Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kostnader ved å eie Tesla Model S

Startet av ebbrey, søndag 20. januar 2013, klokken 19:36

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: Oreo på fredag 11. januar 2013, klokken 16:29
Sitat fra: JohanH på fredag 11. januar 2013, klokken 16:26
Fordi mva er betalt da varen ble kjøpt ny.
Og da er det viktig å få med at det faktisk er "betalt" 0%mva......

Nå har Norge valgt å stå utenfor EU og da er det Mva på varer med verdi over et minstebeløp ved import fra EU land inn i Norge uavhengig av om det er betalt Mva for varen i EU eller ikke. Pga gjensidige handelsesavtaler så fungerer dette eksakt likt andre veien.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Knut Øygard

Hvor langt går mva-fritaket for el-bil?
Er det fritak på ekstrautstyr som vinterhjul og takstativ?
Hva med deler/utstyr til bilen som kjøpes i ettertid?
I lovverket ser jeg ikke at dette er spesifisert, men dere som har kjøpt el-bil vet sikkert hvordan dette er.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Oreo

Sitat fra: KnutGol på fredag 11. januar 2013, klokken 16:58
1.Hvor langt går mva-fritaket for el-bil?
2.Er det fritak på ekstrautstyr som vinterhjul og takstativ?
3.Hva med deler/utstyr til bilen som kjøpes i ettertid?

I lovverket ser jeg ikke at dette er spesifisert, men dere som har kjøpt el-bil vet sikkert hvordan dette er.
1: eh forstår ikke sp.mål (mener du max grense? ikke forslå noe dumt) ingen grense meg bekjent
2: vinterhjul: JA (selv om forhandler (Nissan) tar en bra drøy pris for dette), takstativ: usikker. Fikk inntrykk av at "alt" en kjøpte med bilen var mva fritt. Nå var det ikke så mye mer enn vinterhjul jeg kunne få kjøpt til Leafen da.
3: nei, det må du nok pent betale mva for.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Knut Øygard

Sitat fra: Oreo på fredag 11. januar 2013, klokken 17:39
Sitat fra: KnutGol på fredag 11. januar 2013, klokken 16:58
1.Hvor langt går mva-fritaket for el-bil?
2.Er det fritak på ekstrautstyr som vinterhjul og takstativ?
3.Hva med deler/utstyr til bilen som kjøpes i ettertid?

I lovverket ser jeg ikke at dette er spesifisert, men dere som har kjøpt el-bil vet sikkert hvordan dette er.
1: eh forstår ikke sp.mål (mener du max grense? ikke forslå noe dumt) ingen grense meg bekjent
2: vinterhjul: JA (selv om forhandler (Nissan) tar en bra drøy pris for dette), takstativ: usikker. Fikk inntrykk av at "alt" en kjøpte med bilen var mva fritt. Nå var det ikke så mye mer enn vinterhjul jeg kunne få kjøpt til Leafen da.
3: nei, det må du nok pent betale mva for.

Takk! Jeg var vel litt uklar, men du svarte på det jeg lurte på:-) Det jeg mente med det første spørsmålet var: hva går inn under mva-fritaket? Og de 2 andre var eksempler på ting jeg lurte på om det var fritak på.

Da er det med andre ord lurt å kjøpe det som trengs av utstyr sammen med bilen for å unngå mva.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Elmo

Sitat fra: KnutGol på fredag 11. januar 2013, klokken 16:58
Hva med deler/utstyr til bilen som kjøpes i ettertid?

Ekstrautstyr er nå en ting, men man må betale moms på alle deler kjøpt etter bilen ble levert, feks nye batterier hvis de blir skadet fysisk eller av bruk/elde.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Jejl

Lar det seg gjøre å avtale å kjøpe bilen med 2 sett batterier?

Hvis det f.eks står i kontrakten at det andre batteriet blir betalt fullt ut ved behov for utskifting om f.eks 10-15år, og en liten sum av batteriet blir betalt på forhånd.

Er det ikke mulig å få fritak for mva på denne måten?

TW838

Ang. spørsmålet om eksport til Tyskland har jeg litt erfaring med det. Solgte min Twike til Tyskland i 2011 og da er det slik at kjøperen i Tyskland må betale 10% toll pluss(!) 19% tysk moms. Dette gjelder uansett alder på bilen. Du kan riktig nok kjøre en bil fra Norge til Tyskland og selge den der til en privatperson uten at tyske myndigheter vil få med seg dette, men lik som i Norge ved bilimport vil kjøperen da aldri kunne få på tyske skilter når den ikke er fortollet.

Det ble også nevnt momsfritak ved re-import til Tyskland/EU. Dette fungerer for varer som er produsert i EU og blir tilbakeført innen tre år etter utførselen.
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

JohanH

Sitat fra: TW838 på fredag 11. januar 2013, klokken 19:40
Ang. spørsmålet om eksport til Tyskland har jeg litt erfaring med det. Solgte min Twike til Tyskland i 2011 og da er det slik at kjøperen i Tyskland må betale 10% toll pluss(!) 19% tysk moms. Dette gjelder uansett alder på bilen. Du kan riktig nok kjøre en bil fra Norge til Tyskland og selge den der til en privatperson uten at tyske myndigheter vil få med seg dette, men lik som i Norge ved bilimport vil kjøperen da aldri kunne få på tyske skilter når den ikke er fortollet.

Det ble også nevnt momsfritak ved re-import til Tyskland/EU. Dette fungerer for varer som er produsert i EU og blir tilbakeført innen tre år etter utførselen.

Takk! Der falt dog hele planen min. Nå får jeg kjøpe Performance kun fordi den er rå :)

Oreo

Sitat fra: JohanH på fredag 11. januar 2013, klokken 22:17
Sitat fra: TW838 på fredag 11. januar 2013, klokken 19:40
Ang. spørsmålet om eksport til Tyskland har jeg litt erfaring med det. Solgte min Twike til Tyskland i 2011 og da er det slik at kjøperen i Tyskland må betale 10% toll pluss(!) 19% tysk moms. Dette gjelder uansett alder på bilen. Du kan riktig nok kjøre en bil fra Norge til Tyskland og selge den der til en privatperson uten at tyske myndigheter vil få med seg dette, men lik som i Norge ved bilimport vil kjøperen da aldri kunne få på tyske skilter når den ikke er fortollet.

Det ble også nevnt momsfritak ved re-import til Tyskland/EU. Dette fungerer for varer som er produsert i EU og blir tilbakeført innen tre år etter utførselen.

Takk! Der falt dog hele planen min. Nå får jeg kjøpe Performance kun fordi den er rå :)
+1
Er vel kun i Norge vi må tilpasse oss resten av markedet, mtp. fossilbil og "avskrivning" av avgifter. Ikke overraskende at de ikke har slikt i Tyskland (eller andre EU land) da det aldri har vært noe tema, ihvertfall ikke på bilfronten.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

PAS

Jeg har undertegnet kjøpekontrakten og den er jo naturligvis uten moms.
Men jeg hadde ikke mulighet til å bestille utstyr ekstra som vinterdekkpakke, ekstra dørmatter, Tesla original "dekklim" m kompressor osv.  Kfr   http://shop.teslamotors.com/collections/model-s

Er det noen som har formening om det blir moms på dette om man a) sørger for å bestille det før man mottar bilen. b) bestiller etter mottak av bilen.  antar at det for (b) blir full moms??
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA