Gikk tom for strøm 8 km på skilpaddemodus

Startet av kjekve, lørdag 10. februar 2018, klokken 12:23

« forrige - neste »

kjekve

Må si jeg er svært fornøyd med ion. Føler meg riktignok som toppidrettsutøver innimellom for å få ut max antall km. Men, altså etter snart 3 år og over 60000 km har jeg altså kjørt tom. Nå om vinteren, kjører jeg 54km en vei til jobben. Da har jeg ca. 1-6 km i rest. Hender jeg "mygger ut", og slår av varmeapperatet, men nå er det altså ikke grunn til det,- for nå vet jeg også rekkevidden på skilpadda.

Temperatur, -6 grader. Var på handletur med dattera, og etter mye shopping til butikker jeg ikke visste fantes, så ble det altså for lite strøm til hjemturen. 7 km. hjemmefra gikk den i skilpaddemodus (dvs. 0 km igjen- finn en lader). Jeg kjørte 1 km opp en bakke for å sjekke lading, men fant ut at kabelen ikke passet. Så var det bare å kjøre hjemover. Det var ca. 100m i høydeforskjell på distansen i min favør. Kjørte i 50 ish fart (i 80 sone, men lite trafikk), og lå på nesten ikke noe forburk på "strømmåleren". Jeg kom altså helt til innkjøringen der jeg bor, med en bratt 1 km oppoverbakke. Da gikk den etterhvert bare saktere og saktere, helt til den stoppet helt. Jeg hadde da tilbakelagt 8 km. på skilpaddemodus, riktignok uten de store oppoverbakkene.

ps.. venter på ny elbil, men trillingbilene er helt geniale

TB

Interessant.
Har aldri kjørt tomt etter 78 K km, og over 5 år.

Slik eg forstår stoppa ikkje bilen brått, den vart berre tregere og tregere?

Har målt med app det er 10% att når siste prikken forsvinn. Ved 8% kjem skilpadde symbolet. Når den faktisk stopper veit eg ikkje, men forstår det kan avhenge av slitasje på batteriet. Dvs svakt batteri har mindre reserve.

I tillegg teller og celle spenning her.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kjekve

var uberforsiktig på gassen, men i ganske bratt oppoverbakke forsvant kraften over ca. 50 meter. Gikk saktere og saktere, og tilslutt stopp... en nabo med Tesla X tauet meg til gårdsplassen.. Poenget er iallefall at det var overraskende mange km igjen i skilpaddemodus..

CitB59EL

8 Km var jo litt mer enn forventet særlig på vintern! Har selv kjørt 4 km på sommern på vår C-zero. På min el Berlingo så er rekorden over 10 km på skillpadde (kommer på 10%) og det var fremdels ikke tomt. Men den har også 22.5 i batteri men ellers veldig lik trillingene. På vår C-zero så fikk vi skillpadde på ca 3 km est igjen før service med batteri service. Etter batteri service så viste måler 0 km når skillpadde kom og bilen fikk mer eksakt visning.

bobakka

#4
Sitat fra: kjekve på lørdag 10. februar 2018, klokken 13:18
var uberforsiktig på gassen, men i ganske bratt oppoverbakke forsvant kraften over ca. 50 meter. Gikk saktere og saktere, og tilslutt stopp... en nabo med Tesla X tauet meg til gårdsplassen.. Poenget er iallefall at det var overraskende mange km igjen i skilpaddemodus..
Jeg har nesten kjørt tom en gang - og da hadde jeg på CanIon.
Jeg hadde vært på Gardermoen og fikk ikke lade der pga industrikontakt, som jeg ikke hadde.
På vei hjem var jeg innom Alnabru og fikk ikke lade der pga Type2, som jeg ikke hadde.
Jeg tok ta sjansen på å kjøre helt hjem til Nordstrand.

3-4 km hjemmefra var restrekkevidde = 0.
2 km hjemmefra kom Skilpadde - da var spenningen rundt 3 V.
100 m hjemmefra forsvant all kraft - da var spenningen 2,8V på laveste celle.
Bilen krøket seg over siste fartsdump og rullet forsiktig hjem - fremdeles med spenning 2,8 V på laveste celle.

Jeg har lest et sted at ved 2,75 V stopper bilen opp.

Jeg antar derfor at ved 2,8V så prøver bilen å begrense videre spenningsfall og kjører så sakte at spenningen holder seg på 2,8. Når den så faller til 2,75 V stopper bilen opp.

Antall km fra skilpadde til stopp er derfor avhengig av når skilpadden kommer på.
Ved en ny bil kommer skilpadde på mye tidligere (ved høyere sepnning) enn en bil som er flere år gammel.
Jeg husker en artikkel i 2011 hvor en prøvde restrekkevidde og fant at bilen gikk 16 km etter skilpadde.
Den eneste sikre verktøyet for å følge med er en ODB dongle og CanIon app'en.

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

tomrh

Skilpaddedistansen er derfor også avhengig av hvor godt cellene var balansert før kjøreturen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TB

#6
Etter nesten 6 år og 89 000 km har eg klart å kjøre tom idag.

Poster i denne tråden, det bekrefter Bobakka sin gode forklaring.

Eg var på Gardermoen idag. Har kjørt tur retur mange ganger før uten å lade, men motorveg og regn røyner på. På veg heimover stoppa eg på Berger og lada litt hurtiglader. Ved 33% tenkte det var nok til siste delen, men idag tok eg feil.

Når det var ca 3 km igjen forsvant estimatet på "gjettometeret". Ingen krise, bruker å være mange km att. Men, alt ved ca 1 km tentes skilpadda. Her er det heilt flat veg, så vart overraska at bilen starta å gå sakte, og raskt mista meir og meir effekt, maks 25-30 km/t. Måtte stoppe i busslomme for å slippe forbi trafikk.

Når det var 200 meter igjen er det litt stigning, og der var det stopp. Sjekka OVMS, viste 9%
Sjekka også caniOn, 268 Volt total batterispenning. Minste cellespenning 2,85 Volt - 0,45 V differanse.
Stoppa bilen nokon minutt, og starta opp igjen - skilpaddesymbolet var vekk. Forsøkte forsiktig å kjøyre siste meter, men stigning gjorde skilpadda kom på igjen og bilen stoppa etter 60-70 meter.
Ein nabo kom forbi, og slepa meg siste meter til garasjen. Måtte lade litt før eg kunne kjøre inn i garasjen.

Kortversjon:
3 km frå heime var restrekkevidde = 0.
1 km frå heime kom Skilpadde, kraft forsvant gradvis.
200 m frå heime forsvant all kraft, bilen stoppet. Spenningen var 2,85V på svakeste celle når eg sjekka.

Som Bobakka skriver, ved 2,8V så prøver bilen å begrense videre spenningsfall effekten vil gå ned.
Går spenning til 2,75 V stopper bilen opp.

Så snart eg koblet til lader steg spenningen raskt og differansen var 0,145 V i løpet av få minutter.
Når bilen var nesten fullladet var differansen 0 V.

(Edit: Retta litt skrivefeil)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA