Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil

Startet av tomrh, fredag 20. november 2015, klokken 22:40

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: tomrh på søndag 10. januar 2016, klokken 23:10
Sitat fra: nr1rayner på søndag 10. januar 2016, klokken 20:13
Nå var det vel slik at SKF nevner mindre friksjon, men står det noe spesifikt om kulden?
Nei, sto ikke noe spesifikt om kulde.
Men det ser ut som om fettet som SKF bruker har bra kuldeegenskaper, opererer ned til -40oC!
http://www.skf.com/binary/30-66293/457233.pdf
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

#46
Sitat fra: tomrh på mandag 11. januar 2016, klokken 08:35
Regnet nettopp ut at forskjellen i lufttetthet mellom 20 pluss (1,204) og 20 minus (1,395) utgjør 0,28% høyere forbruk ved kjøring i 80 km/t. Altså helt ignorerbart.
Da er jeg 100% sikker på at du har regnet feil.
For enkelhets skyld legger jeg ved et regneark, som forsåvidt er lagt ut tidligere. (Begge dokumenter er lagt ut tidligere).
Det er bare tallene i ilnje 7-14 som endres for å tilpasse bil, vekt og kjøreforhold.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

#47
Sitat fra: Griffel på mandag 11. januar 2016, klokken 10:02
Sitat fra: tomrh på mandag 11. januar 2016, klokken 08:35
Regnet nettopp ut at forskjellen i lufttetthet mellom 20 pluss (1,204) og 20 minus (1,395) utgjør 0,28% høyere forbruk ved kjøring i 80 km/t. Altså helt ignorerbart.
Da er jeg 100% sikker på at du har regnet feil.
For enkelhets skyld legger jeg ved et regneark, som forsåvidt er lagt ut tidligere. (Begge dokumenter er lagt ut tidligere).
Det er bare tallene i ilnje 7-14 som endres for å tilpasse bil, vekt og kjøreforhold.
Tja, var de formlene jeg brukte.
E = mgrl + ½dCdAv2l

d1 = 1,204 kg/m3
d2 = 1,395 kg/m3
v = 80 km/t = 22,2 m/s
r = 0,007 (rullemotstand B)
Cd = 0,29
A = 2,3 m2
Leaf = 1548 kg + fører 75 kg

Men...oooops! Brukte visst r = 0,7 istedet for 0,007, snek seg inn en feil der.  :-[
Flott at du oppdaget det Griffel!

Riktig tall er 10,2% høyere forbruk eller -9,2% rekkevidde. Ganske mye mer signifikant ja.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Tomrh
Du virker å være en kar som søker innovasjon. Deler derfor en tanke omkring rekkevidde i kulde etter å vært tur/retur Trondheim/Stjørdal i dag, minus 6-8 grader og tre i bilen.
Nøyaktig 30 km mellom destinasjonene. Nullet forbruksmåler og LeafSpy på i begge retninger.
Forvarmet bilen grundig før avreise til Stjørdal.
Kom frem kl 16 etter 30 minutter med forbruk på bilen som fortale 1,7 kWt/mil.
Skulle tilsi at vi brukte 5,1kWt, men LEafSpy sa 5,95 kWt.
Batteriet økte 5,6 grader til 3,4 ved ankomst.

Bilen parkert i minus 8 grader i 4 timer, og batteri sank til 0 grader.
Retur i god fart til Trondheim, og 30 km og 30 min senere var batteri økt til 6,6 grader, forbruk på bilen sa 2 kWt/mil, og LeafSpy fortale at batteriet var 6,936 kWt mindre enn ved start.

Så til saken. Bilens forbruksmåler tilsier mindre forbruk enn hva LeafSpy gjør. Hvor går effekten? Jeg tror nå det er til batteriets temperaturøkning.

Videre,den indre motstand og da tap i batteriet er dobbelt så stor ved -20 som ved 0.
Et varmt batteri vil kreve mindre, og følgelig gi lengre rekkevidde.

Hva om man gjorde følgende:

Kjøpte to slike:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Bilsetetrekk/Varmesete-2000033358/
Disse kobles så til bilens batteri, men selvfølgelig med en bryter på seg. I tillegg i serie med med en NC (Normal closed) termostat
http://www.ebay.com/itm/2pcs-Temperature-Switch-Thermostat-KSD301-KSD302-5-C-NC-/370563163010?hash=item5647492382:g:ET0AAOSwPgxVPxlW
Limt til batteripakken under bilen og med termostaten (NC) godt inntil batteripakken vil setevarmeelementene varme batteriet.
Nå tror jeg disse setevarmerne har egen temperaturbegrensning, så termostaten på 5 grader kan man  trolig la være å benytte seg av
Som alternativ til strøm fra 12V batteriet kan man ha ekstern energikilde så ikke bilens batteri gir strøm til varmepakken?
Hva tror du?


 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Det er et interessant tema, Leafnor! Kunne vi fortsette i en annen tråd? Denne nye tråden passer bedre, har skrevet et svar der: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26164.0.html
Så lar vi denne fortsette å handle om hjullager og smørefett. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Har forresten oppnådd kontakt med en ingeniør i SKF. De energieffektive hjullagrene deres har faktisk hele 30% lavere friksjon enn standard.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lynet

Men hvis friksjonen i hjullagrene utgjør 0,00001% av bilens forbruk utgjør 30% reduksjon mindre enn en fjert (forutsatt at gassen fra fjerten blåses ut bak bilen  8))!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

tomrh

Ja, etter en del beregninger med data hentet fra sykkelverdenen kommer jeg fram til at tap i hjullager sannsynligvis kommer under 50W, altså helt neglisjerbart. Legger denne ballen død nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Panders

For å ikke nevne at fettet blir varmt og flytende ila 2-3 minutters kjøring. ...
Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA