Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil ikke lade

Startet av møbelsnekkern, søndag 20. januar 2013, klokken 19:52

« forrige - neste »

møbelsnekkern

Hei hei godtfolk og riktig godt nyttår til el folket! :)


Siste arbeidsdag før jul så skjedde det jeg antar er en kortsluttning ved lading. Skulle lade bilen en stund på jobb som jeg ofte bruker og gjøre. Men det vanlige stikket som jeg bruker var ikke tilgjengligt så jeg fant et annet. Satt i veggstøpsel og så hansken i bilen; da kom det en slik velkjent lyd som når strøm kortslutter og påfølgende lukt fra lade åpningen (ikke så sterk, men en svak duft av kortsluttning).

Kjørte hjem, prøvde og koble til lading på mitt vanlige ladepunkt der og fikk da lyste som viser ladning før det så er helt dødt etterpå.

Bilen starter fint, ikke noe lys for el feil i dasjbordet eller annet unormalt. Bilen står nå på ca 60% strøm og er som sagt helt kjørbar etc.

Har demontert ladehanske og målt at det er strøm i den og visuelt sett etter kortslutnings punkter (svimerke etc), men ser helt fin ut.

Antar vel da at det er laderen i bilen som muligens har fått seg en knekk(?) Kan det være noe sikringer som ryker?

Alle tips mottas med stort takk. Skal i kveld prøve med en reset av eletroniken ved og koble ut strøm som anvist på elbilwiki.


edit: har i ettertid målt stikket som jeg brukte og det var "vanlig" 230v stikk . Hadde bare en simpel måler tilgjenglig for måling av volt, men kunne muligens også målt amperen om det skulle hatt noe og si(?)
Haugesunds område

Eier av en Citroen AX '96 mod. Samt Citroen Saxo '01 mod.
2 el-sykkler fra sykkelett (en til dama og en til meg! ;) )

- "Et døgn skulle hatt 48 timer, da hadde jeg fått tid!"

elektrolux

Først og fremst håper jeg du vet hvordan du måler ampere? Bare så du ikke forsøker å stille et multimeter på Amp måling og setter kontaktene i stikkontakten.  ( bedre å nenve det enn å ikke gjøre det, da de skriver litt skummelt akkurat der )

Så til selve saken:

Der er noen små tagger du kan manipulere og få ladekontakten i bilen til å vise de intime delene sine. Se etter tegn på varmgang der.

Ta ev. av lokket på Sagem boksen ( etter å ha tatt ut en sikring ) og mål 230V med ladeledning tilkoblet.

Fortell hva resultatet av dette er.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

møbelsnekkern

Ting ordnet seg etter en reset med og koble fra hovedsikringer.  :) Nå lader den som normalt igjen.

Fant ikke noe svimerker el. på koblings splinter i luken. Fant dog ut at splintene var litt grønne og "skitne" så pusset dem litt opp med fint papir på dremlen.  :P


Målte 120v i sagem boxen og såklart 230v på PH/N punktet med lading aktivisert.
Haugesunds område

Eier av en Citroen AX '96 mod. Samt Citroen Saxo '01 mod.
2 el-sykkler fra sykkelett (en til dama og en til meg! ;) )

- "Et døgn skulle hatt 48 timer, da hadde jeg fått tid!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA