bidireksjonal lading – vehicle / bil til home / hjem med VW?

Startet av Tødding, mandag 18. november 2024, klokken 12:24

« forrige - neste »

Tødding

Hei dere,

har noen her installert en wallbox / lader som støtter bidireksjonal lading?

Det støttes ja nå av VW: https://www.volkswagen.de/de/elektrofahrzeuge/laden-und-reichweite/smartes-laden.html (det er på den tyske nettsiden)

Jeg skal få en ny Buzz en gang i mars 2025, og har ikke enda noe wallbox. Tenkte at det er kanskje lurt å få installert noe som støtter bidireksjonal lading, siden jeg muligens skal få solceller på taket og da kunne jeg bruke bilen som tilleggsbatteri i huset...

Hva tenker dere?

ErlingM

Ikke mye respons her ser jeg, du har kanskje funnet svar andre steder? Jeg har fundert på det samme, om ikke annet for å kunne bruke bilen som backup ved strømbrudd over noe tid. Det er ingenting å finne på Volkswagens norske hjemmesider, og det skyldes nok at de ikke har noen løsning for det norske markedet. I følge Elbilforeningen, som velvillig sjekket ut saken, har Volkswagen gått for en likestrømsløsning med en aktør (Hagerenergy) som ikke later til å være aktiv her i landet. Det høres også ut som en dyrere løsning enn de vekselstrømladerne vi ellers bruker. I tillegg virker det ikke som løsningene i den andre enden, dvs huset, er modne nok ennå. Om et par år kanskje...

Tødding

Ja, jeg har også konkludert med det samme for nå. Det ser i hvert fall ut som om markedet begynner å skjønner at det kommer etterspørsel. Noen av wallbox leverandørene sier at enkelte av disse støtter V2G, men uten å gå mer i dybden. Tror vi må vente et par år, som du skriver.
Men litt absurd er det. Hovedgrunnen i sammenlikning med Tyskland er kanksje at en ganske stor andel av elbilister har solcelleanlegg og dermed ser på strømbehov på en litt annen måte?

Gamleerik

Vi har også bestilt en ID Buzz og funderer på de samme tingene.
Har solceller og "smart" strømstyring av varmekabler og varmtvann. Håper at vi en gang i framtida kan bruke elbilbatteriet som mellomlagring av strøm til huset.
Såvidt jeg har forstått støtter ID-modellene bare V2G-lading med likestrøm nå. Eneste laderen jeg har funnet som leverer likestrøm via CCS er Wallbox Quasar 2, og denne er ikke i salg ennå. Er redd den blir veldig dyr når den kommer og at den vil kreve større kapasitet på strømkursen enn vi har tilgjengelig hjemme.

Vi har ikke ladeboks hjemme fra før, så jeg tenker å i hvert fall velge en boks som støtter ISO-15118 (standard for V2G), slik at vi kanskje en gang i framtida (om VW åpner for V2G via vekselstrøm) kan bruke bilen som husbatteri. Boksen bør også støtte OCPP (standard for kommunikasjon/styring) og helst kunne styres med Home Assistant og andre populære smarthus-systemer. Charge Amps Luna støtter begge deler og er nok mest aktuell nå. Defa Power støtter også begge standarder i teorien, men jeg har lest at folk har dårlige erfaringer med å prøve å styre denne laderen fra f.eks. Home Assistant. Zaptec Pro og Easee Charge Max støtter også begge standardene, men dette er dyrere ladere ment for proff-markedet.

Så svaret på innlegget ditt blir nei, men jeg er også interessert i å høre hva andre tenker om valg av "framtidsrettet" hjemmelader for VW nå:)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA