Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY RWD Highland km ved 100%

Startet av PogBack, tirsdag 08. oktober 2024, klokken 22:27

« forrige - neste »

PogBack

Hei! Hva står det på deres bil når den er fulladet? Til meg står det 438km ved 100% Mens WLTP sier 513 km?

automat

Teslas batteriindikator viser rekkevidde etter den strengere amerikanske EPA-normen. Ikke den europeiske WLTP-normen.

En tommelfingerregel sier at wltp-rekkevidde er omtrent 22% lenger enn EPA.

https://insideevs.com/features/343231/heres-how-to-calculate-conflicting-ev-range-test-cycles-epa-wltp-nedc/amp/

Vær oppmerksom at rekkevidden på batteriindikatoren statisk følger resterende epa-rekkevidde, og har ingen kobling mot faktisk rekkevidde og forbruk. Så man får egentlig ikke mer info enn det prosentvising gir, utover en mer detaljert skala.

Gjett-o-meter finner man i energi-menyen. Mest nøyaktig rekkevidde får man ved å legge destinasjon inn i navigasjon.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

anorway

Som det blir nevnt av "Automat" så vises rekkevidden i bilen etter EPA, og ikke WLTP.

Anbefaler deg å se denne testen fra Teslabjørn. Han testet nylig rekkevidden på Model 3 RWD, og da kom han 557KM.

https://www.youtube.com/watch?v=AE7ebzwFB88&t=1067s&ab_channel=Bj%C3%B8rnNyland

ArthurWikan

Min helt nye sa 399 km etter første fulle lading. Gått 25 mil nå. Droppet litt på senere ladinger, men har satt % som standard visning.

Hjortefot

Jeg har riktignok en eldre modell, men jeg har også % som standardvisning.

Bruker navigasjon om jeg skal så langt at rekkevidde er et spørsmål. Da vil jeg heller vite hvor mange prosent bilen tipper den har igjen når jeg kommer fram (eller om jeg bør lade på veien), ikke hvor mange km jeg teoretisk burde kunne kjøre etter en eller annen norm. Det gir mest mening for meg, beklager moderat avsporing.
Model 3 LR - 2019

OlaM

Sitat fra: Hjortefot på onsdag 09. oktober 2024, klokken 18:32Jeg har riktignok en eldre modell, men jeg har også % som standardvisning.

Bruker navigasjon om jeg skal så langt at rekkevidde er et spørsmål. Da vil jeg heller vite hvor mange prosent bilen tipper den har igjen når jeg kommer fram (eller om jeg bør lade på veien), ikke hvor mange km jeg teoretisk burde kunne kjøre etter en eller annen norm. Det gir mest mening for meg, beklager moderat avsporing.

Jeg har pleid å bruke km-visning for å se hvordan estimeringen ligger an. F.eks. hvis det er 150 km til målet og jeg har 200 km rekkevidde igjen kan det være litt liten margin, jeg ligger bare 50 foran. Men hvis jeg sjekker fem mil senere og ser at nå er det 100 km igjen men jeg har 160 km rekkevidde så ligger jeg nå 60 foran og marginen har blitt bedre.

Fordrer at man vet litt om topografien underveis og det var mer aktuelt på andre biler enn Tesla, som pleier å treffe veldig bra. Den blir veldig forvirret av ferger da, det skal sies.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: OlaM på torsdag 10. oktober 2024, klokken 13:25
Sitat fra: Hjortefot på onsdag 09. oktober 2024, klokken 18:32Jeg har riktignok en eldre modell, men jeg har også % som standardvisning.

Bruker navigasjon om jeg skal så langt at rekkevidde er et spørsmål. Da vil jeg heller vite hvor mange prosent bilen tipper den har igjen når jeg kommer fram (eller om jeg bør lade på veien), ikke hvor mange km jeg teoretisk burde kunne kjøre etter en eller annen norm. Det gir mest mening for meg, beklager moderat avsporing.

Jeg har pleid å bruke km-visning for å se hvordan estimeringen ligger an. F.eks. hvis det er 150 km til målet og jeg har 200 km rekkevidde igjen kan det være litt liten margin, jeg ligger bare 50 foran. Men hvis jeg sjekker fem mil senere og ser at nå er det 100 km igjen men jeg har 160 km rekkevidde så ligger jeg nå 60 foran og marginen har blitt bedre.

Fordrer at man vet litt om topografien underveis og det var mer aktuelt på andre biler enn Tesla, som pleier å treffe veldig bra. Den blir veldig forvirret av ferger da, det skal sies.
Hvorfor i alle dager gjøre det så vanskelig og komplisert i en Tesla? Km-visningen kan vise alt for optimistisk rekkevidde opp til fjellet på vinteren. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Sitat fra: Handyman på torsdag 10. oktober 2024, klokken 14:27
Sitat fra: OlaM på torsdag 10. oktober 2024, klokken 13:25
Sitat fra: Hjortefot på onsdag 09. oktober 2024, klokken 18:32Jeg har riktignok en eldre modell, men jeg har også % som standardvisning.

Bruker navigasjon om jeg skal så langt at rekkevidde er et spørsmål. Da vil jeg heller vite hvor mange prosent bilen tipper den har igjen når jeg kommer fram (eller om jeg bør lade på veien), ikke hvor mange km jeg teoretisk burde kunne kjøre etter en eller annen norm. Det gir mest mening for meg, beklager moderat avsporing.

Jeg har pleid å bruke km-visning for å se hvordan estimeringen ligger an. F.eks. hvis det er 150 km til målet og jeg har 200 km rekkevidde igjen kan det være litt liten margin, jeg ligger bare 50 foran. Men hvis jeg sjekker fem mil senere og ser at nå er det 100 km igjen men jeg har 160 km rekkevidde så ligger jeg nå 60 foran og marginen har blitt bedre.

Fordrer at man vet litt om topografien underveis og det var mer aktuelt på andre biler enn Tesla, som pleier å treffe veldig bra. Den blir veldig forvirret av ferger da, det skal sies.
Hvorfor i alle dager gjøre det så vanskelig og komplisert i en Tesla? Km-visningen kan vise alt for optimistisk rekkevidde opp til fjellet på vinteren. 

Og alt for pessimistisk på vei ned igjen. Derfor skrev jeg

SitatFordrer at man vet litt om topografien underveis og det var mer aktuelt på andre biler enn Tesla,
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA