Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ESP lampene lyser når det er kaldt

Startet av Ingebrigt, tirsdag 22. januar 2013, klokken 10:55

« forrige - neste »

Ingebrigt

I vårt langstrakte land er der mange fergestrekninger. De fleste nye ferger som bygges i dag har gass(eller diesel)/elektrisk drift, dermed er all strømmen som trenges til eksempelvis 4 hurtigladere ombord 'lett' tilgjengelig. Spesielt miljøvennlig blir det nok ikke isolert sett, men da man kunne eliminert tidsaspektet med hurtigladingen ville også et argument mot el-bil falt bort. Bergen-Stavanger ville for eksempel kunne kjøres like fort med el-bil som med fossiler på tanken.

Diskuter.

Bent

Jeg mistenker at det vil være noen logistiske utfordringer her rundt ombordkjøring, da man vil måtte plassere ladetrengende elbiler ved siden av hurtigladerne. Kan vel muligens løses med en egen "elbilkø" på fergeleiet som bare har plass til de 2 eller 4 bilene man har ladere for på ferga. Så spørs det om dette da vil tillate elbilene å snike i køa ved rett og slett å bruke denne egne køen. Vil vel neppe være særlig populært.

Den gode nyheten derimot er at det på ferga burde være uproblematisk å ta betalt for ladingen, man skal jo betale for passeringen uansett så betalingsløsningen er der allerede.

Det er en viss fare for at den følgende saken vil virke belastende på en evt kampanje for å få gjennomført dette: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10019100
Tesla Roadster, 25Mm

Ingebrigt

Jeg forutsetter selvfølgelig at bilen(e) som skal lades ikke er HPD'er* fra grøftekanten auto som denne Qashqai'en hvor brannen startet i batteripakken tydeligvis var. Videre er det like selvfølgelig at hurtigladerpunktene er forsvarlig prosjektert og beskyttet med automatisk avstenging av strøm samt godt slokkenalegg, egen korridor i nedre bildekk kanskje?

2 år er kanskje for kort tid til at fergeselskapene 'glemmer' denne episoden. Mye mulig at en ordningmed hurtiglading må komme som myndighetskrav om det skal bli gjennomførbart. Er det noen som vet med sikkerhet hvordan det er med lading på danskebåten(e) pr i dag?

Egen kø er nok enkleste måten å få bilene på riktig plass ja. Så får fergemannskapet flette inn fossilbiler i elbilkorridoren om nødvendig ved lange køer, first come first served, 100% rettferdig blir det aldri, men det er det ikke pr i dag helelr mtp farlig gods transport.

*HPD - HopPlokkade Delar

cra

Hurtiglader i hver ende på ferga, og kun den "bakerste" benyttes, slik at elbililster som vil lade slipper andre foran seg til de kommer bakerst. Da vil ingen trenge å klage over "sniking". Det burde forøvrig være hurtigladere ved fergeleiene også, slik at man kan lade mens man venter på ferga, og evt. litt mer når man har kommet over.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på søndag 06. januar 2013, klokken 20:01
Hurtiglader i hver ende på ferga, og kun den "bakerste" benyttes, slik at elbililster som vil lade slipper andre foran seg til de kommer bakerst. Da vil ingen trenge å klage over "sniking". Det burde forøvrig være hurtigladere ved fergeleiene også, slik at man kan lade mens man venter på ferga, og evt. litt mer når man har kommet over.

Hurtiglader på fergeleie er nok en bedre løsning synes jeg. Lade fra generator på ferga ? Nå som man etterhvert vil over på batteriferger ? Det gir lite mening ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Cluet er vel at det er genialt å kunne lade ombord, når bilen likevel må stå stille. :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trond Arve

Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. januar 2013, klokken 23:31
...Lade fra generator på ferga ? Nå som man etterhvert vil over på batteriferger ? Det gir lite mening ;)

Er ikke dette glimrende second life for gamle batterier; brukes til å hurtiglade biler på ferga? Generator bør ikke være nødvendig; kan hurtiglades i hver ende eller lades fra fergas batteripakke.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA