Tesla-sensasjon i Norge: Nå får Cybertruck norske skilter

Startet av Boikott My Ass, onsdag 22. januar 2025, klokken 16:59

« forrige - neste »

Vaduz

Blir gøy å se en i virkeligheten! Tipper det ikke blir så mange av dem dog, litt ugunstig for norske forhold og blir vel dyr.

What-a-watt

Hva med deler?
hva med service?
Hva med lading?
Hva med garanti/reklamasjon?

SurSnasen

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 23. januar 2025, klokken 08:48Hva med deler?
hva med service?
Hva med lading?
Hva med garanti/reklamasjon?

Hva med forsikring?

Lading må bli med adapter. Den får nok ikke tilgang til plug'n play på norske Tesla-ladere. Reservedeler må de som importerer bilen selv sørge for. Garanti/reklamasjon likeså. Tesla sine vilkår er garanti i 4 år. Men du MÅ levere til garantiutbedring i det land hvor bilen opprinnelig var solgt. Altså vil det være USA.
https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/tesla-cybertruck-new-vehicle-limited-warranty-en-us.pdf

chargedup

Deler er vel lagervare i USA, så relativt lite problem med et løsningsorientert verksted.
Service kan vel hvilket som helst verksted gjøre, selv om de fleste jeg kjenner med Tesla aldri har hatt service på bilen. Feilsøking vil selvfølgelig være vanskeligere å gjøre på en helt ukjent bil ift en model 3/golf.
Lading er nok det første "problemet". Gitt at man mest sannsynlig ikke har lov til å bruke overgang (som kan kjøpes) iht hurtigladeleverandøren. Dvs hjemmelading er sannsynligvis lite problem, men hurtiglading kan bli et problem. Veldig usikker på om adapteret finnes originalt fra Tesla og hva evt Tesla mener om adaptere, men alle andre hurtigladeleverandører sier nei til adapter sist jeg hørte om det (hvis da et eller annet feil skjer og bil og lader brenner opp vil man nok stå ansvarlig for ny huriglader samt at forsikringen garantert ikke vil betale deg noe).
Garanti/reklamasjon mot Tesla vil selvfølgelig ikke være mulig (ingen biler jeg vet om har verdensomspennende garanti, de deles inn i kontinenter ish). Nå kommer sikkert selger til å gi kjøpere en form for garanti og selvfølgelig reklamasjonsrett, men overprisen de tar burde vel kunne dekke småting. Får lite brukte til 85' USD som tilsvarer litt under millionen, + frakt, mva og evt ombygging. Som kjøper må man selvfølgelig ha i tankene at en slik importforhandler oftere går konkurs enn feks merkeforhandler (ref Bergeim Auto med Bolt) og at ved en batteritilbakekalling må man bekoste alt selv dersom forhandler har gått konkurs.

Til 1,75 mill er det nok få som kjøper. De som er villige til å betale såpass mye for bilen  vil nok være klar over at reservedeler/feilsøking/garantireparasjoner vil være vanskeligere og ta lenger tid enn med feks model 3 (som en hvilken som helst Escalade/Tahoe/Suburban/tradisjonell amcar kjøper).
Prisen i Norge vs Europa er ganske grei. Netto for eksport koster den billigste 1,7 i Nederland (+ norsk MVA) https://www.autoscout24.com/lst/tesla/cybertruck så det er ikke bare i Norge man tar i litt ;)

Når man ser hvor stygge panelene på bilene i Nederland er, skjønner jeg hvorfor forhandler i Norge har foliert den...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

What-a-watt

Sikkert veldig stas å få bildet i avisen, men det kan fort bli dyrt. Veldig dyrt....

ToWalkOrDrive

#6
Sitat fra: chargedup på torsdag 23. januar 2025, klokken 10:34Deler er vel lagervare i USA, så relativt lite problem med et løsningsorientert verksted.
Service kan vel hvilket som helst verksted gjøre, selv om de fleste jeg kjenner med Tesla aldri har hatt service på bilen. Feilsøking vil selvfølgelig være vanskeligere å gjøre på en helt ukjent bil ift en model 3/golf.
Lading er nok det første "problemet". Gitt at man mest sannsynlig ikke har lov til å bruke overgang (som kan kjøpes) iht hurtigladeleverandøren. Dvs hjemmelading er sannsynligvis lite problem, men hurtiglading kan bli et problem. Veldig usikker på om adapteret finnes originalt fra Tesla og hva evt Tesla mener om adaptere, men alle andre hurtigladeleverandører sier nei til adapter sist jeg hørte om det (hvis da et eller annet feil skjer og bil og lader brenner opp vil man nok stå ansvarlig for ny huriglader samt at forsikringen garantert ikke vil betale deg noe).
Garanti/reklamasjon mot Tesla vil selvfølgelig ikke være mulig (ingen biler jeg vet om har verdensomspennende garanti, de deles inn i kontinenter ish). Nå kommer sikkert selger til å gi kjøpere en form for garanti og selvfølgelig reklamasjonsrett, men overprisen de tar burde vel kunne dekke småting. Får lite brukte til 85' USD som tilsvarer litt under millionen, + frakt, mva og evt ombygging. Som kjøper må man selvfølgelig ha i tankene at en slik importforhandler oftere går konkurs enn feks merkeforhandler (ref Bergeim Auto med Bolt) og at ved en batteritilbakekalling må man bekoste alt selv dersom forhandler har gått konkurs.

Til 1,75 mill er det nok få som kjøper. De som er villige til å betale såpass mye for bilen  vil nok være klar over at reservedeler/feilsøking/garantireparasjoner vil være vanskeligere og ta lenger tid enn med feks model 3 (som en hvilken som helst Escalade/Tahoe/Suburban/tradisjonell amcar kjøper).
Prisen i Norge vs Europa er ganske grei. Netto for eksport koster den billigste 1,7 i Nederland (+ norsk MVA) https://www.autoscout24.com/lst/tesla/cybertruck så det er ikke bare i Norge man tar i litt ;)

Når man ser hvor stygge panelene på bilene i Nederland er, skjønner jeg hvorfor forhandler i Norge har foliert den...

Tesla Model S gammel type bruker jo adapter fra Type 2 til CCS 2?
Tesla Model Y                         2021-

chargedup

Hvis det er Tesla som har laget adapteret går de nok god for det på sine egne superladere. Hvis det er "begood som har importert det fra Kina" tviler jeg på at Tesla sier at det er helt ok.
De andre hurtigladeleverandørene har såvidt jeg husker sagt nei til adapter pga hurtigladeprodusenten sier lader ikke er godkjent for adapter.

Det betyr ikke at adapteret ikke virker, men ved en (ekstremt sjelden) hendelse som denne: https://tv.vg.no/nyheter/Jaguar-tok-fyr-under-lading?id=254698 vil man nok risikere å få en stor regning fra Circle K hvis man har brukt kinaadapter og har en CT som er importert av et lite bruktbilfirma...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

edyrli

Veldig gøy det kommer en Cybetruck på norske skilter. Jeg vil tro nesten alle som kjøper denne er bedrifter som får mer igjen i PR verdi enn i bruksverdi, entusiaster og samlere. Da betyr kostnad og varditap mindre. Jeg tenker også at flinke amcar spesialister klarer fikse service og deler. De har vi jo mange av her til lands som server andre amerikansk import biler.
Men at mange private tenker at dette er en god bruksbil har jeg ingen tro på.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Gadgetman

Lurer på hvordan de har fått den godkjent.   

Først tenkte eg at de hadde får begrensa hastigheta til 30Km/t og godkjent som motorredskap, men de trenger jo ikkje skilter...   

Lastebil kansje?   
De som har råd til denne har vel råd til et klasse C sertifikat også.
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

chargedup

#10
Står bittelitt mer om antall seter og fjerning av en matte for vekten på https://elbil.no/far-teslas-cybertruck-godkjent-med-norske-skilter/
Hvis det da er snakk om å fjerne en gummimatte for å få inn et sete til kan man ikke renge med mer nyttelast enn ca 75 kg pr sete typ. Da blir den relativt ubrukelig!
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Gadgetman

Men det forklarer fortsatt ikkje hvordan en bil med så mange farlige kanter får godkjenning.   

Og morsomt nok, bare fordi en bil blir 'godkjent' her i Norge så betyr ikkje det at de kan kjøre ut av landet. 

En som ble stoppa i england nylig.   
https://uk.motor1.com/news/747966/tesla-cybertruck-seized-uk/   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

chargedup

Hvis den er registrert som vanlig personbil trenger bilen bare å ha vært registrert i USA (og selvfølgelig godkjent for bruk på vei der borte, samt tilnærmet original utførelse) i 1 år for å bli godkjent i Norge etter bilforskriften som FRP åpnet litt opp i 2018. https://amcar.no/aktuelt/en+seier+for+amcar+-+nye+importregler+i+kraft+fra+1+juni.html eller dagens forskrift: https://lovdata.no/forskrift/2022-06-28-1233/§5-3

Om man kan registrere ned tillatt totalvekt og fortsatt være tilnærmet original er jeg usikker på. Utifra artiklene og all jobbing med vegvesenet kan det tyde på at de har fått registrert tillatt totalvekt ned til 3,5 tonn og fortsatt gå under §5. Siden bilen veier 3104 kg med 5 seter (ref https://www.tesla.com/no_no/cybertruck), -1 sete (-10kg?) og gummimatte (-10kg) + folie har man rundt regnet 400kg nyttelast. Siden de måtte ta ut matten i bilen for å få den godkjent med 4 seter tipper jeg at den virkelige vekten er ca 3200kg inkl utstyr.

Dersom det er §5 som blir benyttet ved godkjenningen har ikke kantete design noe å si, bilen er godkjent i USA og da vil den også kunne godkjennes i Norge.
Dersom bilen er godkjent i Norge og har norske skilt kan man trygt kjøre den i hele EU/EØS. Om man kan kjøre den norske godkjente bilen i England som "nylig" har gått ut av EU er jeg usikker på, men jeg tipper at det er lov.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

elektro

Hvor mange tror dere de kommer til å selge? Jeg tipper et sted mellom 0-3 stk. pga. timingen. Det er grenser for hvor mange som er villige til å bruke nesten to millioner på en elbil i utgangspunktet. Usikkerhetene ifbm. alt fra service til bruktverdi, kombinert med selskapets mildt sagt kontroversielle leder, gjør nok markedet om mulig enda mindre.

Kan man få den registrert som varebil? Da finnes det kanskje noen bønder og håndverkere som kan tenke seg en sånn.. På den annen side, er ikke F150 Lightning fra en norsk forhandler en bedre løsning?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

chargedup

Jeg tror ikke mange vil kjøpe den til såpass høy pris. Hadde de tatt noe i nærheten av 1,3 mill (som jeg antar man kan importert den for selv, bilpris 900-1000' + kanskje 50' for frakt/forsikring + totalt ca 240' for mva og vektavgift) ville nok forhandleren hatt flere faktiske bestillinger fra kunder allerede. Med ca 450' i overpris tipper jeg det blir en bil som de kun selger 1-5 stk ila 2025. Det er en ekstremt høy fortjeneste forhandleren prøver på, helt unormalt, selv på sportsbiler til 2 mill.
Lightningen er det jo bruktimportert 52 stk av (ca 13% av totalt salg i Norge) så importen i seg selv skremmer nok ikke alle. Bruktimportørene av Lightning hadde selvfølgelig ikke så høy fortjeneste pr solgte bil.

Når bilen snart begynner å gå godt under nypris vil kanskje import av denne bli mer vanlig, men da selvfølgelig med et mer edruelig påslag.

Godt mulig at man kan registrere den som varebil gitt at man fjerner rad to med seter og får plass til statskassen på planet. Problemet er jo fortsatt da nyttelast på ca 300kg inkl fører, så alt du skal ha med deg må være på henger. Ligntingen har vel ca 4-500 kg nyttelast, så fortsatt ekstremt mye mindre enn håndverkerbilene VW Caddy (ca 700kg) eller Transporter (opptil 1300kg). Ikke det at jeg tror de som kjører rundt i pickup bryr seg mye om overlast siden bilen egentlig er konstruert for mye mer (i CT sitt tilfelle rundt 700kg ish), selv om de kan risikere bot. I Norge mener jeg pickup er helt ubrukelig som håndverker, hvis man ikke har helt spesielle behov som tunge hengere eller må kjøre rundt med snøscootere på planet...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA