oultlander hybrid ladebegreper

Startet av Hybridkar, lørdag 04. januar 2025, klokken 20:48

« forrige - neste »

Hybridkar

Jeg er ikke enda klok på lading av hybrid bil.

Selger sier at jeg ikke kan lade bilen på en stasjon. Men CHAdemo kontakt finnes vel på ladestasjon?

Hva skal jeg gjøre for å lade hjemme? noen sier at man ikke skal lade på en vanlig 10A stikkontakt.

Jeg kan ikke enda navnene på ladekontakene jeg har i bilen heller.

Har jeg kommet til riktig sted å få god forklaring?

RJK

Hadde vært fint om du delte hvilken bil du har, så kan man svare mer konkret ut i fra denne.

Men, ja de fleste ladestasjoner har noen ladere med ChaDeMo-stikk ennå. Men noen, som Ionity, Uno-X og Tesla SuC har ikke dette, så de kan du i utgangspunktet unngå.

Dersom Schuko-punktet du ønsker å lade ved, er satt opp for elbil-lading etter de første reglene for dette, så så kan du fortsette å bruke dette. Er det ikke satt opp spesifikt for lading, så defineres det som bruksendring, og du må investere i en ladeboks.

Er dette i forbindelse med borettslag eller fellesanlegg, så sjekk hva som tilbys av borettslaget, for ellers kan det være at du ikke få installert boks etter eget ønske, men må ta til takke med va borettslagets partner vil/kan levere.

Men er det på egen bolig/garasje/carport og skal gå via ditt eget sikringsskap, så ta gjerne kontakt med en elektriker som har ladebokser, så får du de til å også sette opp ladepunktet, så blir de ansvarlige for ev. feil ved boks og installasjon, om det er noe som feiler.

Flere har valgt å kjøpe boks utenom, og så hyret inn elektriker. Da kan man brenne seg på at elektriker skylder på laderen, og ladeboksleverandøren peker på elektriker, og da havner du fort litt i mellom barken og veden.

Noen av disse ladbare hybridene, har egen Type-1 eller Type-2-kontakt. Har du Type-2, må du unngå boks med fast kabel, for din neste elbil/hybrid vil nok ganske sikkert ha Type-2, og lading med adapter på plass hjemme som defineres som fast ladeplass, er ikke lov.

Kun ved det som man kaller "nød-lading" (f.eks. fra du har bestilt elektriker til de faktisk har gjort installasjonen, eller på tur eller besøk hos folk som ikke har elbil selv, og derved ladeboks), kan adapter brukes, selv om det anbefales.

Man får kjøpt løs ladekabel med Type-1-kontakt på bilsiden, og Type-2 til den enden som går i ladeboksen, og ved bytte til bil med Type-2-kontakt, slipper man da med å bytte bare kabelen. Det er langt dyrere og mer komplisert, da du må ha elektriker dersom du må bytte en ladekabel som er fastmontert i ladeboksen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA