Hovedmeny

AC funger ikke

Startet av Tormod Beck, mandag 25. april 2022, klokken 16:10

« forrige - neste »

Limodriver

Det er vanskelig å vite om det er av betydning. Imidlertid er det vanskelig å forstå ar et selskap somToyota i det hele tatt risikerer omdømmet sitt med slik aktiviteter. Med Doeselgate friskt i minne blir det enda pussigere.

Evig eies kun et dårlig rykte.

ca119

#16
At AC ikke fungere på nye biler etter noen år blir dessverre gjengangs. På min 2019 KONA byttet de alle pakkninger rett før 5år garantien utgikk. Hold 1 mnd - nå var jeg inne igjen. Mener at evaporator/fordamper ha lekk. Og da må hele dashbordet ut. Og kompressor hadde ulyd .... da tusen takk - det hørtes dyrt ut! Snakker vi om 50 lapper totalt?
Arbeidskollegen har nettopp kjøpt en 2022 KONA - det var ikke futt i AC da heller - men det går fortsatt på garanti.

Men mitt problem nå er at VARMEN fungerer dårlig! Blir lunk og da trekker den om mot 2KW.
AC og varmepumpe kan jeg leve utenom, men VARME det trengs om vintern.
Jeg tipper på at det er PTC-heater (koster fra 6000kr brukt og kanskje 20.000kr ny?)
Helt vannvittig pris (kan jo kjøpe en 2000W varmevifte på elkjøp for noen hundrelapper).
Husker at KLIMA trakk ca 6KW om varmen var på .....
De på SULLAND-verksted påstår det henger sammen med AC/Kompressor/Varmepumpe at ikke varmen fungerer.
Hadde håpet at med ny PTC-heater hadde KONA fungert igjen som bil uten AC og VP.
Men om vintern kommer trenger man varme!
Blir snart som at jeg har lyst å kaste hele bilen å kjøpe noe annet - selv om jeg var fornøyd med den hittil.
https://parts.genesisofcary.com/v-2023-hyundai-kona-electric--sel--electric/hvac--a-c-condenser-and-evaporator

De byttet evaporator og kompressor. Ble 44.000kr .... og det hjalp IKKE MYE. Det er 1/2 fryseboks - og Strømforbruket på KLIMA er alt fra 0 - 2 opp til 7KW (da blir det varmt). Er ikke akkurat noe digg å kjøre om vintern, men orker ikke bruke mange flere tusen til. HM, kan det være tempføler inneklima (uteføler viser riktig temp).

RJK

Sitat fra: ca119 på fredag 16. august 2024, klokken 00:37At AC ikke fungere på nye biler etter noen år blir dessverre gjengangs. På min 2019 KONA byttet de alle pakkninger rett før 5år garantien utgikk. Hold 1 mnd - nå var jeg inne igjen. Mener at evaporator/fordamper ha lekk. Og da må hele dashbordet ut. Og kompressor hadde ulyd .... da tusen takk - det hørtes dyrt ut! Snakker vi om 50 lapper totalt?
Arbeidskollegen har nettopp kjøpt en 2022 KONA - det var ikke futt i AC da heller - men det går fortsatt på garanti.

Men mitt problem nå er at VARMEN fungerer dårlig! Blir lunk og da trekker den om mot 2KW.
AC og varmepumpe kan jeg leve utenom, men VARME det trengs om vintern.
Jeg tipper på at det er PTC-heater (koster fra 6000kr brukt og kanskje 20.000kr ny?)
Helt vannvittig pris (kan jo kjøpe en 2000W varmevifte på elkjøp for noen hundrelapper).
Husker at KLIMA trakk ca 6KW om varmen var på .....
De på SULLAND-verksted påstår det henger sammen med AC/Kompressor/Varmepumpe at ikke varmen fungerer.
Hadde håpet at med ny PTC-heater hadde KONA fungert igjen som bil uten AC og VP.
Men om vintern kommer trenger man varme!
Blir snart som at jeg har lyst å kaste hele bilen å kjøpe noe annet - selv om jeg var fornøyd med den hittil.
https://parts.genesisofcary.com/v-2023-hyundai-kona-electric--sel--electric/hvac--a-c-condenser-and-evaporator

Om det er bytta på garanti, og det ryker igjen, kan du reklamere på reparasjonen. Dette selv etter at selve garantien er gått ut! Er flere rettsaker der dette er blitt tatt opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Støtter RJK, med tanke på at reparasjonen ikke har vært vellykket kan du reklamere på reparasjon.
 
Slik sett er det en fordel det blir utført garanti reparasjoner nær utløpet av garanti.

Naturligvis kjedelig å levere bilen inn til verksted, men så lenge som det blir utført på garanti er kostnaden forbundet med verksted oppholdet begrenset.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Stjerneglis

#19
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 01. august 2024, klokken 22:23Har dere tatt full service på ac'n deres da, med vakuumering og det hele? Vakuumering trekker ut fukt som bygger seg opp ved kondenseren som ruster. AC på min 2019 Ioniq streiket 1 uke før garantiutløp, sparte 27k på det ettersom hele dashbordet må ut, og jeg fikk vite at det er en svakhet på Ionik og Kona, men kan unngås ved å ta ac-service hvert 2. år med vakuum og trykktesting/påfyll av AC-gass.

Har i dag vært på ac-service med vår 2019 modell. Anlegget ble vakumert, trykktestet, gassen tatt ut og veid og etterfylt sammen med olje og sporstoff. Det manglet 200g (av 1 kg) etter 5 år.

Det sies at det er normalt med et tap på 10% hvert år i biler, men det må også nevnes at elbiler ofte har dobbel så mye gass sammenlignet med fossilbiler så disse tallene må tas med en klype salt.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA