Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt: Hvem har fått lov å spece Model S sin?

Startet av Pitter fra Madla, tirsdag 22. januar 2013, klokken 08:48

« forrige - neste »

Pitter fra Madla

Det er jo veldig trist at leasing-muligheten ikke finnes. Jeg antar at det skyldes at det er mva på leiebeløpet, og at leasing da ikke vil kunne konkurrere med andre finansieringer.

Dog, leasingselskapene vil kanskje uansett sette så lav gjenkjøpsverdi at det hele faller fisk uansett? For man kan vel ikke selv garantere for gjenkjøpsverdien?

Noen som vet om det er endringer på gang som gjør at leasing kan kommer til å bli et alternativ?
P223/RN017580/VIN15137/EL22956
Lykkelig eier siden 28. august 2013

cs erlend

Selve "greia" med leasing er at leasingselskapet kan trekke fra mva etter leasingperioden og at bilen dermed får en lavere kost. Som privatperson må man betale mva på leiebeløpet.
Ved å lease en elbil må man dermed betale mva på leiebeløpet på en vare som i utgangspunktet ikke har mva og økonomisk blir dette svært lite gunstig. (Regner med å bli grundig arrestert dersom jeg tar feil her.....)
Vi har noen elbiler som firmabiler og disse er kjøpt av oss i motsetning til fossilbilene som er leasingbiler.
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

Rico

Sitat fra: cs erlend på fredag 04. januar 2013, klokken 19:47
Selve "greia" med leasing er at leasingselskapet kan trekke fra mva etter leasingperioden og at bilen dermed får en lavere kost. Som privatperson må man betale mva på leiebeløpet.
Ved å lease en elbil må man dermed betale mva på leiebeløpet på en vare som i utgangspunktet ikke har mva og økonomisk blir dette svært lite gunstig. (Regner med å bli grundig arrestert dersom jeg tar feil her.....)
Vi har noen elbiler som firmabiler og disse er kjøpt av oss i motsetning til fossilbilene som er leasingbiler.

Det er MVA på leasing av alle personbiler for firmaer. Firma får ikke refundert MVA på personbiler. Siden El-biler ikke er mva-belagt mens leasing er det blir det lagt på 25% mva på leasingbeløpet på el-biler, og bilen blir jo da dyrere. Jeg har selv en Leaf som firmabil, og den ble kjøpt med garantert restverdi (på 50%) via Santander. Denne finansieringsmåten er nok det nærmeste man kommer leasing, uten at MVA-delen fordyrer. Denne løsningen via Santander er i og for seg også fordyrene, men jobben slipper da risikoen ved eventuelt dramatisk verditap om 3 år/45.000 km. Vi er heller ikke forpliktet å levere den tilbake, det er kun en mulighet vi har.

mvh
Erik

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA