Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan lure/tvinge ladingen til å fungere som den skal

Startet av Dampmaskin, lørdag 28. desember 2024, klokken 00:00

« forrige - neste »

Dampmaskin

I dag kastet jeg bort en time av mitt liv på å prøve å initiere en hurtiglade-sesjon, i kulda, langt hjemmefra, og langt fra der jeg kjørte fra. Og som seg hør og bør når man prøver å hurtiglade, med nesten tomt batteri.

Jeg prøvde å få tre forskjellige ladenettverk og enda flere individuelle ladere til å funke med en I-Pace som er i evig trassalder. Denne bilen (lånebil fra 2021-2022 et sted) lader villig ca. halvparten av gangene jeg prøver å bruke en hurtiglader. Den andre halvparten av tiden slår den seg fullstendig vrang og er et helvete å ha med å gjøre.

Jeg er fristet til å si at den i så måte er enda verre enn min egen bil (2019), men det er det vanskelig å si med noe tyngde, da jeg kun hadde denne i noen få måneder før den ble tilbakekalt, og det siste halvåret har stått og råtnet hos forhandler fordi JLR ikke evner å fremskaffe verken en ny og mindre eksplosjonsfarlig batteripakke, eller noe som kan minne om et tidsestimat.

Men tilbake til dagens lade-helvete. Da jeg var på nippet til å tilkalle tauing, lærte Viking Redningstjeneste meg et nytt (for meg) triks over telefon.

  • Trekk ut ladekontakten.
  • Sett deg i førersetet.
  • Skru av bilen.
  • Lås bilen med låseknappen på innsiden av døren.
  • Vent 10 sekunder.
  • Gå ut av bilen igjen.
  • Vent ett minutt.
  • Putt i ladekontakten og prøv igjen.

Verken JLR eller forhandler har noen gang vist interesse for å hjelpe meg som eier av en I-Pace til å komme gjennom en hurtigladerseanse med den mentale helsa i behold, og selv om jeg har lest om flere sanger og danser som visstnok skal kunne lokke ladekretsen i bilen til å fungere bedre, kan jeg heller ikke huske å ha lest om akkurat dette trikset på nett. Men denne gangen reddet Viking for meg det lille som var igjen av både dagen og vettet. Det funket. Tusen takk, Viking

Nå gjenstår det bare å finne en måte bli kvitt bilen min på, mens jeg ennå kan si at jeg ikke ubetinget hater alt som heter I-Pace. Jeg merker at den døren så smått har begynt å lukke seg nå. Jeg ser dessverre ikke noe utover å flykte fra hele eierskapet, som ser ut til å ville eller kunne stoppe den døra før den slamrer helt igjen. Jeg håper det er noe jeg misser her, men det får gå som det går.

Uansett. Ville bare dele trikset med andre som kan ha nytte av det. Vurderer selv å printe ut punktlista, laminere den, og klistre den på innsiden av frontruta.

Ingeniøren

#1
Leit med problemene med Jaguaren din - First Edition ?  Tror dog ikke vi skal svartmale Jaguar da det er LG's feil som feilproduserte batterier i Polen. Vi er ikke alene. Snakken med sønnen til broren min i juleselskap og Porsche'n hans har og batteri problemer - LG det og tror jeg, men ikke sikker,

Har ikke opplevd hurtiglade problemer på min Modell 2020 fra 2019 - et par ganger dog der det var feil på lader. Vet det er enkelte tidlige ladere som ikke fulgte standarden til punkt og prikke slik I-Pace skal gjøre, med trodde disse var luket ut nå ?

Takk for tips - noterer det i mobilen i fall jeg skulle trenge det. Ps: Hvordan kom du ut av en låst bil - låste du opp med knappen på dørene eller åpner dørhendel låsen - pleier ikke låse dører når jeg er i bilen...:-)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Dampmaskin

Dørhendelen åpner låsen.

Hver for seg er nok disse tingene overkommelige, men de hoper seg opp og utgjør til sammen et bilhold som begynner å oppleves mer negativt enn positivt. Dalende tillit til forhandler (en sak som jeg ennå ikke har bestemt meg for hvordan eller om jeg i det hele tatt skal forholde meg til) er også en betydelig faktor her.

Akkurat nå føler jeg på en trang til å komme meg ut av hele situasjonen, med de midlene og metodene jeg eventuelt har tilgjengelig. Fantaserer om å kjøpe meg en 10 år gammel Leaf eller noe til å putre rundt i nabolaget, og ta alle langturene mine framover med fly. Vi får se hvordan jeg føler det over nyttår.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Dampmaskin på lørdag 28. desember 2024, klokken 12:28Akkurat nå føler jeg på en trang til å komme meg ut av hele situasjonen, med de midlene og metodene jeg eventuelt har tilgjengelig.
Enig med deg. Er du ikke fornøyd - få den ut på auksjonen.no. Der er det lett å selge bilene sine uten å bli bekymret over senere  henv fra ny eier.

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Dampmaskin

Ting kompliseres av at bilen står hos forhandler med en aktiv tilbakekalling. Jeg har litt vanskelig for å tro at noen tredjepart vil la seg friste av det.

Det eneste tilbudet jeg har fått fra forhandler, er at jeg kan betale et mellomlegg for å bytte min FE inn i en nyere bil som jeg antar vil ha lavere utstyrsnivå.

Jeg fikk i den forbindelse vite at innbytteprisen som jeg ville få for bilen min var "mye mer enn det bilen er verdt". Den konkrete innbytteprisen viste seg å være identisk med den som jeg noen måneder tidligere hadde kjøpt bilen for, fra samme forhandler. Enhver får vel tolke akkurat den som de vil.

Electric cars in Norway

#6
Sitat fra: Dampmaskin på mandag 30. desember 2024, klokken 03:12Det eneste tilbudet jeg har fått fra forhandler, er at jeg kan betale et mellomlegg for å bytte min FE inn i en nyere bil som jeg antar vil ha lavere utstyrsnivå.


Ja jeg har hørt flere situasjoner lik din. Trolig er det det beste du kan oppnå. Veldig trist men slik er det blitt

Ingeniøren

#7
En i nabolaget byttet/solgte nylig sin Jaguar I-Pace da den ble låst til maks 72% lading pga mulig batterifeil. Nå kjører han Tesla Y - skal høre med han hvordan han ordnet seg neste gang jeg ser han...

Forøvrig var vel FE fullspekket - litt vanskelig å match den kanskje men savner intet på min HSE.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA