Cybertruck tour - kommer til Oslo

Startet av Electric cars in Norway, søndag 28. april 2024, klokken 19:09

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: chargedup på mandag 06. januar 2025, klokken 12:25Sett i ettertid, med null vekst i 2024, vil jeg tro at styret i Tesla angrer bittert på at de ikke gikk for model 2 før cybertruck.

Det tviler jeg på. Det er nok mer at griskheten tok overhånd. At de trodde betalingsvilligheten skulle være mye høyere enn den har vist seg å være. Tesla har opp gjennom årene kunnet leve meget behagelig på en enorm PR-bølge, og på "must have". Med bøtter og spann av forhåndsreservasjoner av CT tenkte de nok at her kunne de melke markedet. Få en behagelig oppramping med biler solgt til skyhøy pris. Sånn har det tidvis også gått. Early adopters og pengesterke som  har pøst ut for en "be seen"-bil.

Men så begynte det å lugge. Urovekkende fort kom de i en situasjon hvor det ikke fantes kjøpere til de CT som ble produsert. Kampanjer. Fri superlading. Når et selskap, især av Tesla sitt kaliber, ikke engang klarer å selge ut Founders-bilene sine, er det noen alarmbjeller som bør ringe. Fra en situasjon hvor de i følge forhåndsreservasjonene meget komfortabelt skulle selge alt hva de maktet å produsere, til den prisen de selv kunne diktere, til en reservasjonsbank så stor at produksjonen i praksis skulle være utsolgt i 4-5-6-7 år fremover.

Som jeg har sagt før: Cybertruck virker mest å være et PR-prosjekt for Tesla. Noe de i stor grad har lyktes med gjennom utallige medieoppslag, youtube-videoer, TikTok, Instagram etc etc.

chargedup

Helt enig i at PR delen av CT har gått bra. Samtidig tror jeg tanken var at de skulle tjene penger og få massevis av PR som et biprodukt. Problemet er da at de har "brukt" PR fra CT til å få nullvekst i 2024. Jeg tenker de hadde vært tjent med å vente med CT til etter model 2 hvis det er slik at de fortsatt sikter mot 20 mill biler i 2030. På 5 år skal altså Tesla mer enn tidoble produksjonstallene fra 2024 og det skjer neppe pga CT.
TSLA endte vel med ca 70% oppgang i 2024, så verken styret eller markedet virker å være misfornøyd med CT salgstall, nullvekst eller nok et år uten selvkjøring over L2.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Ellemelle

Selvfølgelig ønsker de å selge de dyreste variantene før de pløyer ut de billigere versjonene som sikkert snart kommer.
Lavt volum i starten gjør det også enklere når de må rette opp i feil og mangler som alltid kommer på nye produkter.

Model X hadde en lignende fødsel. Dyrere lanseringspris enn forventet, men så ble det lansert modeller etterhvert som massene fikk råd til (75 og 60).

De aller største volumene er uansett ikke forventet for hverken S,X eller CT. Selv om klovnen Lambert gjerne gir uttrykk for det.

daktari

Skjønner ikke hvorfor noen gidder karakterisere journalister som "klovn" når de rapporter fakta alle kan se med egne øyne. Man kan bare lure på motivasjonen.

De som faktisk har lagt opp til dette var de som lovte 500.000 CT i salg pr år. Det fremstår rimelig urealistisk i all fremtid. De har biler på lager!

Hvis hypotesen over om å få opp salget med en billigere modell må altså prisen dramatisk ned, ca 50%. (100k->50k).

Man kunne jo tenkt at Tesla kuttet prisen når etterspørselen stoppet opp, noe de forsøkte. Hittil har de kastet store rabatter etter kjøperne, men ikke var nok.

Kan de halvere prisen og totalt ødelegge bruktmarkedet? Innføre en $80k-modell
Alternativt er en reelt billigere modell med enklere standard til $50k. Men jeg tror ingen vil ha denne med RWD, 60 kWh batteri og 0-100 på 10 sek.

Jeg tror CT-problemene primært skyldes 2170-floppen. Prisene Musk la frem bygde på en idé om markant billigere batterier. Det har de ikke fått til, mange år etter. Y-eiere rapporter elendig ladefart, og CT har tilbakekalling pga brannfarlige batterier.

CT er en dyr kuriositet, med dyre materialer og komplisert og dum konstruksjon. Dyr bil, og ikke det som skaper vekst. Musk identifiserte dette selv i "Masterplan pt 1". @SurSnasen har rett.

Ja, jeg tipper salget stagnerer på et ca 20.000 pr år-nivå før det faller. Tror folk heller velger Rivian. GM og Ford sine el-pickup.

Joker: dobbelt batteri og halv pris. Men det krever et gjennombrudd på batterifronten.

Motor har en egen analyse. https://www.motor.no/aktuelt/katastrofalt-salg-av-tesla-cybertruck/301376
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Speeder

Så 5000 Cybertruck per kvartal er din spådom daktari, før salget faller ytterligere. :+1:

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Ellemelle

Sitat fra: daktari på mandag 06. januar 2025, klokken 18:24Skjønner ikke hvorfor noen gidder karakterisere journalister som "klovn" når de rapporter fakta alle kan se med egne øyne. Man kan bare lure på motivasjonen.
Lambert har blitt en heltidsklovn. Så å si hver eneste artikkel han skriver om Tesla er negativ ladet. Besøk ham på Twitter/X, der har han gått full retard når det gjelder Tesla/Musk.
Foreslår også at du tar en titt i kommentarfeltet under artiklene hans i Electrek. Alle i dette ekkokammeret er negative til Tesla, hvis noen motsier ham med fakta blir de ghostet (ja, jeg har testet det).

Han gir ofte "råd" til Tesla/Musk om hva de har gjort feil og hva de burde gjort i stedet (også i den artikkelen du refererer til). Denne klovnen skal altså lære verdens mest verdifulle bilprodusent hvordan bilsatsingen egentlig skal gjøres, samtidig som han skal lære verdens ubestridt mest suksessrike entreprenør hvordan han skal gjøre businessen sin.

For eksempel mente han i en artikkel (altså han du kaller "journalist") at det var fullstendig unødvendig å bygge en Boring-tunnel mellom produksjonhallen og klargjøringsområdet på Giga Texas. Hvorfor? Fordi det er Musk som eier Boring og han mente dette ble gjort kun for at Musk skulle få denne dollar-millionen dette kostet og at det ellers ikke hadde noen nytteverdi.

Vel, selv jeg som lekman ser at man med denne tunnelen kutter ut en 1-2 kilometer omvei, så med 1 million produserte biler sparer man en million eller to kjørte kilometer hvert år. Det ligger en del årsverk og strøm i den jobben.
For ikke å snakke om at det er fint at den splitter nye bilen ikke kjører på de samme veiene som lastebilene på vei til det lokale pukkverket.


SurSnasen

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 07. januar 2025, klokken 02:25Lambert har blitt en heltidsklovn. Så å si hver eneste artikkel han skriver om Tesla er negativ ladet. Besøk ham på Twitter/X, der har han gått full retard når det gjelder Tesla/Musk.
...
For eksempel mente han i en artikkel (altså han du kaller "journalist") at det var fullstendig unødvendig å bygge en Boring-tunnel mellom produksjonhallen og klargjøringsområdet på Giga Texas. Hvorfor? Fordi det er Musk som eier Boring og han mente dette ble gjort kun for at Musk skulle få denne dollar-millionen dette kostet og at det ellers ikke hadde noen nytteverdi.

Vel, selv jeg som lekman ser at man med denne tunnelen kutter ut en 1-2 kilometer omvei, så med 1 million produserte biler sparer man en million eller to kjørte kilometer hvert år. Det ligger en del årsverk og strøm i den jobben.

Har du sett på kartet, når du fremmer den påstanden om omveien som kuttes? Har du sett noe på kartet? Veien inn til, og rundt, fabrikken er "Tesla only". Ergo ikke noe fare for uvedkommende. Tunnellen er ca 900 meter lang. Skulle de heller kjørt på overflaten så er det snakk om ca 1,2-1,3 km. Altså 300-400 meter spart. Dersom tanken er å gjøre dette uten å være i inngrep med annen trafikk, kan det også gjøres med egen overflaterute. Bro over vei. Parsell under motorveibroen.

Tunnellen er nok ment å være et forsøksprosjekt for Boring, og da gjør jo naturligvis Musk det der hvor det passer ham. Unødig og fordyrende, men pengeflytting internt i Musk-domenet. Og helt på sin plass at Lambert bruker en litt kritisk røst.

Ellemelle

Tunnelen er ikke 900 meter lang, det er bare å kikke på google map. Den er maksimalt 450 meter.
Alternativ vei er ca 1,3 kilometer.

Omtrent halvparten av alternativ vei brukes til all trafikk inn på området, også store mengder anleggstrafikk.

Å bygge en bro over en motorvei, som til overmål er under utvidelse, ville kostet vesentlig mer enn den ene millionen dollar som tunnelen kostet.

SurSnasen

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 08. januar 2025, klokken 11:09Tunnelen er ikke 900 meter lang, det er bare å kikke på google map. Den er maksimalt 450 meter.
Alternativ vei er ca 1,3 kilometer.

Å bygge en bro over en motorvei, som til overmål er under utvidelse, ville kostet vesentlig mer enn den ene millionen dollar som tunnelen kostet.


Kan jo ta en titt her, hvor rød er tunnellen, og blå er alternativt en oppe-i-dagen-løsning. Tesla legger da naturligvis opp fabrikklayout etter ut-transporten. Det er ikke snakk om å bygge bro over motorvei. Motorveien er allerede bygget som bro over tilkomstveien. Og det er rikelig med plass til egne nybil-filer under den broen. Om de vil lede dette bort fra internveien de har rundt fabrikken, setter de opp en enkel bro over denne, og videre ned igjen til bakke for å gå under motorveibroen. Langt rimeligere enn en singelfils-tunnell.   


Ellemelle

#54
Tunnelen er ikke slik du tegner den, den er en rett strek:


https://pbs.twimg.com/media/GPgu5GOXcAAVTki?format=jpg&name=large

Handyman

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 08. januar 2025, klokken 11:43Om de vil lede dette bort fra internveien de har rundt fabrikken, setter de opp en enkel bro over denne, og videre ned igjen til bakke for å gå under motorveibroen.
Hvor lange tror du rampene på begge sider av broa ville blitt? Det ville fort blitt seende ut som en berg&dalbene i en fonøyelsespar, med en gøyal korketrekker for å komme under motorveibrua der det er en høyspentlinje. Veimyndighetene vil garantert ikke ha nye store konstruksjoner så nær motorveien. For ikke å snakke om arealet det ville beslaglegge på bakken under dette artige veianlegget. Bygningen er i tillegg utvidet helt syd til dammen.
Det er tvilsom om det i det hele tatt er plass nok til forslaget ditt, og sansynligheten for at det vil koste mer er stor.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ellemelle

De er også i ferd med å lage ny påkjøringsrampe til motorveien i det samme området, så kryssing som beskrevet blir ikke mulig.

Det er heller ikke noe interessant poeng, siden hele hans argument tydeligvis var basert på feil fakta om selve tunnelen. Den er en rett strek og korteste vei mellom ene og andre siden av motorveien. Den alternative strekningen er mellom 850 og 1000 meter lengre selv om de skulle bygd alternative broer og veier.

Så la oss sette opp et enkelt og grovt regnestykke:
1 millioner biler * 2 minutter ekstra kjøretid = 33 333 timer = 19 årsverk

19 årsverk i USA koster trolig mer enn 1 million dollar, derfor er hele tunnelen spart inn, bare på denne ene faktoren, i løpet av et år. I tillegg kommer reduserte utgifter til strøm og lignende.

Handyman

Etter det jeg forstår er planen at bilene skal kjøre selv, helt uten bruk av sjåfør når de tar i bruk tunnelen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SurSnasen

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 08. januar 2025, klokken 12:17Tunnelen er ikke slik du tegner den, den er en rett strek:


https://pbs.twimg.com/media/GPgu5GOXcAAVTki?format=jpg&name=large

Da er det straks mer logisk. Hadde fått det for meg at det var fra rampa ned under bakken som var synlig. Men da var det tydeligvis feil.

Men fremdeles: ingen grunn til å diskreditere Lambert for at han synes dette er en unødvendig løsning. Tesla sin tanke er at bilene skal autonomt gå fra fabrikkbygningen over til utskipningsplassen. Mannskapsbesparelsen er derved minimal/ikke-eksisterende i så måte.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA