Volkswagen med de minst fornøyde eiere

Startet av Otkristo, mandag 27. mai 2024, klokken 19:19

« forrige - neste »

vinterdekk

Som tidligere nevnt oppe i tråden så tror jeg ID bilene er gode biler i bunn til tross noen problemer. Men eneste håndfaste indikasjon jeg kjenner til er tyske ADAC sin statistikk som sier at per 1000 registrerte 2020 VW ID.3 så har «German Yellow Angels» bare plukket opp 0,2 biler i 2022.

https://car-recalls.eu/reliability/volkswagen/id-3/

Sammenlignet med andre biler:

https://car-recalls.eu/adac-2023-9-least-29-most-reliable-cars/
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

TJV

Forskjellen på Toyota/Lexus er at de har en heeeeelt annen filosofi på kundeservice enn "resten" av bilmerkene. Jeg har tidligere jobbet i bilbransjen, så har en brukbar innsikt og kjenner/kjente folk på stort sett alle merkeverksteder og uavhengige. Ikke tro at Toyotaer er feilfri, hverken nye eller brukte. Noen av modellene er riktignok mer feilfri.
Toyota klarer helt fint å svelge en kamel i ny og ne. Klart at visst motoren havarerer 5000km/noen mnd etter garanti, så ryker hele ferielønnen og litt til. Du kontakter merkeverkstedet, de inngår et spleiselag med forhandler/impotør/fabrikk. Du ender kanskje opp med 30.000kr istedenfor 100.000kr. Man lovpriser bilmerket for naboer/familie/venner. Føler seg nesten forpliktet til å kjøpe en ny Toyota 7 år etter forrige nybilkjøp. Alt uten en forhandler som man må krangle med. Det er overhode ikke oppsiktsvekkende for meg at Toyota og Lexus ligger i toppen år etter år. Synd Toyota kom litt sent på banen med elbil. Men at de vil kapre markedsandeler om noen år og samtidig ligge i toppen på Autoindex er mitt tips. (Jeg har ikke noe særlig kunnskap om BZ4X, men tviler på kundeservicen vil bli annerledes der).

For å si det sånn, godt mulig jeg har kjøpt min første og siste bil hos Møller. 2-3 mnd ventetid på verksted, "krangling" på helt opplagte reklamasjoner det kunden må bevise alt er mye av grunnen.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

vinterdekk

Takk for nyttig årsaksforklaring på resultatene til Toyota/Lexus, TJV. Er de så forskjellig fra de andre merkene som du beskriver så forklarer det mye. Jeg ser ikke noen grunn til å være lojal mot VW og blir nok å følge med elbil-utviklingen til Toyota. Får de bl.a. litt dreis på programvare i bilene slik at man finner ladere og kan starte forvarming av hovedbatteri på vinteren så begynner brikkene å ramle på plass. Men markedsføringsavdelingen hos Toyota trenger også å lande litt på jorda og ikke skru opp forventningene til elbilene sine så mye. Toyota må levere og ikke bare framsnakke. VW er det «OEM» merket som bruker størst slump penger på «R&D» og det vil gjenspeiles i produktene.

https://www.wardsauto.com/general-motors/general-motors-tops-the-auto-industry-in-r-d-spending
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Moas

Jeg synes utfordringene med VW er tredelte:

1. Å eie en VW tror jeg kan være både og. Jeg har eid mandagsbil og jeg har eid en feilfri bil (egolf). Og hva betyr dette for framtiden? At eierskapet av en VW er 100% uforutsigbart?

2. Driftskostnader; hvis man må regelmessig følge slaviske serviceintervaller til 3000 kr/time på elbiler så blir eierskapet unødvendig dyrt. Det finnes konkurrenter som omtrent ikke trenger service for å beholde garantiene og tilbyr enkle og billige løsninger ved behov (f.eks. mobilservicebil).

3. Å velge en ny ID bil i dagens marked er som å velge en unødvendig dyr bil. De fleste konkurrentene tilbyr mer for pengene. Man kan rett og slett spørre seg om VW klarer å tilby merverdien i forhold til høyere prisingen. Det er også trender, f.eks. med ID7, hvor VW prøver å "please alle" og da ser bilen ut som en forvokst såpestykke med masse bling LED lys her og der. Og dette skal man betale ca. 700 000 for. Da er det selvsagt klart alle vil kjøpe en Y eller kina biler som koster en brøkdel.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Øyvind.h

1. Det gjelder alle merker.
2. Service (hvor fagfolk sjekker bilen, noe som er diskutabelt om en bør droppe) er bare en av kostnadene ved drift. Forsikring sparer jeg eksempelvis mer på enn hva servicekostnaden er sammenlignet med bestselgeren. Og velger jeg en rimelig service fremfor merkeforhandler er servicekost nede på et par tusen i året, med garantien i behold.
Noen alternativer har hatt hyppigere serviceintervall, andre lengre.
Forbruk løftes også frem som bedre hos en konkurrent, men så hopper en over standby forbruk som plutselig spiser opp mye av forskjellen (eller mer til, avhengig av aktiverte funksjoner).

3. At de fleste konkkurentene tilbyr mer for pengene fremstår for meg som en merkelig påstand etter at jeg har kjøpt en rekke konkurrenter de senere år. Har ikke innhentet nye tilbud på alle, men alle har sine fordeler og ulemper. For oss var ID4 den klart beste totalpakken hvor alt vi forventer av en bil er på plass uten de største frustrasjonene (eks rammeløse vinduer på vinter). Den var også billigere ferdig prutet enn Model Y. Nå er den litt dyrere.
Y har en god del mangler som gjør at den må være billigere for at vi skulle valgt den. Designmessig får jo Y på pukkelen for design, men folk kjøper den i hopetall allikevel. Ikke utenkelig at vi velger Y en gang i fremtiden, om en del mangler utbedres. Og det samme sier sikkert noen om ID4.

Men ja - pris og kostnad er veldig viktig i dagens marked. Billigere biler selger bedre pga pris, på tross av mangler. Folk kan ikke få i pose og sekk når økonomien er stram, så da må de velge med lommeboken.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Tror denne dokumentaren forklarer noe (men ikke alt).


https://youtu.be/sDO6l8MqPsg

Thomas Ulbrich, intervjuet den gang som styremedlem i Volkswagen:

SitatI am also aware that there is a claim that we need to prove German engineering skills again, and that we are no longer alone in the world, but work in a highly competetive environment.

Det er vel en innrømmelse av at Volkswagen ikke har fokusert nok på de tingene som kunne gitt tyske bilprodusenter ett fortrinn i møte med konkurransen. Kan hende det er kinesiske merke han sikter til.

Uansett, at Volkswagen er opptatt av kostnadskutt og leverer dårligere kvalitet forklarer ikke hvorfor flere bileiere er misfornøyde med Møller.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Limodriver

For mitt vedkommende er det greit å dele VW-opplevelsen i to deler bilen og Møller.

Jeg har aldri eid en VW tidligere. I ettertid er det et av de kjøpene jeg gjerne skulle ha vært foruten. Dette har sin bakgrunn i både bil og Møller.

Bilen synes å være et produkt av kostnadsbesparelser, men det skal se fint og flott ut. Designet på bilen synes jeg er av de bedre elbilene. Men, brukergrensesnittet, kjøreopplevelsen og rekkevidde i kaldt vær kunne definitivt vært bedre. Jeg spekulerer i at VAG hadde og har et så sterkt ønske om å vise markedet at de ikke er dieseljuksere, men kan lage gode og attraktive biler at de har villet for mye. Når skal hoppe på ski vil så gjerne gjøre det bra at en ikke klarer å vente til hoppkanten med satsen, da blir det surr og rot og en ikke optimal ende på opplevelsen. Med andre ord, bilen virker litt uferdig og de har ønsket å få til en nyvinning som ble litt for uferdig for dem.

The Møller treatment gjør ikke saken bedre. Slik det er referert til 2-3 måneder ventetid på verkstedtime, krav om at det må renne vann i baklyktene for å akspetere reklamasjon og sis, men ikke minst en avvisende og arrogant holdning når de har fått pengene og dyttet bilen ut av porten. Det er rett og slett for dårlig. Et produkt som ikke er optimalt burde heller vært fulgt opp med ydmykhet og ekstra oppmerksomhet.

Samtidig, markedet bestemmer og det er tydeligvis mange merkelojale VW kunder som til tross for Møller treatment kjøper VAG produkter igjen og igjen. Det er vanskelig å argumentere for at markedet tar feil, men det er lov å ha andre oppfatninger av verdi og preferanser enn det som reflekteres i markedet. Vi som ikke er strålende fornøyd kan jo sette pris på at bilen trolig vil være mulig å bli kvitt til en fornuftig pris i og med at markedet etterspør bilen i stor grad.

vinterdekk


Sitat fra: Limodriver på onsdag 05. juni 2024, klokken 20:41For mitt vedkommende er det greit å dele VW-opplevelsen i to deler bilen og Møller.

Enig.

SitatSamtidig, markedet bestemmer og det er tydeligvis mange merkelojale VW kunder som til tross for Møller treatment kjøper VAG produkter igjen og igjen. Det er vanskelig å argumentere for at markedet tar feil, men det er lov å ha andre oppfatninger av verdi og preferanser enn det som reflekteres i markedet. Vi som ikke er strålende fornøyd kan jo sette pris på at bilen trolig vil være mulig å bli kvitt til en fornuftig pris i og med at markedet etterspør bilen i stor grad.

Jeg tror problemet til forhandlere er at Volkswagen har hatt en markedsposisjon der bilene har solgt seg selv. Men det er ikke tilfelle med elbiler. Folk har kjøpt elbil etter hvilke modeller som har vært tilgjengelig og har ikke vært like merkelojale. Vi er inne i år to med elendig nybilsalg og forhandlere har måttet trimme ned antall ansatte. Så vi får håpe at «Møller treatment» er ett fenomen som skjer sjeldnere med skjerpet konkurranse.

(Jeg har så langt ikke opplevd «Møller treatment» selv om forhandleropplevelsen ikke har vært strålende hele tiden.)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

TJV

Å poste følgende link blir feil på flere måter siden den omhandler Toyota og diesel. Men siden Toyota tidligere er blitt nevnt av meg og jeg ikke hadde noe fakta å vise til, så kan jeg servere en (gladsak) no som underbygger min påstand om at det er langt fra tilfeldig at Toyota (Lexus) er på topp i kundetilfredshet år etter år.
Jeg mener ikke at andre bilmerker bør strekke seg så langt som dette eksemplet, men her har Møller og egentlig alle andre bilmerker noe å tygge på.
https://www.tv2.no/broom/per-olav-trodde-ikke-det-var-sant/16678008/
Jeg tror nok Møller sin garanti stopper 15 min etter bilen er 5 år, eller har andre noen goodwill historier de vil dele?
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Electric cars in Norway

SitatJeg tror problemet til forhandlere er at Volkswagen har hatt en markedsposisjon der bilene har solgt seg selv. Men det er ikke tilfelle med elbiler. Folk har kjøpt elbil etter hvilke modeller som har vært tilgjengelig og har ikke vært like merkelojale. Vi er inne i år to med elendig nybilsalg og forhandlere har måttet trimme ned antall ansatte. Så vi får håpe at «Møller treatment» er ett fenomen som skjer sjeldnere med skjerpet konkurranse.
Nettopp :+1: jeg tror de blir bedre å bedre på kundebehandling i dårlige tider. Det gjelder alle bransjer.

Limodriver

Jeg tar egentlig til tastaturet i sinne over Møller. Jeg stakk innom en Møllerbutikk for å se på ID7 stasjonsvogn. Egentlig en fin bil til fornuftig pris. Hadde jeg ikke tidligere vært offer for «the Møller treatment» (en særdeles negativ kundeopplevelse) og eier av ID4 med dens lyter ville jeg nok gått på limpinnen og kjøpt ID7 stasjonsvogn.

Rett ved meg stod det et ektepar som ikke var særlig kunnskapsrike vedrørende bil, men måtte ha en bil som «virker». De førte en dialog med en kundemottaker på verkstedet. Med andre ord hadde de ikke kunnskap til å stille kritiske spørsmål i særlig grad. Kundemottakeren fremførte det ene etter det andre som måtte gjøres, hevdet kundene hadde blitt informert på telefon, vedkommende besvarte ikke spørsmål som utfordret logiske brister osv. Det endte med en liste som skulle utføres så langt som et vondt år og mye av det syntes ikke verken fornuftig eller rimelig at bileier skulle betale for. Familien hadde begynt ferie og skulle reise på biltur snarest mulig og hadde følgelig behov for å vite når bilen ble klar.

En slik kundebehandling og lureri burde være «straffbart». Uten skam flådde denne kundemottakeren en familie for store deler av feriebudsjettet basert på «røverhistorier, løgn og fanteri» og arbeid som burde vært dekket av garanti. Det er skremmende at en virksomhets ansatte ikke er flaue over å flå kundene, men ikke gi seg med det. Når en er flådd begynner de jaggu i tillegg å skrape «kjøttet av beinet».

Slik verksteder er direkte miljøskadelig da kostnadene ved å holde biler i drift blir kunstig høye og bilene skrapes fremfor å «brukes opp».

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Limodriver på torsdag 18. juli 2024, klokken 11:20Jeg tar egentlig til tastaturet i sinne over Møller. Jeg stakk innom en Møllerbutikk for å se på ID7 stasjonsvogn. Egentlig en fin bil til fornuftig pris. Hadde jeg ikke tidligere vært offer for «the Møller treatment» (en særdeles negativ kundeopplevelse) og eier av ID4 med dens lyter ville jeg nok gått på limpinnen og kjøpt ID7 stasjonsvogn.

Rett ved meg stod det et ektepar som ikke var særlig kunnskapsrike vedrørende bil, men måtte ha en bil som «virker». De førte en dialog med en kundemottaker på verkstedet. Med andre ord hadde de ikke kunnskap til å stille kritiske spørsmål i særlig grad. Kundemottakeren fremførte det ene etter det andre som måtte gjøres, hevdet kundene hadde blitt informert på telefon, vedkommende besvarte ikke spørsmål som utfordret logiske brister osv. Det endte med en liste som skulle utføres så langt som et vondt år og mye av det syntes ikke verken fornuftig eller rimelig at bileier skulle betale for. Familien hadde begynt ferie og skulle reise på biltur snarest mulig og hadde følgelig behov for å vite når bilen ble klar.

En slik kundebehandling og lureri burde være «straffbart». Uten skam flådde denne kundemottakeren en familie for store deler av feriebudsjettet basert på «røverhistorier, løgn og fanteri» og arbeid som burde vært dekket av garanti. Det er skremmende at en virksomhets ansatte ikke er flaue over å flå kundene, men ikke gi seg med det. Når en er flådd begynner de jaggu i tillegg å skrape «kjøttet av beinet».

Slik verksteder er direkte miljøskadelig da kostnadene ved å holde biler i drift blir kunstig høye og bilene skrapes fremfor å «brukes opp».

Husker da jeg hadde en VW Passat som var under garanti, og bremsene bremset skjevt, og deler måtte stadig skiftes. Selv om bilen var mindre enn 5 år mente VW at bremser er slitedeler, så da må kunden betale.

Hos Tesla husker jeg for Model S at de skiftet alle skivene vederlagsfritt fordi de mente de rustet litt for fort eller noe sånt....

Kan godt være det ikke hadde skjedd i dag, men...
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

#27
Sitat fra: Limodriver på torsdag 18. juli 2024, klokken 11:20Jeg tar egentlig til tastaturet i sinne over Møller. Jeg stakk innom en Møllerbutikk for å se på ID7 stasjonsvogn. Egentlig en fin bil til fornuftig pris. Hadde jeg ikke tidligere vært offer for «the Møller treatment» (en særdeles negativ kundeopplevelse) og eier av ID4 med dens lyter ville jeg nok gått på limpinnen og kjøpt ID7 stasjonsvogn.

Rett ved meg stod det et ektepar som ikke var særlig kunnskapsrike vedrørende bil, men måtte ha en bil som «virker». De førte en dialog med en kundemottaker på verkstedet. Med andre ord hadde de ikke kunnskap til å stille kritiske spørsmål i særlig grad. Kundemottakeren fremførte det ene etter det andre som måtte gjøres, hevdet kundene hadde blitt informert på telefon, vedkommende besvarte ikke spørsmål som utfordret logiske brister osv. Det endte med en liste som skulle utføres så langt som et vondt år og mye av det syntes ikke verken fornuftig eller rimelig at bileier skulle betale for. Familien hadde begynt ferie og skulle reise på biltur snarest mulig og hadde følgelig behov for å vite når bilen ble klar.

En slik kundebehandling og lureri burde være «straffbart». Uten skam flådde denne kundemottakeren en familie for store deler av feriebudsjettet basert på «røverhistorier, løgn og fanteri» og arbeid som burde vært dekket av garanti. Det er skremmende at en virksomhets ansatte ikke er flaue over å flå kundene, men ikke gi seg med det. Når en er flådd begynner de jaggu i tillegg å skrape «kjøttet av beinet».

Slik verksteder er direkte miljøskadelig da kostnadene ved å holde biler i drift blir kunstig høye og bilene skrapes fremfor å «brukes opp».

Føler at denne kritikken blir vel streng når man ikke vet noen om bilen det er snakk om. Men tviler ikke på at ekteparet kan ha fått en dårlig opplevelse slik du beskriver det. Det burde ikke være nødvendig å stille med bilkompetanse for å få en ok behandling. Merkeverksteder synes alltid å koste fra 10.000 kr for den minste ting, takk og lov for fabrikkgaranti (i de tilfellene fabrikken godtar reparasjonen).
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Limodriver

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 18. juli 2024, klokken 13:09Føler at denne kritikken blir vel streng når man ikke vet noen om bilen det er snakk om. Men tviler ikke på at ekteparet kan ha fått en dårlig opplevelse slik du beskriver det. Det burde ikke være nødvendig å stille med bilkompetanse for å få en ok behandling. Merkeverksteder synes alltid å koste fra 10.000 kr for den minste ting, takk og lov for fabrikkgaranti (i de tilfellene fabrikken godtar reparasjonen).

Jeg viser forståelse for at kritikken oppfattes som streng. Imidlertid har referatet mitt bevisst vært av generell karakter fordi jeg ikke ønsker å kunne identifisere seg som deltager i samtalen. Dialogen jeg overhørte var av såpass alvorlig karakter både mhp priestimat, lov om håndverkertjenester, lureri osv. En del som nylig var byttet ble erstattet på garanti, men ikke arbeidet fordi de fant en annen feil kunden måtte betale for som var delvis samme arbeidsoperasjon osv. Kritiske spørsmål fra kunden som var relevante og fornuftige ble besvart med «sånn er det».

Jeg trodde knapt mine egne ører.

hELgenen

Sitat fra: Limodriver på torsdag 18. juli 2024, klokken 11:20Jeg tar egentlig til tastaturet i sinne over Møller. Jeg stakk innom en Møllerbutikk for å se på ID7 stasjonsvogn. Egentlig en fin bil til fornuftig pris. Hadde jeg ikke tidligere vært offer for «the Møller treatment» (en særdeles negativ kundeopplevelse) og eier av ID4 med dens lyter ville jeg nok gått på limpinnen og kjøpt ID7 stasjonsvogn.

Rett ved meg stod det et ektepar som ikke var særlig kunnskapsrike vedrørende bil, men måtte ha en bil som «virker». De førte en dialog med en kundemottaker på verkstedet. Med andre ord hadde de ikke kunnskap til å stille kritiske spørsmål i særlig grad. Kundemottakeren fremførte det ene etter det andre som måtte gjøres, hevdet kundene hadde blitt informert på telefon, vedkommende besvarte ikke spørsmål som utfordret logiske brister osv. Det endte med en liste som skulle utføres så langt som et vondt år og mye av det syntes ikke verken fornuftig eller rimelig at bileier skulle betale for. Familien hadde begynt ferie og skulle reise på biltur snarest mulig og hadde følgelig behov for å vite når bilen ble klar.

En slik kundebehandling og lureri burde være «straffbart». Uten skam flådde denne kundemottakeren en familie for store deler av feriebudsjettet basert på «røverhistorier, løgn og fanteri» og arbeid som burde vært dekket av garanti. Det er skremmende at en virksomhets ansatte ikke er flaue over å flå kundene, men ikke gi seg med det. Når en er flådd begynner de jaggu i tillegg å skrape «kjøttet av beinet».

Slik verksteder er direkte miljøskadelig da kostnadene ved å holde biler i drift blir kunstig høye og bilene skrapes fremfor å «brukes opp».

Her synes jeg det manglet mye konkret - jeg forstår det slik at du overhørte en samtale der du med din kunnskap og ut fra det du hørte tilsa at disse kundene ble bondefanget av Møller - eller rettere sagt dette konkrete møller verkstedet. Det er ikke bra dersom dette er hva som faktisk skjedde. Og jeg tviler ikke ett sekund på at det skjer at enkelte kunder blir lurt til å betale overpris og masse annet de egentlig ikke trenger hos bilverksteder. Men jeg tror det er store forskjeller fra verksted til verksted her - jeg har ikke hørt at disse kundemottagerene går på egne møller kurs der de lærer seg ulike salgstriks for mersalg - men det kan kanskje være tilfelle?
Jeg har også fått servert dyre priser, men med litt kunnskap og logisk sans og utfordring mot kundebehandler i det minste fått noe lavere pris. Jeg har også opplevd å få helt greie priser og faktisk råd om hvordan få ned utgiftene, f.eks handle brukte orginale deler som verkstedet kan bruke og som da ikke forringer garanti osv..

Jeg ville ikke valgt en VW forhandler som ikke har vett nok til å sette seg inn i kundens ståsted - en kunde som behandles godt og rettferdig er jo en kunde som kommer igjen. Får man svada og dyre ekstra regninger så er risikoen stor for at vedkommende oppdager dette i f.eks samtale med noen i etterkant - og dermed ryker hele kundeforholdet der og da. Det burde en seriøs forhandler forstå!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA