ACC/prediktiv fartsholdet

Startet av Kjell Salvigsen, tirsdag 30. juli 2024, klokken 09:19

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Takk for mange interessante svar! Har solid erfaring med vw sitt system,, det er vel tilsvarende/samme system som brukes i både Enyaq og id 4 bilene?
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Elektro12

Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 01. august 2024, klokken 20:17Takk for mange interessante svar! Har solid erfaring med vw sitt system,, det er vel tilsvarende/samme system som brukes i både Enyaq og id 4 bilene?

Ja, Enyaq har fysisk hendel for cruisecontrol i stedet for å sveipe på rattet for å justere fart. Mye bedre.

IvarAndreas

Men du behøver jo ikke sveipe! Kort trykk gir +/-1 km og et litt mer bestemt trykk gir +/-10.
Skjønner virkelig ikke de som har problemer med dette...

Øyvind.h

Enkelt å justere på rattet ja. Sveip funker, men er klønete. Mye lettere å bare trykke. Lett trykk 1kmt. Hardt trykk 10kmt.
Og knapp i senter endrer valget midlertidig til avstand forankjørende, noe jeg endrer relativt ofte for å tilpasse vei- og trafikkforhold.
Har kjørt enyaq og kan ikke si jeg tenkte over noen himmelvid forskjell.
Manglende kapasitiv sensor nederst på rattet derimot gjorde at jeg kan ikke ha samme avslappede grep nede til høyre på rattet slik jeg har på id4en. Fortsatt mye bedre enn motstandssensor, men ikke ideelt
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elektro12

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 02. august 2024, klokken 00:36Enkelt å justere på rattet ja. Sveip funker, men er klønete. Mye lettere å bare trykke. Lett trykk 1kmt. Hardt trykk 10kmt.
Og knapp i senter endrer valget midlertidig til avstand forankjørende, noe jeg endrer relativt ofte for å tilpasse vei- og trafikkforhold.
Har kjørt enyaq og kan ikke si jeg tenkte over noen himmelvid forskjell.
Manglende kapasitiv sensor nederst på rattet derimot gjorde at jeg kan ikke ha samme avslappede grep nede til høyre på rattet slik jeg har på id4en. Fortsatt mye bedre enn motstandssensor, men ikke ideelt

Jeg er klar over dette, men synes sveip er like greit da lett/tungt trykk ofte føles å kan bli feil. Jeg kjører nesten alltid med lang avstand til bilen foran og lett å tikke +/- 10 km/t med lillefinger på Enyaq.

Tesla sin autopilot fungerte ok utover at den ikke konsekvent fikk med seg fartsendringer. Travel Assist i Enyaq fungerer nok like godt når det gjelder å holde filen, men Tesla var kanskje litt "smoothere" akkurat der.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA