Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Understellsbehandling av Leaf

Startet av Trond Arve, tirsdag 22. januar 2013, klokken 22:47

« forrige - neste »

Trond Arve

Som jeg kommenterte på Elbilen er sjefen: Ville oppvarmede hurtigladestasjoner gitt raskere lading om vinteren? For eksempel en garasje med 25 grader; ville batteriene blitt varmet opp i løpet av de første minuttene slik at ladefarten øker? Ladefarten er jo minimal når det er -20 grader ute og batteriene er tilsvarende kalde, og selv en relativ begrenset økt batterivarme ville kanskje ført til bedre ladefart? Dessuten er det jo når det er kaldest at vi trenger hurtiglading mest.

I jula ladet jeg 8 kWh på en halv time i -9 grader (fra 4 streker på Leaf). Men det er kanskje ønsketenking å tro at oppvarmet ladestasjon ville medført en forbedring...? En fin sideeffekt ville jo være at man slipper å kjøre varmeapparat i bilen for å unngå å fryse.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Ingebrigt

Batteripakken har ganske stor termisk masse så jeg tror nok den beste løsningen for Leaf og andre biler med batterivarmer er å omprogramere den til å varme batteriet under første fase av hurtigladingen opp til en gitt temperatur.

Evt en infravarmer fellt inn i bakken under parkeringsplassen  :P

erikf

Varmer ikke hurtiglading i seg selv opp batteriet såpass at det får en positiv effekt ganske raskt?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Trond Arve

Sitat fra: erikf på mandag 07. januar 2013, klokken 23:21
Varmer ikke hurtiglading i seg selv opp batteriet såpass at det får en positiv effekt ganske raskt?

Tilsynelatende ikke. Jeg merker iallefall ingen økt ladefart underveis.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Thomas Parsli

Den positive effekten av varmere batteri oppveies av den negative effekten av høyere spenning. Følg bare med på hvor mange ampere laderen bruker (begynner ofte på over 70A og ender på rundt det halve).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA