Bruke ladebrikke fra Elbilforeningen for å lade i Europa

Startet av harmyk, søndag 26. januar 2025, klokken 16:43

« forrige - neste »

harmyk

Hei

Jeg planlegger en lang tur i Europa kommende høst med min Kona 2019 model - 64kWh batteri. Turen blir nok totalt på over 7000 km så det blir noen kWh å lade. Ser at prisene for lading varierer ganske mye. Har blant annet sjekket priser via Elbilforeningens ladekart.

Har funnet at i følge kartet betaler en på noen Allego-stasjoner i Danmark 115.50 DKK per time en lader. WEBsiden estimerer at det trengs 52 minutter for å lade bilen fra 10-80%. Da estimeres 84.70 DKK - noe som må ansees som rimelig (hvorfor den ikke kalkulerer 115.50*52/60 = 100.10 DKK vet jeg ikke). https://ladekart.elbil.no/stations/675c43ae78bcbd652db7bf4f?zoom=13.1&center=10.060089080000012%2256.42485085000001

I Tyskland ser jeg at en kan lade for €14.78 - og her kalkuleres prisen til €5.42. 52 minutter for å lade 10-80% burde gi en pris på €14.78 *52/60 => €12.81  - https://ladekart.elbil.no/stations/5e9a734bbf761cc424169023?zoom=15.1&center=9.54447246999996%2254.47667367

Spørsmålet mitt er: Kan jeg stole på denne informasjonen. Er det rimelig sikker at om jeg nå var i  Danmark/Tyskland og brukte disse stasjonene nå, så er det faktisk det jeg ville betalt?


Hva jeg ønsker meg:
1: At en i ladeappen (på kartet) har filter basert på pris. Jeg taster inn at jeg vil se stasjoner som har lavere pris enn ex 5.00 NOK og så skjules alle andre stasjoner.

2: På WEBside https://elbil.no/lade/lade-elbilen-pa-farta/ er det en fin oversikt over hvilke priser en får på norske stasjoner / norske operatører. Skulle veldig gjerne sett tilsvarende oversikt for land i Europa.

Noen som vet hvem en bør kontakt for å melde slike ønsker? (Skulle tro at det var mange som ønsker dette og at det var en funksjon Elbilforeningen ville prioritere. Prisene varierer jo såpass mye at det kan virkelig være lurt å bruke de billigste operatørene.

mvh
Harald M.

RJK

Har kjørt mye med min Kona av samme årsmodell. Det går brillefint. ;)

Jeg vil sterkt oppfordre deg til å tegne avtale med enten Ionity eller Tesla SuC, så du får de gode prisene. Selvsagt ikke like billig i utlandet som i Norge, men du får den lokale prisen.

Det vil nok oftest være billigere enn hva ladeklubben gir deg, men ladeklubben kan nok være et fint tilskudd der du ikke har Ionity-ladere tilgjengelig.

Vurder gjerne også CMH - ChargeMyHyundai sitt gratisabonnement, så kan du lade på svært mange steder nedover i Europa. Dog som alltid, sjekk ladepris i appen opp mot f.eks. ladeklubben, for å se hvem som gir deg billigst pris.

Også Plugsurfing kan være et fint alternativ, da de har avtale med svært mange operatører, men igjen, sjekk alltid pris før du plugger i på den eksakte stasjonen, for noen ganger er prisen overraskende høy, og dyrere enn hva andre alternative betalingsmåter er. Det gjelder altså alle de tre alternativene! Sjekk før du plugger i, gjerne i alle 3 appene!

Men mest sannsynlig vil du komme svært langt med abonnement enten hos Ionity eller Tesla SuC, men kostnaden er liten, så gjerne ha dette hos begge selskapene.

Husk og at Danmark har endel UNO-X-ladere, og om laget dems får være med i Tour de France, kan du oppleve gode priser der under mesterskapsdagene, og spesielt om UNO-X-laget besitter en av trøyene! ;)

Ellers, så lenge det ikke blir for kort rekkevidde mellom 2 mulige ladere, kan du spare endel tid på å stoippe lading ved 65-70 % SoC, for det er rundt der at du får et visst dropp i ladehastigheten. Du kan derfor spare endel ladetid ved å utnytte dette.

På den annen side, når du først stopper etter kanskje 4-5 timers kjøring, så passer det gjerne godt med en god strekk og et måltid enten det er lunsj eller middag.

Og i Danmark får du veldig god fastfood hos kjeden Sunset Boulevard! Både kyllingen og burgerne kan måle seg med gode restauranter i Norge! Var ikke noe veldig "fastfood" over det jeg har kjøpt hos disse, men de hadde kjøtt fra skikkelige kvalitetsdyr av rasen Hereford.

Når det gjelder priser, så hadde det krevd at de regner om fra gjeldende kurser for å vite prisen. Dessverre kan prisene du får, variere alt etter hvilket kort/selskap som valutaveksler for deg.

Det ville krevd for mye at de gjør dette, tenker jeg. Så det å få prisene i den valutaen som gjelder der man lader, må man nesten si er bra nok.

God tur! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

#2
Sitat fra: harmyk på søndag 26. januar 2025, klokken 16:43Har funnet at i følge kartet betaler en på noen Allego-stasjoner i Danmark 115.50 DKK per time en lader. WEBsiden estimerer at det trengs 52 minutter for å lade bilen fra 10-80%. Da estimeres 84.70 DKK - noe som må ansees som rimelig (hvorfor den ikke kalkulerer 115.50*52/60 = 100.10 DKK vet jeg ikke). https://ladekart.elbil.no/stations/675c43ae78bcbd652db7bf4f?zoom=13.1&center=10.060089080000012%2256.42485085000001

I Tyskland ser jeg at en kan lade for €14.78 - og her kalkuleres prisen til €5.42. 52 minutter for å lade 10-80% burde gi en pris på €14.78 *52/60 => €12.81  - https://ladekart.elbil.no/stations/5e9a734bbf761cc424169023?zoom=15.1&center=9.54447246999996%2254.47667367
De prisene som nettsiden oppgir stemmer ikke med hva som vises i app (som jeg stoler mer på). 10-80% er vel ca 45 kWh, så prisene ovenfor er nok urealistisk lave.

I app får jeg opp
  • Allego Danmark: 7,11 NOK/kWh + 3,18 kr/min etter at lading stopper, og uansett etter 45 minutter med lading
  • Allego Tyskland: 9,61 NOK/kWh + 3,25 kr/min etter at lading stopper, og uansett etter 45 minutter med lading
Dette er nok (uheldigvis) faktiske priser med Ladeklubben - den er nesten aldri gunstig på pris. Tesla rom RJK nevner ligger på ca 0,45€/kWh i Tyskland med abonnement (119 nok/mnd).

Siden du har Kona, kan du sjekke prisene i Hyundai sin ladeapp. Jeg har brukt BMW sin (som er fra samme leverandør som Hyundai bruker - Digital Charging Solutions) hvor det er ganske gode priser hos Ionity.

Og generelt er det vanskelig å finne gunstige priser, og det er store sprik. Siden du skal kjøre såpass mye på relativt kort tid, er det mest sannsynlig gunstig med et abonnement for reiseperioden din. App'en AirElectric kan brukes til å sjekke enkeltlokasjoner (kan f.eks få 0,39 €/kWh med riktig avtale på lokasjonen du brukte som eksempel i Tyskland - dersom det er riktig pris i systemet deres).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på søndag 26. januar 2025, klokken 20:19
Sitat fra: harmyk på søndag 26. januar 2025, klokken 16:43Har funnet at i følge kartet betaler en på noen Allego-stasjoner i Danmark 115.50 DKK per time en lader. WEBsiden estimerer at det trengs 52 minutter for å lade bilen fra 10-80%. Da estimeres 84.70 DKK - noe som må ansees som rimelig (hvorfor den ikke kalkulerer 115.50*52/60 = 100.10 DKK vet jeg ikke). https://ladekart.elbil.no/stations/675c43ae78bcbd652db7bf4f?zoom=13.1&center=10.060089080000012%2256.42485085000001

I Tyskland ser jeg at en kan lade for €14.78 - og her kalkuleres prisen til €5.42. 52 minutter for å lade 10-80% burde gi en pris på €14.78 *52/60 => €12.81  - https://ladekart.elbil.no/stations/5e9a734bbf761cc424169023?zoom=15.1&center=9.54447246999996%2254.47667367
De prisene som nettsiden oppgir stemmer ikke med hva som vises i app (som jeg stoler mer på). 10-80% er vel ca 45 kWh, så prisene ovenfor er nok urealistisk lave.

I app får jeg opp
  • Allego Danmark: 7,11 NOK/kWh + 3,18 kr/min etter at lading stopper, og uansett etter 45 minutter med lading
  • Allego Tyskland: 9,61 NOK/kWh + 3,25 kr/min etter at lading stopper, og uansett etter 45 minutter med lading
Dette er nok (uheldigvis) faktiske priser med Ladeklubben - den er nesten aldri gunstig på pris. Tesla rom RJK nevner ligger på ca 0,45€/kWh i Tyskland med abonnement (119 nok/mnd).

Siden du har Kona, kan du sjekke prisene i Hyundai sin ladeapp. Jeg har brukt BMW sin (som er fra samme leverandør som Hyundai bruker - Digital Charging Solutions) hvor det er ganske gode priser hos Ionity.

Og generelt er det vanskelig å finne gunstige priser, og det er store sprik. Siden du skal kjøre såpass mye på relativt kort tid, er det mest sannsynlig gunstig med et abonnement for reiseperioden din. App'en AirElectric kan brukes til å sjekke enkeltlokasjoner (kan f.eks få 0,39 €/kWh med riktig avtale på lokasjonen du brukte som eksempel i Tyskland - dersom det er riktig pris i systemet deres).
Med ladetap er jeg vanligvis på 52-55 kWh, men muligens jeg sammenligner der jeg er litt lavere enn 10 % SoC når man setter i gang! Uansett, må legge til ihvertfall litt pga ladetapet, da ikke alt kommer inn på batteriet men du må uansett betale for det!

2,80 DKK for Passport Motion, 2,20 DKK for Passport Power! Det vil si hhv. 145,6 DKK/229,22 NOK eller 114,4 DKK/180,10 NOK for 52 kWh.

Tesla SuC Kliplev gir hhv. 2,45 og 2,75 DKK/kWh for Tesla-eiere og de med abonnement. Siste pris er under peak hours...

For gode priser hos Ionity, så må man ha abonnement hos Ionity gjennom dem, og da betaler man først og fremst 89,- per måned for dette, fremfor 65,- per måned om man tar det direkte via Ionity sin Passport-løsning. 90,- kr om man kjøper Passport Power direkte fra Ionity.

I Norge vil du da lade direkte hos Ionity for 3,40 eller 3,- avhengig av abonnementet, mot 5,40 til vanlig. Men gjennom CMH koster det vanligvis 5,50 hos Ionity, og så får man 2,- rabatt per kWh.

For min del ville jeg heller kjøpt Passport Power direkte fra Ionity, og derved betalt 3,- istedet for 3,50. Akkurat nå betaler jeg 65,- per måned og 3,40, da jeg ikke trenger eller tror jeg tjener på å gå opp, før det eventuelt lønner seg med den dyrere tariffen.

Til sommeren kan det kanskje lønne seg å bytte midlertidig, men det blir neppe i år, i tillegg til at jeg i fjor brukte UNO-X til 1,- og 3,- (men absolutt mest til 1,-) gjennom ferieturen min.

Men da hadde de ikke disse prisene og alternativene hos Ionity, siden de kom senere på sommeren/høsten!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Sitat fra: RJK på søndag 26. januar 2025, klokken 20:37For gode priser hos Ionity, så må man ha abonnement hos Ionity gjennom dem, og da betaler man først og fremst 89,- per måned for dette, fremfor 65,- per måned om man tar det direkte via Ionity sin Passport-løsning. 90,- kr om man kjøper Passport Power direkte fra Ionity.

I Norge vil du da lade direkte hos Ionity for 3,40 eller 3,- avhengig av abonnementet, mot 5,40 til vanlig. Men gjennom CMH koster det vanligvis 5,50 hos Ionity, og så får man 2,- rabatt per kWh.

For min del ville jeg heller kjøpt Passport Power direkte fra Ionity, og derved betalt 3,- istedet for 3,50. Akkurat nå betaler jeg 65,- per måned og 3,40, da jeg ikke trenger eller tror jeg tjener på å gå opp, før det eventuelt lønner seg med den dyrere tariffen.

Passport Power hos Ionity er et bra forslag, men ha i mente at prisene på bruk utenlands er høyere enn i Norge, f.eks:
  • Danmark: 2,20 DKK/kWh ~ 3,50 NOK/kWh
  • Tyskland: 0,39 €/kWh ~ 4,60 NOK/kWh
  • Italia: 0,47 €/kWh ~5,50 NOK/kWh

Velg land litt med på denne siden for å se prisene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på mandag 27. januar 2025, klokken 09:06
Sitat fra: RJK på søndag 26. januar 2025, klokken 20:37For gode priser hos Ionity, så må man ha abonnement hos Ionity gjennom dem, og da betaler man først og fremst 89,- per måned for dette, fremfor 65,- per måned om man tar det direkte via Ionity sin Passport-løsning. 90,- kr om man kjøper Passport Power direkte fra Ionity.

I Norge vil du da lade direkte hos Ionity for 3,40 eller 3,- avhengig av abonnementet, mot 5,40 til vanlig. Men gjennom CMH koster det vanligvis 5,50 hos Ionity, og så får man 2,- rabatt per kWh.

For min del ville jeg heller kjøpt Passport Power direkte fra Ionity, og derved betalt 3,- istedet for 3,50. Akkurat nå betaler jeg 65,- per måned og 3,40, da jeg ikke trenger eller tror jeg tjener på å gå opp, før det eventuelt lønner seg med den dyrere tariffen.

Passport Power hos Ionity er et bra forslag, men ha i mente at prisene på bruk utenlands er høyere enn i Norge, f.eks:
  • Danmark: 2,20 DKK/kWh ~ 3,50 NOK/kWh
  • Tyskland: 0,39 €/kWh ~ 4,60 NOK/kWh
  • Italia: 0,47 €/kWh ~5,50 NOK/kWh

Velg land litt med på denne siden for å se prisene.
Ja, man ser og i appen hvilke priser man får i det landet der man er, for man får alltids passport-prisen for det landet man er i akkurat når man lader, ikke norsk pris i hvert land.

Det beskrev jeg egentlig i det første innlegget mitt, i tillegg til det jeg viser med hvilken pris man får i Danmark i eksempelet!

Slik er det og for Tesla, så sjekk appen, og er du ikke medlem eller Tesla-eier per nå, så kan man trykke på "Finn ut mer" rett under teksten "Betal mindre med medlemskap". Da får du se hvor lite man kan ende opp med å betale! ;)

Tesla er dog litt særere, de har ikke lik pris på alle stasjoner, så ofte kan det lønne å sjekke pris på SuC-stasjoner før og etter der man tenker det er lurt å lade. Kanskje kan det være økonomisk å velge en annen, fordi prisen er lavere.

F.eks. så søkte jeg på Aabenraa, og fikk to mulige stasjoner der, en med 15 ladere og en litt lengre sydover med 45 ladere. Den med 45 ladere var billigst, og det var der jeg hentet prisene for SuC i Danmark som jeg brukte ovenfor.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

harmyk

Takk til dere alle som har svart. Her var det mye god informasjon som jeg tar med meg videre. Ekstra fint med info om App'en AirElectric - den gjør deler av det jeg er ut etter. Men også her mangler det filter relatert til pris. Jeg har allerede sent dem en mail og spurt om slikt filter kan legges inn i neste versjon av appen  :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA