Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Chassis nummer

Startet av el nino, lørdag 17. november 2012, klokken 09:45

« forrige - neste »

el nino

På Leaf-eventen i Oslo for en tid siden snakket jeg med en selger som sa at 12v batteriet blir ladet av en egen dynamo og ikke fra fremdriftsbatteriet, som på Think. Stemmer dette? Fordelen var iflg. selgeren at ratt/setevarmen kommer fra 12vbatteriet, og ville således ikke påvirke kjørelengden selvom det ble brukt maksimalt---- ???

cra

Skal ikke si om det stemmer eller ikke, men uansett hvordan 12V-batteriet lades (converter eller dynamo) så koster det strøm fra farmdriftsbatteriet (Alle som har sykla med dynamo på sykelen vet hvor dan det virker). Mener å ha lest tråder som tilsier at det ikke er dynamo som lader 12V batteriet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: el nino på onsdag 31. oktober 2012, klokken 12:55
På Leaf-eventen i Oslo for en tid siden snakket jeg med en selger som sa at 12v batteriet blir ladet av en egen dynamo og ikke fra fremdriftsbatteriet, som på Think. Stemmer dette? Fordelen var iflg. selgeren at ratt/setevarmen kommer fra 12vbatteriet, og ville således ikke påvirke kjørelengden selvom det ble brukt maksimalt---- ???
Som vanlig vet ikke selgeren hva han snakker om. 12V batteriet lades også fra framdriftsbatteriet via en DC-DC omformer. Men samtidig er det slik at når bilen lades blir både 12V batteriet og framdriftsbatteriet ladet, slik at noe av energien som er i 12V batteriet kan regnes i tillegg til det som framdriftsbatteriet har.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Kan faktisk nyansere denne noe, Leaf lader 12V batteriet med 14,6V helt til den tror at 12V batteriet er fulladet da skrues ladespenningen ned til 13,0V noe som gjør at det ikke vil foregå noe lading av 12V batteriet!!!
Og hva skjer, jo mange får problemer med at 12V batteriet plutselig er flatt. Det andre er at fjernlysene som allerede har 2V spenningsfall får redusert spenningen med ytterligere 1,5V.

Og ja det er en elektronisk "dynamo" som kalles DC-DC omformer, styrt av bilens hjerner.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

el nino

Men når 12v batteriet begynner å bli tomt, hvorfor begynner da ikke Leafen igjen å lade det? DC-DC omformeren har vel en føler for dette? Ellers er dette systemet mindre intelligent enn på Thinken. Der har jeg aldri opplevd tomt 12V batteri :-\

Lynet

Ja det undres jeg også på, du får spørre fabrikken. Jeg har klaget på dette, men fikk til svar at bilen er laget slik så det blir det ikke gjort noe med!!
Anmoder alle som får problemer med 12V batteriet legger inn info om dette på forumet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

snurre100

Er det noen som vet om det er ok å lade 12v batteriet jevnelig med ekstern lader?
Venter på Kia E Niro

el nino

Jeg vet ihverfall at jeg lader batteribanken i båten jevnlig med en såkalt intelligent lader, som holder hvilespenningen på ca. 12.8 -13 V.
Linken til eivisa viser at det må være en svakhet ved ladingen av 12V batteriet på Leaf. Bly/syre batterier har ikke godt av å komme under 12.5V. Da må de omgående lades hvis de ikke skal bli ødelagt. Dette gjelder ihvertfall i båtlivet både for startbatteri og forbruksbank.

Lynet

Sitat fra: snurre100 på mandag 07. januar 2013, klokken 07:47
Er det noen som vet om det er ok å lade 12v batteriet jevnelig med ekstern lader?

Nissan bør montere en Cetek-lader på alle sine Leaf i Norge slik at 12V-batteriet lades hele tiden mens bilen er koblet til 230V. Det har Think City.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Blip

Men det er jo det som er så tullete unødvendig siden laderen allerede er der... Det eneste som trengs er en sw-oppdatering (dersom lade-kontrollen er mulig å oppdatere).

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA