Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mobiltelefonhaldar

Startet av Griffel, søndag 17. februar 2013, klokken 18:18

« forrige - neste »

Griffel

http://www.tu.no/industri/2013/01/29/dette-hjulet-har-innebygget-motor
Gammel ide, men nå skal den masseproduseres.
Det svenske kulelagerselskapet SKF og amerikanske Protean Electric skal samarbeide om å masseprodusere navmotorer for elektriske biler og hybridbiler, skriver Ingeniøren. Masseproduksjonen starter i 2014.

Ulempen er at kjøreegenskapene blir dårligere når vekten flyttes ned til hjulene.
Styringen blir tregere og støt forplanter seg lettere til resten av bilen på grunn av dårligere fjæring. (Større uavfjæret masse).
Fordelen er redusert vekt og mindre energitap i kraftoverføringen (lenger rekkevidde per kWh), og bedre plass til batterier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Alt for mange ulemper til at det er interessant pt. Motoren i Model S er på størrelse med en vannmelon. Fysisk plass til batterier er ikke lenger et vesentlig problem (men det er vekt og pris).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

PerBear

Sitat fra: Griffel på torsdag 31. januar 2013, klokken 21:57
Fordelen er...mindre energitap i kraftoverføringen
Men med justerbar gir ville nok total virksningsgrad totalt sett blitt bedre. Da kan nemlig motorens virkningsgrad spisses og turtall/dreiemoment reguleres til området med maksimal systemvirkningsgrad.

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

#3
Slike variable gir medfører til dels store tap, og det spørs om det er hensiktsmessig på Elmotorer som er såpass "bredbåndet" fra før. Ikke trenger vi friløp heller på Elmotorer.

Var inne på dette i forbindelse med mopedbilprosjektet mitt, og landet på at å begrense toppfarten for å oppnå bedre aks var bedre enn å sette inn variabel girkasse.

Med mer avanserte motorer enn en permanentmagnet skivemotor, vil en kunne oppnå ganske så flate virkningsgrader og moment, og en fest reduksjonskasse blir tilstrekkelig. Faktisk går trenden nå mot større turtall på motorene. Gjerne opp mot 18-24000 rpm. Til sammenligning er Think Classic sin motor begrenset til ca 12000 rpm.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA