Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla har annonsert støtte for trefase for den europeiske utgaven av Model S!

Startet av el nino, torsdag 17. januar 2013, klokken 15:21

« forrige - neste »

el nino

Jeg har hatt Leafen i noen få dager, og har prøvd å sette meg inn i forskjellige funksjoner ved hjelp av den omfattende og gode instruksjonsboka. Mye nytt og avansert teknikk for en som "bare" har kjørt Think og MG 68 mod. :'(
Men jeg greide ikke å få varme i bilen samtidig som jeg hadde  laderen tilkoblet. Og det ble for kaldt å sitte å finne ut av blåtann, radioinnstillinger, navigasjonssystem osv. så jeg måtte frakoble ladingen. Er det en innstilling som jeg ikke har funnet ut av som både lader OG varmer?(Hvis man setter på varmeren manuelt)
Ellers er det jo ren luksusfølelse å kjøre denne bilen ;D

Rio

Hei,

Jeg antar du snakker om vanlig lading, og ikke hurtiglader (CHAdeMO).

Avhengig av om du har en 10 A eller 16 A tilkobling, så leveres hhv 2,3 kW eller 3,6 kW til bilen. Klimaanlegget kan bruke opptil ca 4,5 kW, så hvis du har varme på samtidig som du lader så må den faktisk ta energi FRA batteriet.

Selv om det er mye spennende i en Leaf, så er det jo heldigvis slik at man vanligvis ikke sitter i bilen mens den er tilkoblet normal lading i timesvis! ;)

Gratulerer med ny bil, forresten!



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Blip


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Kjeldsen

Det er bare å starte bilen med startknappen og skru på varme. Om du sitter 1 time for å finne ut av saker og ting så bruker du litt strøm, men lite i forhold til å kjøre bilen i 1 time. Jeg og sønnen min er av og til ute på flyplassen for å se på flyene. Det er da herlig å sitte i bilen med god varme uten å ha en støyende bensin/eller dieselmotor gående. Estimerte gjenstående km synker litt under seansen, men det gjør ingenting. Leafen er den herligste vinterbilen jeg noen gang har hatt. Ikke glem varmen i rattet. Den er også helt nydelig å bruke nå på vinteren.
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

jorgen.s

Har opplevd å stoppe for å hurtiglade, skrudd på bilen etter å ha startet lading, 23 grader på varmeanlegget og A/C på, var lufta fra anlegget iskald. Hvis jeg har på avduggingsknappen i et par minutter, kommer varmen opp igjen. Har tilgode å bli helt klok på varmeanlegget.

Skulle også gjerne hatt muligheten til å kun få blås på vinduene, uten at varmeapparatet står på, skjønner ikke hvorfor den ene Mode-en som innebærer blås på vinduene må også ha blås på føttene...
Fotgjenger
01.11.2012 - 15.09.2015 : 2012 Leaf
S85D VIN 98*** i transitt

ehaarberg

Sitat fra: jorgen.s på fredag 04. januar 2013, klokken 09:24
Skulle også gjerne hatt muligheten til å kun få blås på vinduene, uten at varmeapparatet står på, skjønner ikke hvorfor den ene Mode-en som innebærer blås på vinduene må også ha blås på føttene...

Da er det jo bare å trykke på "Defrost"-knappen og justere ned viften etterpå, det vil jo løse problemet ditt?

I tillegg så må du holde inne bremsepedalen når du "starter" bilen under hurtiglading for å få varmen i gang.  Jeg leste det her inne etter å ha hatt samme opplevelsen som deg under hurtiglading i -20.  Har konsekvent gjort dette med hell på alle hurtigladinger siden.  Forøvrig har jeg nå begynt å starte varmen fra Carwings-appen istedet for når jeg lader, da noen hurtigladere spesifiserer at bilen bør være skrudd av unger lading for å unngå problemer under ladingen.
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

jorgen.s

Defrost-knappen makser jo varmeappratet? Ihvertfall i min bil, trekker Climate Control nærmere 5 kW med Defrost aktivert

Trodde bremsepedal-start ville sette bilen i kjøre-modus og avbryte ladinga, men det skjer kanskje først hvis man setter bilen i D eller R?
Fotgjenger
01.11.2012 - 15.09.2015 : 2012 Leaf
S85D VIN 98*** i transitt

Rasmus.B

Du får ikke satt bilen i kjøre modus med ladekabel plugget inn i bilen. Dette er jo selvsagt for å forhindre at man i ett sløvt øyeblikk hiver seg inn i bilen og drar av gårde med ladekabel på slep. Det skjer jo rett som det er på bensinstasjoner at noen reiser med pumpe slangen på slep, for ikke å snakke om motorvarme ledningen.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

ehaarberg

Sitat fra: jorgen.s på fredag 04. januar 2013, klokken 12:33
Defrost-knappen makser jo varmeappratet? Ihvertfall i min bil, trekker Climate Control nærmere 5 kW med Defrost aktivert

Trodde bremsepedal-start ville sette bilen i kjøre-modus og avbryte ladinga, men det skjer kanskje først hvis man setter bilen i D eller R?

Ja, den makser varmeapparatet, men dette vil roe seg ganske kjapt.  Du kan skru av både AC og justere viftehastigheten selv om defrost er påskrudd, så det burde ikke være noe problem.

Ang. bremsepedal -start så trodde jeg også at ladingen ville bli stoppet dersom man gjorde det.  Det gjør det altså ikke, og bilen er god og varm mens du står ved laderen :)
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

el nino

Takk for svar og tips. Da har jeg funnet oppskriften for å får varme samtidig med lading: Trykke inn bremsepedal og startknapp, og sette klima på "auto". Da blåser det varmluft. :) Hvis jeg ikke bruker "auto" blåser det kun kaldluft :( Dette er ved treglading på 10 A, men det samme gjelder vel på hurtiglading, som jeg ennå ikke har prøvd-----
Denne "oppskriften" har jeg ikke funnet i manualen, så det er topp å ha dette eminente forum for å få gode råd ;D

Blip

Tror ikke det er nødvendig med 'brems'-start. Det burde hold med 2xstart-knapp.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Haavard

Sitat fra: Blip på fredag 04. januar 2013, klokken 17:31
Tror ikke det er nødvendig med 'brems'-start. Det burde hold med 2xstart-knapp.

Det virker å trykke 2x start hos meg :)
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

el nino


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ellers kan man alltids bruke LEAF Manager på Android telefonen eller tilsvarende for IOS til å få varme i bilen under lading :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA