Hovedmeny

Prisutvikling model 3 fremover (ny)

Startet av Quintilian, mandag 22. juli 2024, klokken 11:39

« forrige - neste »

Quintilian

Hvorfor bestille før? Man får vel levert bilen før 1.1.2025 om man bestiller etter fremleggingen også? Ev kan man plukke opp en leveringsklar bil...

olavxxx

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 27. juli 2024, klokken 20:45
Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. juli 2024, klokken 16:50auksjonen.no har solgt bruktbiler for Tesla i flere år nå. Ikke noe nytt der.
turf... :+1: ja jeg vet det men det forandrer ikke mitt synspunkt som er at Tesla bør selge sitt eget bilmerke også når det gjelder Tesla innbyttebiler og ikke dumpe de bort litt som at for de ikke vil vedkjenne seg disse.

De skulle snarere satt de eldste TM3 som har gått ut på nybilgarantien helt fremst i showroomet og fremsnakket brukte Tesla til alle kundene sine. Vi snakker bærekraft her. En godt brukt TM3 skal jo vare minst 10 år før de skal bli til spiker eller nye colabokser. Bare se på de eldste TMS  fra 2013/14 - de rusler enda de


Ikke for å være frekk, men det virker litt konspiratorisk av deg.
Tesla selger bruktbiler, også 2019 modeller av Model 3, her sortert etter alder:
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/m3?arrangeby=yhl&zip=5067&range=0

Sorterer du etter km, selger de også eldre Model 3 med over 130.000km: https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/m3?arrangeby=mhl&zip=5067&range=0

Man kan selvsagt også finne noen med veldig lav km, som her:
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/m3?TRIM=PAWD&arrangeby=mlh&zip=5067&range=0

Der er jo en 2019 3P med 13.000km(!).

Så, for å spore tilbake til dine påstander om at Tesla burde selge egne biler: det gjør de.
Men hvorfor selger de ikke alle bilene selv? Hvem vet, skal jeg gjette så ser du at det er "certified pre owned" biler, altså vil jeg anta det er biler som er i bra stand, behandlet pent, så fin som du kan forvente (eller kanskje hakket finere behandlet enn snittet?).

Klart at en stygg bil som ikke er vasket eller behandlet i lakk, med revner i interiør, kan fungere teknisk sett, men det kan være at en kunde da som kjøper en ekstremt stygg bil via en nettside - usett, da vil klage og være misfornøyd.

Så hvis de heller offloader biler med estetiske issues til tredjeparter/oppkjøpere/auksjonssider, så vil de kunne selge de som er finere gjennom sin egen nettside. Tesla ønsker jo å bruke minst mulig tid på salg, så jeg personlig tror min teori derfor kan være plausibel.

Det betyr ikke at bilene på auksjonen nødvendigvis alle er dårlig mekanisk sett, men kanskje bare at de har mangler som selger må være ekstra observant på, at man derfor der tar tilstandsrapport osv. Da vil jo også kjøper by opp bilen og da være mer innforstått med markedspris osv.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA