Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Range Mode

Startet av Svesa, torsdag 31. januar 2013, klokken 11:20

« forrige - neste »

Svesa

Noen som har byttet til Lithium eller av andre grunner har øket batterispenningen i en Berlingo som vet hva grensen er for hva motor og elektronikk tåler av spenning?

Tenker litt på å øke fra 27 til f.eks 30 eller 32 Saft100 blokker a``6V.

Dvs øke fra 162V til 180V eller 192V.

elektrolux

Tror ikke dette er noen god ide'

Allerede med 27 blokker er ladespenningen oppi over 240V, og det spørs om laderen går stort høyere.

Problemet med NiCd er spenningsdifferansen mellom ladespenning og kjørespenning som kan være oppi nesten 100%.

Prøv heller stivere batterikjemi. LiFePo4 eller lipo har betydelig lavere forskjell og du kan f.eks med 56 LiFePo4 celler kjøre med ca 190V som jo er målet ditt.

En slik ombygging gir en ganske så sprek bil, med redusert vekt avhengig av hvor stor kapasitet du ønsker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Svesa

OK, så motor og elektronikk ellers i bilen tåler 190V men laderen vil måtte gå for høyt pga NiCa teknologien.

Så da også i en Saxo eller 106 så er det ok å øke batterispenningen ved bytte av batterikjemi men ikke øke ant. blokker med NiCa.

Betyr det at det ikke i det hele tatt er mulig eller anbefalt å gå over 27 blokker i Berlingoen? Eller kan man putte på en eller to til? Tenkte å ha en ekstra batterikasse lengst frem i lasterommet. Er uaktuelt på nåværende tidspunkt å bygge om fra Saft batteriene...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA