Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Merkelig problem med lading av Megane i vårt ladeanlegg

Startet av haraldk, tirsdag 11. februar 2025, klokken 12:06

« forrige - neste »

haraldk

Jeg har luftet dette problemet på Megane forumet, men ikke fått noen respons, så jeg prøver igjen her.

I vårt ladeanlegg, med flere enn 40 Zaptec ladestasjoner, har en av brukerne byttet fra Nissan Leaf til en brukt Megane E-TECH, og har etter det opplevd merkelige ladeproblemer.

Bilen er innstilt til å lade til 100%. Ofte stopper ladingen før 100% er nådd, f.eks på 70%, med status "Kjøretøy stoppet lading", altså at bilen ikke vil ha mer ladestrøm. Når eier så åpner garasjen, og bilen merker hans/nøkkelens nærvær slik at speilene bretter seg ut, starter ladingen igjen.

Dette har skjedd mange ganger, men så kan plutselig lading til 100% fungere flere dager på rad, før problemet oppstår igjen.

Eier har fått ny ladekabel fra forhandler, men dette har ikke løst problemet.

I går ble også hans ladestasjon byttet pga et kjent problem med varmgang i kontakten mellom bakplate og ladeboksen, men problemet med avbrutt lading dukket opp i første ladeøkt.

Har noen andre erfart problemer som dette, det være seg med Megane eller andre bilmodeller?

Harald

TB

Sitat fra: haraldk på tirsdag 11. februar 2025, klokken 12:06I går ble også hans ladestasjon byttet pga et kjent problem med varmgang i kontakten mellom bakplate og ladeboksen, men problemet med avbrutt lading dukket opp i første ladeøkt.

Har noen andre erfart problemer som dette, det være seg med Megane eller andre bilmodeller?
Har sett denne feilen med varmgang mellom bakplate og ladeboks flere ganger her jeg bor. Det kan føre til mange tilfeldige feil. Ved at både bakplate og ladeboks er byttet bør det være løst.

Andre ting å sjekke er hva status på laderen faktisk er? Om lader eksempelvis faller av nett og offline strøm er 0A vil lading stoppe. Om lader kobler seg på nett når porten åpnes vil lading starte igjen.

Sjekk status på https://portal.zaptec.com når ladeprosessen pågår.
Se om det er noen feil i loggen: https://portal.zaptec.com/tools/chargerWarnings

Kan også være greit å la to bytte plass en periode. Har gjort det her jeg bor for å avklare hvor feilen er. Opplevd feil på bil noen ganger. Da er det greit for bileier å vite at feilen skjer på flere ladebokser.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

haraldk

Hei TB, og takk for innspill  :)

Sitat fra: TB på tirsdag 11. februar 2025, klokken 20:37Har sett denne feilen med varmgang mellom bakplate og ladeboks flere ganger her jeg bor. Det kan føre til mange tilfeldige feil. Ved at både bakplate og ladeboks er byttet bør det være løst.

Kjente igjen symptomene på denne feilen (går i rødt med "falsk" melding om trippet sikring) etter å ha sett samme feilen flere ganger før. Zaptec godkjente bytte uten å nøle når installatør sendte bilde av bakplata på mandag.

Dessverre hjalp ikke bytte av ladestasjon, da problemet med avbrutt lading kom tilbake samme kveld, og da har vi effektivt også brukt feilsøking via "byttelån"  ;)

Sitat fra: TB på tirsdag 11. februar 2025, klokken 20:37Andre ting å sjekke er hva status på laderen faktisk er? Om lader eksempelvis faller av nett og offline strøm er 0A vil lading stoppe. Om lader kobler seg på nett når porten åpnes vil lading starte igjen.

Har ikke klart å korrelere problemet til nettverksutfall. Jeg har administrert anlegget, i samarbeid med installatør og driftspartner, siden installasjon for 5 år siden, så jeg har sett mange nettverksproblemer, både på WiFi og 4G. Offline strøm er forøvrig satt til 6,3A. Status på laderen er normal, som når bilen er ferdigladet, ingen feilmeldinger.

Etter disse 5 årene var faktisk denne linken ny for meg: https://portal.zaptec.com/tools/chargerWarnings

Dessverre viser den ingenting, hverken for det gamle eller nye serienummeret.

Harald

TB

Har samme erfaring selv, "falsk" melding om L1 har ofte vært dårlig kontakt. At sikring har løst ut har bare hendt noen få ganger som jeg har sett.

Meldingen er NO_VOLTAGE_L1.

Det kan også være defekt MS35 2R035 – 2 ohm / 35 Amp Inrush Current Limiter internt i selve ladeboksen.
Da blir det stadig oftere feil, før den til slutt helt slutter å fungere. Skal være mulig å bytte motstanden forholdsvis enkelt, men ikke testet å gjøre det. Zaptec ønsket ikke gjøre det, lader mye utenfor garanti tiden.

I de tilfeller det har vært dårlig kontakt mellom bakplate og ladeboks har Zaptec vært liberal med garantien.

Lenken chargerWarnings er nyttig for å se hvor ofte en feilmelding kommer.

Årsaken til at Megane E-TECH ikke kan lade på en bestemt Zaptec ladeboks har jeg ikke. Det var en tilsvarende bil her jeg bor, men den ladet uten problemer. Noen måneder etter eier flyttet ble det oppdaget kontaktfeil mellom bakplate og ladeboks. Feilen oppstod i etterkant i følge loggen, den var der ikke når Megane ladet på plassen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA