Hovedmeny

2g eller 4g

Startet av TeslaMYQS, fredag 11. oktober 2024, klokken 20:03

« forrige - neste »

TeslaMYQS

Hei, har en 2023 ioniq 5. er det 2G eller 4/5G på den?

Eventuelt hvor kan jeg sjekke dette?

RJK

Hør med sjappa du kjøpte bilen, eller sende en en henvendelse til support! De bør vite, eller ihvertfall kunne spørre internt for å få svar.

Men tenker det bare er e-call/nødcalling som går på 2G, og resten på 4G. Men greit å få vite om den og kan bruke 4G/5G.

Nyeste modell kan jo ha 5G, men tviler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

repvik

#2
Gå på bluelink-innstillinger og se på modem-info. Der står det LTE, så BlueLink er ihvertfall 4g.
E-call derimot, ser ut til at kan være kun 2g. F.eks. mener Sulland at dette vil slutte funke neste år:
https://www.sulland.no/bruktbil/365980796

Det vil vel Hyundai være nødt til å fikse, ettersom dette er påbudt sikkerhetsutstyr som slutter fungere i løpet av garantiperioden?
Det vil ihvertfall ta seg fryktelig dårlig ut for Hyundai om dette ender opp med å koste noen livet...

Edit: Hyundai sier selv at E-Call vil påvirkes av dette på Ioniq6: https://www.hyundai.com/no/no/bilmodeller/ioniq6/Funksjoner.html
De sier dog ikke noe om Ioniq 5, ser ut til at de har fjernet dette på ny modell?
https://www.hyundai.com/no/no/bilmodeller/ioniq-5/funksjoner.html

Electric cars in Norway

Sitat fra: repvik på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 13:25Gå på bluelink-innstillinger og se på modem-info. Der står det LTE, så BlueLink er ihvertfall 4g.
E-call derimot, ser ut til at kan være kun 2g. F.eks. mener Sulland at dette vil slutte funke neste år:
https://www.sulland.no/bruktbil/365980796

Det vil vel Hyundai være nødt til å fikse, ettersom dette er påbudt sikkerhetsutstyr som slutter fungere i løpet av garantiperioden?
Det vil ihvertfall ta seg fryktelig dårlig ut for Hyundai om dette ender opp med å koste noen livet...

Edit: Hyundai sier selv at E-Call vil påvirkes av dette på Ioniq6: https://www.hyundai.com/no/no/bilmodeller/ioniq6/Funksjoner.html
De sier dog ikke noe om Ioniq 5, ser ut til at de har fjernet dette på ny modell?
https://www.hyundai.com/no/no/bilmodeller/ioniq-5/funksjoner.html
Dette er rett og slett en skandale å legge ned 2g tidligere i Norge enn i eu hvis e-Call blir borte uten at det fixes

repvik

Dette burde vært helt unødvendig. Kostnaden ved å bruke 4g framfor 30 år gammelt 2g-nett er minimal. Det har vært kjent i mange år at disse nettene kommer til å legges ned, men bilprodusentene har spart 2-3 spenn pr. enhet på å bruke utdatert teknologi. Dette burde bite bilprodusentene i ræva og de burde tvinges til å konvertere eksisterende enheter.

RJK

Sitat fra: repvik på torsdag 17. oktober 2024, klokken 16:35Dette burde vært helt unødvendig. Kostnaden ved å bruke 4g framfor 30 år gammelt 2g-nett er minimal. Det har vært kjent i mange år at disse nettene kommer til å legges ned, men bilprodusentene har spart 2-3 spenn pr. enhet på å bruke utdatert teknologi. Dette burde bite bilprodusentene i ræva og de burde tvinges til å konvertere eksisterende enheter.
Amen!  :angel:

8) 8) 8) 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#6
Sitat fra: RJK på torsdag 17. oktober 2024, klokken 16:43
Sitat fra: repvik på torsdag 17. oktober 2024, klokken 16:35Dette burde vært helt unødvendig. Kostnaden ved å bruke 4g framfor 30 år gammelt 2g-nett er minimal. Det har vært kjent i mange år at disse nettene kommer til å legges ned, men bilprodusentene har spart 2-3 spenn pr. enhet på å bruke utdatert teknologi. Dette burde bite bilprodusentene i ræva og de burde tvinges til å konvertere eksisterende enheter.
Amen!  :angel:

8) 8) 8) 8)
Ja jeg ser den. Men det kan da ikke være egne 2g regler for Norge enn for resten av Europa når bilen er tross alt ikke blir produsert i Norge. Så når bilprodusentene og har vært så dumme og ikke oppdatert til 4G så bør jo ikke det gå ut over kundene. Samme for meg hvem som betaler for å få bilene oppdatert til 4g bare det ikke er kundene

AndersT2

Sitat fra: repvik på torsdag 17. oktober 2024, klokken 16:35Dette burde vært helt unødvendig. Kostnaden ved å bruke 4g framfor 30 år gammelt 2g-nett er minimal. Det har vært kjent i mange år at disse nettene kommer til å legges ned, men bilprodusentene har spart 2-3 spenn pr. enhet på å bruke utdatert teknologi. Dette burde bite bilprodusentene i ræva og de burde tvinges til å konvertere eksisterende enheter.

Er enig, men regner nok med hvis det er slik at det er 2G på E-call, fremfor 4G, så er det nok ikke pga. ekstra kostand, men at 2G rekker lenger og har bedre dekning enn 4G, så det er enda større sjanse for at det fungerer når uhellet faktisk er ute, og man trenger funksjonen.

2G nettet burte være beholdt i mange mange år til.

automat

Sitat fra: AndersT2 på mandag 25. november 2024, klokken 07:46
Sitat fra: repvik på torsdag 17. oktober 2024, klokken 16:35Dette burde vært helt unødvendig. Kostnaden ved å bruke 4g framfor 30 år gammelt 2g-nett er minimal. Det har vært kjent i mange år at disse nettene kommer til å legges ned, men bilprodusentene har spart 2-3 spenn pr. enhet på å bruke utdatert teknologi. Dette burde bite bilprodusentene i ræva og de burde tvinges til å konvertere eksisterende enheter.

Er enig, men regner nok med hvis det er slik at det er 2G på E-call, fremfor 4G, så er det nok ikke pga. ekstra kostand, men at 2G rekker lenger og har bedre dekning enn 4G, så det er enda større sjanse for at det fungerer når uhellet faktisk er ute, og man trenger funksjonen.

2G nettet burte være beholdt i mange mange år til.

Rent teknologisk gir ikke 2G bedre dekning. Det ligger på høyere frekvensbånd (900MHz) enn laveste 4G (7-800MHz). Lavere frekvens gir bedre dekning. 4G har også nyere teknologi, som er mer robust mot støy og interferens.

Det som gir 2G god dekning er antall basestasjoner. Så lenge 2G har vært "fall back"-teknologi (for tale), så har selvfølgelig antall basestasjoner vært høy.

Vi går fra en situasjon der teleoperatørene tidligere trengte 2G, til en sitasjon der 2G kanskje kun blir en myndighetspålagt tjeneste. Da vil teleoperatørene sannsynligvis redusere antall 2G-basestasjoner til det minimum som kreves for å oppfylle forpliktelsene. Vi er ikke garantert samme dekning som i dag.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

#9
Sitat fra: automat på mandag 25. november 2024, klokken 20:14Vi går fra en situasjon der teleoperatørene tidligere trengte 2G, til en sitasjon der 2G kanskje kun blir en myndighetspålagt tjeneste. Da vil teleoperatørene sannsynligvis redusere antall 2G-basestasjoner til det minimum som kreves for å oppfylle forpliktelsene. Vi er ikke garantert samme dekning som i dag.
Ser den. Men da må krav til specs i myndighetskontrakten være god nok slik at det vil fungere svært godt i årene fremover så blir det 2G bra nok :+1:

automat

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 26. november 2024, klokken 00:13
Sitat fra: automat på mandag 25. november 2024, klokken 20:14Vi går fra en situasjon der teleoperatørene tidligere trengte 2G, til en sitasjon der 2G kanskje kun blir en myndighetspålagt tjeneste. Da vil teleoperatørene sannsynligvis redusere antall 2G-basestasjoner til det minimum som kreves for å oppfylle forpliktelsene. Vi er ikke garantert samme dekning som i dag.
Ser den. Men da må krav til specs i myndighetskontrakten være god nok slik at det vil fungere svært godt i årene fremover så blir det 2G bra nok :+1:

En slik regulering vil være sterkt inngripende, og i mot de prinsipper NKOM regulerer etter i dag.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA