Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Ekstremkulde" + vindusheiser = ødelagte vinduer?

Startet av Erethism, mandag 28. januar 2013, klokken 21:29

« forrige - neste »

Erethism

Hei

Jeg har akkurat skaffet meg en brukt C-Zero, så jeg har diverse spørsmål.

Først litt om bilen. Det er en 2011-modell registrert i Frankrike i slutten av september. Den har vært en leasingbil og har gått snaue 1800 km, så det er jo greit. Denne ble fraktet fra Sandvika til Kristiansand. Jeg har fått den resterende batterigarantien på ca 3,5 år, så klart.

Angående batteriet, så fikk jeg vite at bilen stod tom for strøm da transportfirmaet forsøkte å hente den. Dagen etter ble den hentet, så de hadde ladet den i mellomtiden. Jeg har ingen aning om hvor lenge den kan ha stått tom, så mitt første spørsmål er hvorvidt dette kan påvirke batteriets ytelse/levetid, altså å stå helt utladet.

Videre oppdaget jeg ved mottak at de hadde glemt ladekabelen, så jeg har fått låne en i helgen av en annen forhandler. Dette må jeg ta opp med selger på mandag. Det er kanskje litt mye å spørre om helt på sparket, men siden jeg ikke vet når jeg får laderkabelen min og jeg er avhengig av bilen, så lurte jeg på om det er noen i Kristiansandområdet som kan hjelpe meg. Andre tips setter jeg også pris på.

Ellers har jeg et godt førsteinntrykk av bilen. Er en del småting jeg må få ordnet før alt er på stell, blant annet en renvask innvendig og utvendig, fylle på spylevæske, kjøpe isskrape og slike ting, men tror jeg kommer være godt fornøyd med bilen. Den brukte litt mer strøm til jobb i dag (uten varme på) enn jeg hadde forventet, men så er det forholdsvis kjølig for tiden. Kanskje batteriet trenger noen ladesykluser først. Tips om dette?

Meldte meg inn i foreningen i romjula, men venter fortsatt på pakke i posten og regning. Håper dette kommer snart. Om dere ellers har noen gode råd å dele, så tar jeg imot gladelig. :)
Brukt C-Zero, fersk elbilsjåfør

Elmo

Sitat fra: Erethism på lørdag 12. januar 2013, klokken 14:39
Videre oppdaget jeg ved mottak at de hadde glemt ladekabelen, så jeg har fått låne en i helgen av en annen forhandler. Dette må jeg ta opp med selger på mandag. Det er kanskje litt mye å spørre om helt på sparket, men siden jeg ikke vet når jeg får laderkabelen min og jeg er avhengig av bilen, så lurte jeg på om det er noen i Kristiansandområdet som kan hjelpe meg. Andre tips setter jeg også pris på.

Kjøp en alternativkabel med mulighet for å velge 6/10/16A ladestrøm like gjerne først som sist.
Kan kjøpes direkte fra produsent i Sverige http://charge-amps.com/um-evse
eller fra Norge feks her http://elbilshop.no/evse.html

Her er en forumtråd hvor du kan lese mere om den http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=5271.0   

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fredag

Sitat fra: Erethism på lørdag 12. januar 2013, klokken 14:39
Angående batteriet, så fikk jeg vite at bilen stod tom for strøm da transportfirmaet forsøkte å hente den. Dagen etter ble den hentet, så de hadde ladet den i mellomtiden. Jeg har ingen aning om hvor lenge den kan ha stått tom, så mitt første spørsmål er hvorvidt dette kan påvirke batteriets ytelse/levetid, altså å stå helt utladet.

Mitsubishi-forhandleren min - Motorforum - hevder at batteriene på i-Miev ikke blir ødelagt av å tømmes fullstendig. Bilen blir ikke ødelagt, slik feks Tesla Roadster kan bli.

Men det er vel ikke helt anbefalt.

Hvis du er usikker, så kan Mitsubishi-forhandlere teste status på batteriet i forbindelse med service.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Mr.Zero

Grattis som C-Zeroeier! Kul vogn!

Ta deg en tur til nærmeste citroen-verksted for oppdatering av batteri-software. Føler faktisk at jeg fikk en tanke bedre rekkevidde etter oppdateringen, men er mulig alene om dette.

Sjekk ut om blåtannforbindelsen fungerer. Tidlige modeller kom til Europa uten nødvendig "sort boks" - som da ble ettermontert uten kostnad for kunden. Nå er din bil bruktimportert, så mulig at dette ikke dekkes.

Monter inn en defavifte. Forvarmet bil hjelper i kulda! I rundt 0 grader kjører jeg ca 9 mil - varme på trinn 1 og vifte på 2. 15 blå og snø gir omlag 6-7 mil. Stikkord er å fyre minimalt, holde jevn moderat fart og se langt frem. Zalo på vinduene reduserer dugg.

Bremsene ruster meget lett. Jeg tar setter daglig giret i N i god fart eller bratt nedoverbakke for så å bremse. Da er det kun de hydrauliske bremsene som jobber og dermed unngår du at bremseskivene ruster.

Sett av en kveld og les deg opp på trillingene her på forumet. Masse å lære! Og forresten - følger det med en 8A ladekabel med bilen din, så ta investeringen med å anskaffe deg en 6/10/16-kabel. Tar en "evighet" å lade med 8A. Med 10A lader du ca 2 segmenter (streker) i timen, altså fra tom til full på ca 8 timer.. Hurtiglading gjør susen om du har dårlig tid.

Brom-brom ;D

Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Erethism

Hei

Hyggelig med svar! Jeg har forhørt meg litt, så de vil oppdatere software og alt dette ved neste service, såframt det er mulig i min modell. Merker at den mangler ting som setevarme og skifte mellom natt/dag (blendevern) på bakspeilet, men det kan nok komme av at den er produsert for bruk i Frankrike. Dette er småting jeg klarer meg uten.

Har gått igjennom manualen og lært mer om bilen. Er ganske så fornøyd så langt. Venter enda på kabelen min, men har mistanke om at denne vil være 10 A, som forsåvidt er greit. Om jeg skulle kjøpe meg en 6/10/16-kabel, vil vel ikke forsikringen dekke det om det skulle skje noe galt? Det er en betydelig risiko som må veies mot praktisk nytte.

Blåtannen virker bra, den. Testet både telefon og musikk på den, kjempefornøyd. Har ikke fått ladet den fullt enda, men alt tyder på at jeg skal få ca 10 mil i kulden (kanskje 9 i praksis) om jeg ikke bruker vifte eller varme. Det synes jeg er ganske bra. Defavarmer/dieselvarmer koster jo en del å få montert, så jeg vet ikke helt om jeg kommer ofre meg for den investeringen riktig enda.

Skal se å få smurt inn vinduet med Zalo i dag. Hjelper det mot frostdannelse på innsiden av ruten også? Sleit litt med det i går og i morges.
Brukt C-Zero, fersk elbilsjåfør

Mr.Zero

Forumets Zalosjef mener det fungerer ned til minus 6-7.. Deretter blir det is på ruta.. ;D. Koster selv på meg varme og vifte på trinn 2 i kulda for å eliminere problemet. Men jo flere i bilen, jo lettere dugg..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Zalosjef..haha!! Hmm..hvorfor føler jeg meg litt truffet her? ;D Joda, zalo funker slik Mr.Zero sier. En annen ting å huske i kulda er å sjekke lufttrykk. I de tynne dekkene synker trykket enormt i sprengkulde, og da øker rullemotstanden betraktelig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Erethism

Hei

Lufttrykket i dekkene var det første jeg ordnet. Har endelig fått ladekabel nå, så kan begynne å bruke varmeapparatet litt mer fritt. Det burde holde for å bli kvitt dugg om morgenen og slik, så får jeg smøre inn med Zalo når været tillater det.

Det viste seg forresten at jeg har fått en 16 A ladekabel, og på en måte er det jo greit med litt raskere lading. Nå vet jeg at lading på jobb vil gå bra, men at jeg må passe på om jeg skal lade på private plasser. Er offentlige ladestasjoner trygge å bruke med 16 A? Bruker Fortums Charge & Drive-app, så der får jeg jo litt info om de forskjellige plassene. Vurderer å skaffe meg en 6/10/16 A kabel som nevnt tidligere. Det gir mer frihet til å lade rundt omkring. Er det noen som vet hvordan den svenske kabelen står når det kommer til forsikring? Har noen hatt ulykker med den kabelen enda? Greit å ha sitt på det rene før man eventuelt bestiller en slik.

Takk for svar så langt! Elbil er gøy! :)
Brukt C-Zero, fersk elbilsjåfør

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA