiteten etter en ballanseringslading økt, har denne lademodusen nytte på din pakke. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elbil fundamentalist

Det finnes ikke noen god robometerløsing for Partneren er min oppfattning, men håper jeg tar feil selvsagt...
Boggie anbefalte som ett enklere alternativ å sette på digitale volmetere på hver pakke, så kan man se inne i bilen hvordan det står til med batteriene også mens man kjører. Følger man litt med så ser man lett når battericeller går ad skogen. Da kan man raskt skifte ut det dårligste batteriet før det forplanter seg videre. Ennå ikke fått innstallert dette, men kan ev legge ut en DYI til sommeren...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

elektrolux

Det nye Robometeret bør klare Partner/Berlingo, men det er ikke testet ut.

Da er tanken å bruke 3 sensorer; 1 på 17 blokker bak, og en på hver av de 2 fremre kassene. Har lagt inn forespørsel til leverandøren om dette er mulig.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. februar 2013, klokken 06:43
Skeptisk!
Jeg skal ikke utfordre deg på batteri teori ;)
Jeg bare konstaterer at bilene mine går lengre de 3-4 neste ladingene etter en balanselading i kulda.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. februar 2013, klokken 06:43
Dessuten er hensikten med ballenseringsladingen ikke så mye å ballansere cellene, men å opprettholde kapasiteten på dem.
Tror nettopp det kan være årsaken til at jeg opplever bedringen.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. februar 2013, klokken 06:43
Med såpass gamle celler som vi nå har, er ladekurvene noe endret, slik at mer av fase 2 ladingen skjer som ren overlading i forhold til når cellene var nye.
Med Robometer kan en kontrollere hvordan egen pakke ligger ann. Lad bilen opp på normal måte, og mål kapasiteten med Ahr telleren. Kjør så en ballanseringslading og sammenlign kapasiteten etter dette. Er kapasiteten etter en ballanseringslading økt, har denne lademodusen nytte på din pakke.
Har bare PakTracr på bilene og den har ikke kWt teller. Men jeg kan se på PakTrar at den blokken som er svakest i kulda holder spenningen mye bedre og lengre etter balanseladingen.
Så jeg tar sjansen på at å risikere for mye overladning på bra blokker er er bedre enn å presse de svakeste - i kulda.
PS: straks det er mildere så holder den svakeste blokka bra uten ekstra balanselading. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA