Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av Balrog, lørdag 26. januar 2013, klokken 11:45

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. januar 2013, klokken 16:11
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 16. januar 2013, klokken 16:05
Den avgiftsfrie prisen er i USA $28.800 = NOK 161.208 iflg DNB valutakalkulator i dag 15:45.
Den avgiftsfrie prisen er i N 263.000.
Da blir N pris rundt regnet 1,6 prisen i USA.

Det blir tull å regne slik nå. Den prisen er for den skrapede S-modellen som mangler mye av utstyret den norske modellen har (som navigasjon, LED fronlys, ryggekamera osv.). Sammenlign i det minste med SV-utgaven.

Når de norske prisene på 2013-modellene er klare kan dere evt. få klage videre ;)
OK
I følge nissan.no akkurat nå selger de kun en modell med pris 263.900 + for ekstrautstyr.
I USA 3 modeller med pris 28.800, 31.820 og 34.840 = NOK 161.201, 178.112 og 195.017

Som igjen gir norsk pris lik hhvis 1,65  1,5  1,35 US-pris.
Skal vi møtes på halvveien og si 1,5?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 16. januar 2013, klokken 17:04
I følge nissan.no akkurat nå selger de kun en modell med pris 263.900 + for ekstrautstyr.
I USA 3 modeller med pris 28.800, 31.820 og 34.840 = NOK 161.201, 178.112 og 195.017

Som igjen gir norsk pris lik hhvis 1,65  1,5  1,35 US-pris.
Skal vi møtes på halvveien og si 1,5?

Det gir fortsatt ingen mening da du sammenligner en 2012 modell bygd i Japan med en 2013 modell bygd i USA. Norske 2013-modeller skal bygges i Sunderland, UK, og når de kommer faller sannsynligvis prisene like mye her på berget. Ikke umulig at S-modellen sniker seg inn rett under 200k mens SL med fullpakke ekstrautstyr havner på omtrent samme pris som i dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

X-Trail

En bil eller hva som helst annet er ikke mer verdt enn det markedet kan og vil betale for det. Og en amerikaner tjener ikke særlig bra sammenlignet med oss, så derfor tror jeg ikke Leaf i Norge er så dyr for oss som dere diskuterer her. Fabrikken tar nok forskjellig  pris til forskjellige land og verdensdeler. Men blir spennende å se prisen på bilen fra Sunderland når produksjonen starter der om noen måneder.
Stolt eier av ELise♡

Rico

Er ikke uten grunn man har "the big mac index".

timingbeltkiller

#34
Sitat fra: X-Trail på onsdag 16. januar 2013, klokken 20:47
en amerikaner tjener ikke særlig bra sammenlignet med oss, så derfor tror jeg ikke Leaf i Norge er så dyr for oss som dere diskuterer her.
Som US borger har du:
høyere kjøpeevne enn tilsvarende nordmann dersom du er høyt oppe på den sosiale rangstigen.
lavere dersom du befinner deg i midten eller under.
(Dette er en ren matematisk funksjon av at i USA er de rike rikere og de fattige fattigere enn i N.)

Men uansett kjøpeevne koster en bestemt vare det samme for fattig og rik.
I en global økonomi bør det gjelde over landegrensene også.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Ronny

En som tjener mye må kanskje jobbe i en mnd for å få råd til en, mens en som tjener lite må jobbe i 2 år. Dvs den er dyrere for en fattig ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Balrog

Sitat fra: X-Trail på onsdag 16. januar 2013, klokken 20:47
En bil eller hva som helst annet er ikke mer verdt enn det markedet kan og vil betale for det.

Mer upresis er det vanskelig å være. Hva er "markedet"?
Leaf er en bil som opererer i et monopolistisk marked, dvs få eller ingen direkte alternativer (for folk som vil ha elbil, ikke bare en bil).

Uansett markedsform er etterspørselkurven fallende, dvs til høy pris er det få som vil kjøpe og til lav pris er det mange som vil kjøpe.

Monopolistens (Nissans) utfordring er å sette prisen slik at de selv tjener mest mulig. Det har de gjort - og vel så det - utelukket takket være at det ikke finnes konkurrenter foreløpig, og at de saboterer all form for parallellimport fra markeder med mer normal konkurranse på bilmarkedet.

Det er selvsagt ikke slik at "enten kjøper markedet eller så kjøper det ikke". Prisen avgjør hvor mange som kjøper. Nissan hadde helt sikkert klart å selge noen titalls biler til godtroende idealister om de hadde satt prisen til 350.000, og som jeg har argumentert for tidligere - hadde de priset bilen slik de gjør i andre land ville avgiftsfritaket gjort at Nissan Leaf hadde danket ut VW Golf som Norges mest kjøpte bilmodell.

Jeg er ikke i tvil om at dette er en kjempeblemme fra Nissans side at de tenker kortsiktig profittmaksimering i stedet for omsider å kunne vinne en skikkelig lederposisjon på det norske bilmarkedet. Den muligheten får de aldri igjen. Om et år har VW elbiler (Up og Golf), og Nissan kan takke sin egen grådighet for at ikke Leaf ble bilen alle andre biler blir sammenlignet mot.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

el nino



[/quote]




Jeg er ikke i tvil om at dette er en kjempeblemme fra Nissans side at de tenker kortsiktig profittmaksimering i stedet for omsider å kunne vinne en skikkelig lederposisjon på det norske bilmarkedet. Den muligheten får de aldri igjen. Om et år har VW elbiler (Up og Golf), og Nissan kan takke sin egen grådighet for at ikke Leaf ble bilen alle andre biler blir sammenlignet mot.
[/quote]

Det var da en veldig profetisk påstand ;D Det kan vel også tenkes at Nissan kommer opp med nye modeller som kan konkurrere med VW og andre nykommere på elbil-markedet ;) også på pris.

mariowing

Sitat fra: timingbeltkiller link=topic=6881.msg74639#msg74639
Som igjen gir norsk pris lik hhvis 1,65  1,5  1,35 US-pris.
Skal vi møtes på halvveien og si 1,5?
/quote]

En Big Mac koster 60% mer i Norge enn i USA (regnet i dollar), da er det vel bare rett og rimelig at en bil har omtrent samme påslaget spør du meg :-)

http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2012/07/daily-chart-17
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Bjornt

SitatFabrikken tar nok forskjellig  pris til forskjellige land og verdensdeler. 

Det gjør de ganske sikkert. Toyota gjør det med Danmark og Norge.  Da avgiftene på bil er enda høyere i Danmark enn i Norge, får danskene litt billigere biler fra fabrikk, så utsalgsprisen ikke blir for høy for mann i gata.
Dette kan  utnyttes ved at man kjøper seg Toyota i DK på export, og importerer den selv.
Gjort det selv for noen år siden. Den er nå solgt og Elbil isteden.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Ronny

Mye klaging på Leaf prisen, har dere glemt hva elbiler kostet før Leaf kom på markedet? ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Balrog

Ingen klager på prisen på Leaf. Den er meget bra priset. Problemet er at Nissan velger å mangedoble fortjenestemarginene i Norge både i forhold til sine øvrige modeller her til lands, i forhold til de aller fleste bilprodusenter som selger vesentlig volum i Norge og i forhold til sine egne priser på samme bilmodell i alle andre land i verden.

Ut fra resonnementet ditt burde jeg betale 1 million i månedsavgift for fibernett-tilknytningen min når jeg sammenligner med hva jeg betalte for surfing over isdn-modem for noen år siden.

Norske myndigheter bidrar aktivt til økt salg av elbiler ved å gi fullt avgiftsfritak for elbiler. Da provoserer det meg og enkelte andre at elbilprodenten Nissan velger å putte denne gaven fra staten (dine og mine skattepenger) i egen lomme i stedet for å gjøre slik insentivet er ment: Selge elbiler i bøtter og spann.

Burde avgiftsfritaket i stedet vært innført slik at kjøper av elbilen fikk merverdiavgiften refundert for å unngå at Nissan skal gribbe til seg store deler av bidraget fra det offentlige?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Rio

Balrog:

Jeg synes heller at man skal gi Nissan kreditt for å ha tatt kjempeinvesteringen i elbiler så tidlig som de gjorde. De har ikke bare investert i å utvikle en spesialdesignet bil, men også batterier og batterifabrikker (!). Det vil ta mange år før alt det er nedbetalt - så det er greit at Nissan tjener penger.

Det som teller er jo prisen til kunden. Om man gjør det med rabatter, avslag, ingen registreringsavgift, ingen mva - er vanligvis irrelevant.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA