Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Tesla vervekampanje! 1000$ til kjøper og verver!

Startet av mkaut, onsdag 12. august 2015, klokken 14:46

« forrige - neste »

mkaut

Vi vil kjøpe en brukt trilling (fra 2011 eller 2012) og da er det viktig å vite at batteri er i orden.
Jeg har sett i flere tråder på forumet at folk snakker om batteritest - er det noe standard test som kan fortelle om batteriets tilstand?
Og hvis ja, hvem kan kan forventes å ha nødvendig utstyr for en slik test - kan man, for eksempel, forvente at alle bruktbilforhandlere bør kunne teste batteriet?
Og hvor mye koster en slik test?

Takk
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

TB

Ved kjøp av brukt trilling frå 2011 / 2012 vil du ved kjøp av "Norsk" bil ha 5 år garanti på alt. Importerte bilar har generelt 3 år garanti, men batteri og motor har 5 år garanti. Dvs, om du kjøper ein brukt trilling, og raskt etterpå opplever feil på batteri skal dette bli dekka av garanti. Det er få rapporterte skifte av batteri, dvs. neppe eit stort problem.

Om batteri har ein slitasje, som gjer at rekkevidden er redusert vil kunne bli testa ved å ta en prøvetur før kjøp.

Test av hovedbatteri blir i hht. standard serviceplan utført på fyrste service / 1 år, og deretter kvart 2. år. Dvs, år 1, 3, 5 osv. Merkeverkstader for trilling har utstyr for denne typen test. Tviler på om mange uavhengige har denne typen utstyr.

Kva testen faktisk sjekker har vore diskutert på forum, det vil framkomme ein verdi som mulig kan sei litt om slitasjen på batteri. I normal bruk vil bilens BMS automatisk teste batteri - og gi varsel / feilmelding om det er noko feil.

Det finnes ein app for Android, caniOn som kan vise status på batteri i form av volt pr celle, temperatur osv. Usikker om denne kan sei noko om faktisk status på batteri: https://play.google.com/store/apps/details?id=emobility.canion

Det blir og på service utført test av 12 V batteri. Status her er berre om 12 V batteri held nødvendig spenning, men testen seier ingenting om status på hovedbatteriet.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pwb

Ved kjøp av nyere bruktbil så har man 5 års reklamasjonsrett hvis den er kjøpt av ett firma. Men hvordan dette vil fungere på batteri er vel litt uklart, for det er jo ikke en fabrikasjonsfeil når batteriet ryker etter 6 års bruk, det er vel heller ikke en skjult feil hvis batteriet fort blir dårligere enn forventet etter at du har kjøpt bilen. Men skal bli artig å se fremover hvordan man løser dette med 5 års reklamasjonsrett på brukte elbiler og da spesielt batteri. For er det en feil når det blir dårlig?

mkaut

Godt poeng med reklamasjonsretten ved kjøp fra en forhandler .. med alle de forbehold du nevner.

Det blir også interessant å se om det at bilen er kjøpt bruk kunne brukes som en unnskyldning fra produsenten hvis man fikk redusert batterikapasitet innen 5 år fra første kjøpsdato - fordi jeg ikke kunne garantere at den forrige eieren ikke gjorte noe 'galt' mot batteriet.

Er det forresten noen forskjell mellom de tre produsentene når det gjelder hvor mye av batterikapasitet de lovet, etter 5 år, i 2011 og 2012? (Jeg vet at nå sier de 80%, men var det sånn fra starten?)
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA