Batteri på forsikringen

Startet av syklisten, onsdag 12. juni 2024, klokken 10:53

« forrige - neste »

syklisten

Er det noen som har fått nytt batteri på bilen sin dekket av forsikringen?

Vi har Bil Plus, som gir utvidet maskinskadeforsikring opp til 10 år eller 200kkm.
De dekker nytt batteri "ved skade" - men om bilen bare er 8-9 år gammel men med kun 50% restkapasitet på batteriet, så er jo batteriet på en måte skadd. Er dette et definisjonsspørsmål på hva "skade" er, eller dekkes det kun av ytre påvirkning?

Kundebehandler på chat mente at dette var noe som kanskje ble dekket, men vi måtte ta det med skadebehandler.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

egleh

ingen erfaring, men tenker at om du har 50% etter 8-9 år så vil det mest sannsynlig gå på garanti, fordi de fleste merker garanterer minst 70% ved 160 000km eller 8 år, det som inntreffer først.

syklisten

Bilen har allerede vært på garantiutløpstest ved 7 år, og da var selvsagt batteriet i bra stand. Det er spesielt nå det siste halve året at det har tapt seg voldsomt. Er en 2016 modell Kia Soul (registrert sent 2015), bare kjørt 100kkm.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

chargedup

Er nok få som har fått dekket nytt batteri av maskinskade hittil, men det finnes nok noen få.

Ytre påvirkning, som kjøring på en stein, dekkes normalt av kasko.
Maskinskade dekker "indre skade", som vil si at dersom batteriet ikke lenger fungerer, og man har vedlikeholdt bilen iht fabrikantens anbefalinger, skal det dekkes. Blir nok et definisjonsspørsmål på om det er "stor nok skade" ift feks de 70% de fleste bilfabrikanter gir som garanti innen 8 år, og forskjellen på de 50% og antall år og km. Har du kjørt unormalt langt vil nok det tale mot din sak osv. Ville nok sjekket opp med forsikringen og vilkårene og så evt tatt en batteritest som Aviloo eller lignende tester som kan vise til en "godkjenning". Evt brukt obd leser og lese av spenningen på hver enkelt celle og se etter variasjoner. Da får man med en gang litt "bevis" til forsikring.

Vær obs at noen forsikringsselskap på maskinskade krevde egenandel opp i 80% på nytt batteri (IF hadde dette for rundt 5 år siden). Dvs de krevde 10% egenandel pr år, men maks 80%. Altså etter batterigaranti gikk ut, måtte man betale 80% egenandel ::) Vet at IF har endret vilkårene sine i ettertid, men det kan være lurt å sjekke vilkårene i ditt forsrikringsselskap før man legger ned mye jobb/penger i testing osv. Er vilkårene slik at du må dekke 80% av et nytt batteri, ville jeg gått til elbilmek som sannsynligvis kan reparere batteriet rimelig.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

syklisten

Som forventet så ble ikke dette dekket av forsikringen. Skaden måtte ha vært i form av en slags ytre påvirkning.
Det var verd å spørre i det minste.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Ingeniøren

#5
Sitat fra: chargedup på onsdag 12. juni 2024, klokken 12:50Er nok få som har fått dekket nytt batteri av maskinskade hittil, men det finnes nok noen få.

Ytre påvirkning, som kjøring på en stein, dekkes normalt av kasko.
Maskinskade dekker "indre skade", som vil si at dersom batteriet ikke lenger fungerer, og man har vedlikeholdt bilen iht fabrikantens anbefalinger, skal det dekkes. Blir nok et definisjonsspørsmål på om det er "stor nok skade" ift feks de 70% de fleste bilfabrikanter gir som garanti innen 8 år, og forskjellen på de 50% og antall år og km. Har du kjørt unormalt langt vil nok det tale mot din sak osv. Ville nok sjekket opp med forsikringen og vilkårene og så evt tatt en batteritest som Aviloo eller lignende tester som kan vise til en "godkjenning". Evt brukt obd leser og lese av spenningen på hver enkelt celle og se etter variasjoner. Da får man med en gang litt "bevis" til forsikring.

Vær obs at noen forsikringsselskap på maskinskade krevde egenandel opp i 80% på nytt batteri (IF hadde dette for rundt 5 år siden). Dvs de krevde 10% egenandel pr år, men maks 80%. Altså etter batterigaranti gikk ut, måtte man betale 80% egenandel ::) Vet at IF har endret vilkårene sine i ettertid, men det kan være lurt å sjekke vilkårene i ditt forsrikringsselskap før man legger ned mye jobb/penger i testing osv. Er vilkårene slik at du må dekke 80% av et nytt batteri, ville jeg gått til elbilmek som sannsynligvis kan reparere batteriet rimelig.

Vet ikke hvor du har dette fra men slik ser det ut i mine vilkår i dag hos IF. Har Maskin/gir/batteri forsikring på min:

Ved passert 100000, 150000,175000 og 200000 må man betale hhv 10, 20, 30 og 100% av skaden selv (tenkte å lime det inn men det går jo ikke...). Står intet om alder etter det jeg kan se.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Trekkoppbil

#6
Kjenner ikke til denne typen forsikring, men mange skadeforsikringer gjelder plutselige skader ved uventa hendelser.
Derfor kan det være lurt å sjekke opp om en maskinskadeforsikring dekker slitasje som kommer over tid.

Det gjelder også å kunne skille mellom indre og ytre skade. Har du f.eks glassforsikring, og ruta blir skada av usikra last i kupeen, så kan man grave i forsikringsvilkåra.

Det gjelder å kjenne til om risikofaktoren ved sin bilmodell gjelder plutselige feil eller aldring:
  • For enkelte biler eller batteriutgaver, er det en gjengangerfeil at det oppstår plutselig feil i batteriet. Jeg har hørt om Teslaer som stopper opp hvis man har kjørt i en søledamm på en hovedvei. Eldre versjoner av Volt/Ampera kunne plutselig få svikt i BMS hvor spenningsmåling til en av cellene forsvant, og mange batterier blei bytta av den grunn. Utenfor garanti, vil man kanskje bytte bare BMS.
  • For andre bilmodeller er det kanskje en av flere hundre tusen batterier som feiler plutselig, men aldring over tid oppleves som et problem. Aldring avhenger av batteritype og hvordan man behandler batteriet, så det er ganske forutsigbart. Spesielt batterier som ikke har aktiv kjøling eller oppvarming, eller termisk styring som ikke er tilfredsstillende. Aldringa er i stor grad opp til bilisten, hvordan man behandler kjøretøyet.


Electric cars in Norway

#7
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 09. august 2024, klokken 09:39Ved passert 100000, 150000,175000 og 200000 må man betale hhv 10, 20, 30 og 100% av skaden selv (tenkte å lime det inn men det går jo ikke...). Står intet om alder etter det jeg kan se.


Må man betale 100% av skaden selv så ikke meld inn skaden ;D just saying....

#lørdagshumor

chargedup

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 09. august 2024, klokken 09:39
Sitat fra: chargedup på onsdag 12. juni 2024, klokken 12:50Er nok få som har fått dekket nytt batteri av maskinskade hittil, men det finnes nok noen få.

Ytre påvirkning, som kjøring på en stein, dekkes normalt av kasko.
Maskinskade dekker "indre skade", som vil si at dersom batteriet ikke lenger fungerer, og man har vedlikeholdt bilen iht fabrikantens anbefalinger, skal det dekkes. Blir nok et definisjonsspørsmål på om det er "stor nok skade" ift feks de 70% de fleste bilfabrikanter gir som garanti innen 8 år, og forskjellen på de 50% og antall år og km. Har du kjørt unormalt langt vil nok det tale mot din sak osv. Ville nok sjekket opp med forsikringen og vilkårene og så evt tatt en batteritest som Aviloo eller lignende tester som kan vise til en "godkjenning". Evt brukt obd leser og lese av spenningen på hver enkelt celle og se etter variasjoner. Da får man med en gang litt "bevis" til forsikring.

Vær obs at noen forsikringsselskap på maskinskade krevde egenandel opp i 80% på nytt batteri (IF hadde dette for rundt 5 år siden). Dvs de krevde 10% egenandel pr år, men maks 80%. Altså etter batterigaranti gikk ut, måtte man betale 80% egenandel ::) Vet at IF har endret vilkårene sine i ettertid, men det kan være lurt å sjekke vilkårene i ditt forsrikringsselskap før man legger ned mye jobb/penger i testing osv. Er vilkårene slik at du må dekke 80% av et nytt batteri, ville jeg gått til elbilmek som sannsynligvis kan reparere batteriet rimelig.

Vet ikke hvor du har dette fra men slik ser det ut i mine vilkår i dag hos IF. Har Maskin/gir/batteri forsikring på min:

Ved passert 100000, 150000,175000 og 200000 må man betale hhv 10, 20, 30 og 100% av skaden selv (tenkte å lime det inn men det går jo ikke...). Står intet om alder etter det jeg kan se.

Som det står i innlegget endret IF vilkårene for mange år siden. Se uthevet.

Jeg antar nå at trådstartert ikke hadde maskinskadeforsikring, så da var jo uansett alt om maskinskade uinteressant for trådstarter.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

syklisten

Sitat fra: chargedup på mandag 12. august 2024, klokken 12:14Jeg antar nå at trådstartert ikke hadde maskinskadeforsikring, så da var jo uansett alt om maskinskade uinteressant for trådstarter.

Jo, vi har maskinskadeforsikring - men ikke hos IF.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Svk

Har du sjekket med merkeverksted? Kan jo være det er noen goodwill/utvidet garanti?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA