En liten frontskade kan ha økt fra 10k til 100k på ti år

Startet av Moas, torsdag 14. november 2024, klokken 13:19

« forrige - neste »

Moas

https://www.bilnorge.no/forsikring-frende/bilskader-koster-kr-61-mill-hver-dag/4121134

Skyldes flere ting, men dette er altså en trend. Men hvis du kjører en Fisker bil så er det ingenting å bekymre seg for: Der får du ikke tak i deler og da blir det "billig" å reparere :+1:
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Eladdin - Elbilfareren

Jada. "Raaaaadarer", sier'em. "Det er veeeeldig mye elektronikk også bak på bilen, aaaavstandsraaaaadarer, og er komplisert å montere!", sa'rem på bos, når de skulle ha over 35k for bakfanger med 4 små radarer og utskifting.

Bare Bull shit.

Tok 14 min å demontere fanger (6 skruer, noen klips og 3 plastskruer), 2,5 min å demontere radarer, 1,5 min å remontere/smekke inn radarer og 12 min å montere fanger.
Fanger'n kostet under 4000 kroner hos Thansen, og radarene er fanken ikke spesielt dyre de heller.

-Noen- tjener grovt på slik ettermarkeds-bissniss(e).
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

hELgenen

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 14. november 2024, klokken 15:43Jada. "Raaaaadarer", sier'em. "Det er veeeeldig mye elektronikk også bak på bilen, aaaavstandsraaaaadarer, og er komplisert å montere!", sa'rem på bos, når de skulle ha over 35k for bakfanger med 4 små radarer og utskifting.

Bare Bull shit.

Tok 14 min å demontere fanger (6 skruer, noen klips og 3 plastskruer), 2,5 min å demontere radarer, 1,5 min å remontere/smekke inn radarer og 12 min å montere fanger.
Fanger'n kostet under 4000 kroner hos Thansen, og radarene er fanken ikke spesielt dyre de heller.

-Noen- tjener grovt på slik ettermarkeds-bissniss(e).

Ja - det er nok rett.
Jeg måtte bytte en slik parkeringssensor en gang på en VW ID.4 - den hadde fått en liten steinsprut som jeg knapt kunne se. Jeg ba om pris og fikk servert et overslag på 9.000 NOK.
Var så mye som måtte ut ifølge verkstedhåndboka de hadde - og prisen jeg fikk var jo med rabatt så den var jo ikke så dyr fikk jeg vite.

Vel jeg så litt på dette og fant en person på youtube som hadde byttet denne sensoren selv på en enkel måte. Så jeg ringte verkstedet og spurte om de kunne prøve å bytte sensoren med en brukt en jeg kunne skaffe og forklarte at jeg ikke trodde de måtte ha ut støtfanger og slikt...
De sa ok og ville prøve. Så da kjøpte jeg en sensor til noen hundrelapper og sendte bilen på verksted - 800 kroner tok de for jobben - var gjort unna på kun få minutter.....

Hadde jeg bare levert bilen uten å gjøre undersøkelser på forhånd ville jeg trolig blitt servert en regning på 9000,-


Jalla

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 14. november 2024, klokken 15:43Jada. "Raaaaadarer", sier'em. "Det er veeeeldig mye elektronikk også bak på bilen, aaaavstandsraaaaadarer, og er komplisert å montere!", sa'rem på bos, når de skulle ha over 35k for bakfanger med 4 små radarer og utskifting.

Bare Bull shit.

Tok 14 min å demontere fanger (6 skruer, noen klips og 3 plastskruer), 2,5 min å demontere radarer, 1,5 min å remontere/smekke inn radarer og 12 min å montere fanger.
Fanger'n kostet under 4000 kroner hos Thansen, og radarene er fanken ikke spesielt dyre de heller.

-Noen- tjener grovt på slik ettermarkeds-bissniss(e).
Det er ikke radar du snakker om, men parkeringssensorer. Dette er ultrasoniske sensorer som bruker lydbølger til å detektere hindringer nær bilen. De fungerer ved at de sender ut ultralydpulser som reflekteres tilbake til sensoren når de treffer et objekt eller en hindring. På den måten kan bilen måle avstanden til hindringer i deteksjonsretningen.

Der radar ofte brukes på noen biler er i front, og da i forbindelse med adaptiv cruise control (ACC).

Ingeniøren

Det er vel ettermarkedet (service og reparasjoner) de tjener penger på , ikke salget av bilen.

^ Stusser litt på at de var villige til å montere en brukt del, tror nesten ikke de har lov til det, men du snakket kanskje med gutta som gjør jobben og ikke de som sitter i skranken...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 14. november 2024, klokken 16:56Det er vel ettermarkedet (service og reparasjoner) de tjener penger på , ikke salget av bilen.

^ Stusser litt på at de var villige til å montere en brukt del, tror nesten ikke de har lov til det, men du snakket kanskje med gutta som gjør jobben og ikke de som sitter i skranken...

Stusser vel like mye på at du tror det er ikke er lov..Dersom det finnes forhandlere der ute som nekter det - så nekter jeg også å bli kunde av dem....så enkelt er det

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 14. november 2024, klokken 16:56Det er vel ettermarkedet (service og reparasjoner) de tjener penger på , ikke salget av bilen.

^ Stusser litt på at de var villige til å montere en brukt del, tror nesten ikke de har lov til det, men du snakket kanskje med gutta som gjør jobben og ikke de som sitter i skranken...
"De", nei? Jeg gjorde jobben sjæl.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

turfsurf

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 14. november 2024, klokken 15:43Tok 14 min å demontere fanger (6 skruer, noen klips og 3 plastskruer), 2,5 min å demontere radarer, 1,5 min å remontere/smekke inn radarer og 12 min å montere fanger.
Fanger'n kostet under 4000 kroner hos Thansen, og radarene er fanken ikke spesielt dyre de heller.
Ferdig lakkert fanger da eller er det sort plast? Hvordan ble fargematchingen?

Og som andre har påpekt, forskjell på radar og UL sensorer. Men radarene skal ikke være fryktelig dyre de heller. Er nok mye moneygrabbing på nye deler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Eladdin - Elbilfareren

#8
Sitat fra: turfsurf på torsdag 14. november 2024, klokken 17:35
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 14. november 2024, klokken 15:43Tok 14 min å demontere fanger (6 skruer, noen klips og 3 plastskruer), 2,5 min å demontere radarer, 1,5 min å remontere/smekke inn radarer og 12 min å montere fanger.
Fanger'n kostet under 4000 kroner hos Thansen, og radarene er fanken ikke spesielt dyre de heller.
Ferdig lakkert fanger da eller er det sort plast? Hvordan ble fargematchingen?

Og som andre har påpekt, forskjell på radar og UL sensorer. Men radarene skal ikke være fryktelig dyre de heller. Er nok mye moneygrabbing på nye deler.
Fanger-plæstikken kom ulakkert og kostet kr 1.949,-, matt svart. Fire brukte, originale ryggesensorer på finndel.no kostet kr 1.500,-. Husket feil på deleprisene/totalkostnaden. Bilen er bare en 14 år gammel, ikke-strøken Kia Picanto symaskin, blank svart, så en matt bakfanger spiller ingen rolle. Kanskje jeg lakkerer den med riktig fargekode en dag. Bilextra lager det for en billig penge.
Jeg sparte i alle fall ca 30k, på en halvtimes jobb, liksom...

Problemet, slik jeg ser det, er at importører som stiller garanti på biler, ikke aksepterer brukte deler fordi, sitat feks Jaguar-Importøren i Norge: "Vi kjenner ikke historien til brukte deler." Slik setter de ettermarkedet i en skrustikke til egen fordel, og setter prisene deretter.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA