Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: godkjenning av konvertert kjøretøy

Startet av Griffel, mandag 25. februar 2008, klokken 17:08

« forrige - neste »

Griffel

Kjører buss på søppel
Snart kan avfall også bli en viktig kilde til metangass og samtidig løse et stort miljøproblem.

Alt fra matrester til kloakkslam skal bli til biogass som kan benyttes til drivstoff.
Dette er en av effektene i et gigantisk prosjekt som skal legge om måten Oslo og samarbeidende kommuner behandler avfall og kloakk på og som i størst mulig grad skal gjøre hele kretsløpet som før endte på dynga til en bærekraftig prosess.

Et nytt behandlingsanlegget for matavfall skal bygges på Klemetsrud som kan behandle 50 000 tonn årlig, men en opsjon på 80 000 tonn slik at anlegget kan behandle vesentlig mer fra både Oslo og nabokommuner i framtiden.

Matavfallet vil være utgangspunkt for produksjon av klimanøytral metangass og biogjødsel.

I full drift vil et anlegg på 80 000 tonn produsere nesten 10 millioner m3 rågass i året. Det tilsvarer energiinnholdet i nesten 7 millioner liter dieselolje.
Restproduktet fra biogassreaktorene vil bli avvannet og bli til gjødsel av meget god kvalitet som vil kunne konkurrere effektivt med kunstgjødsel. Det største anlegget vil produsere 36 000 tonn fast biogjødsel og 80 000 tonn flytende.

En annen del av Oslo-satsingen er å oppgradere kloakkrenseanlegget på Bekkelaget. Her  produserer årlig 3,6 millioner m3 rågass, som i dag brennes. Alternativet som nå utredes er å oppgradere gassen som inneholder omtrent 65 prosent metan til drivstoffkvalitet.

Kloakkrenseanlegget Veas på Slemmestad rundt 8 millioner m3 rågass. Her brukes gassen til å lage strøm og varme, men det er aktuelt å bruke anlegget til å ta imot restglykol fra produksjon av biodiesel. I dag er dette et miljøproblem, men det kan bli et verdifullt råstoff til økt metanproduksjon.

Metangassen som produseres i de ulike anleggene kan brukes på flere måter. Den kan benyttes til å lage strøm og varme direkte, slik at nesten all den potensielle energien utnyttes. Likevel kan det være mer interessant å bruke den til å drive gassbusser.

Hele artikklen;
http://www.tu.no/natur/article129664.ece
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA