Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leasingtilbud BZ4x

Startet av Limodriver, tirsdag 11. juni 2024, klokken 00:48

« forrige - neste »

Limodriver

Toyota har kampanje på leasing av bz4x. I denne sammenhengen har jeg blitt fortalt av en som ville avslutte leasingen og kjøpe ut bilen at dette ikke var enkelt. Toyota sitt eget finansieringsselskap lot ikke vedkommende kjøpe ut bilen formrrstverdien, men de krevde et påslag på restverdien med et betydelig beløp. Med andre ord skulle de tjene på å avslutte leasingen, dette kom i tillegg til påslaget forhandleren skulle ha. Forhandleren sitt påslag er i og for seg rimelig i og med at de garanterer for gjenkjøp. Toyota kreditt sitt påslag har jeg aldri hørt maken til.

Dette man være et forhold som er verdt å vurdere dersom em ønsker å kjøpe ut bilen i løpet av leasingperioden. Dersom dette er tilfellet kan det være fornuftig å benytte et annet finansieringsselskap.

turfsurf

#1
Det er jo naturlig at man ikke får kjøpt ut bilen for restverdi før leasingperioden er omme. Da taper jo Toyota penger. Restverdien er jo salgspris - leasinginntekter for den avtalte perioden. Eller menes det restverdi som salgspris - foreløpige inntekter, og så vil de ha ett påslag i tillegg?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Limodriver

Leasing er strengt tatt bare en finansieringsform der en ikke har ansvaret for eiendelen etter utløpt avtaleperiode. Da er det i tilfelle med biler forhandleren som har ansvaret for bilen og garanterer gjenkjøp fra selskapet som har finansiert leasingen. Leasingbetalingen har, sett bort fra termingebyr og mva, et renteelement og et avdragselememt. Renteelementet reduseres og avdragselememtet øker for hver betaling som foretas. I avtaleperioden er restlånet den naturlige restverdien ved utkjøp. Toyota kreditt krever imidlertid et påslag på restlånet slik at en får påslag både fra finansieringsselskap og forhandler.

Utkjøpspris = kostpris - avdrag på hovedstolen + et påslag til Toyota kreditt + påslag til forhandler.

En slik løsning har jeg ikke tidligere hørt om, det er kun forhandler sitt påslag jeg har hørt om. Tilsvarende ville være om banken skulle ha et påslag på restlånet på huset fordi du velger å selge eller refinansiere. En slik praksis er etter min vurdering ikke akseptabel. Er du bilforhandler skal du tjene på bilsalg, men er du bank skal du tjene på finansiering, ikke drive som en omreisende teppehandler.


turfsurf

Argumentet til Toyota er jo at ved avbrutt leasingavtale vil de gå glipp av renteinntekter ifht opprinnelig avtale. Så da er det ikke urimelig at de vil dekke inn det. Er beløpet mye større er det jo en annen sak.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Limodriver

Det er ikke et argument at de ikke får renteinntekter på pengene. Leasingtilbudet er på 1,95% fastrente. Dette er en subsidiert rente da rentenivået nå er høyere. Således er det positivt for Toyota Kreditt at en bryter ut av en leasingavtale da de kan låne ut (eller lease) til en høyere rente. Således tjener Toyota Kreditt på at en går ut av avtalen førtidig. Toyota Kreditt skal ha et påslag utover dette og med andre ord få tilbakebetalt mer enn lånesaldoen.

kaiat

Var dette påslaget i tillegg til bruddgebyret som pleier å være på leasingavtaler?

ToWalkOrDrive

Det en ofte hører er at bilforhandlere får en fin bunke med penger fra låneselskapet etter at det har gått en viss tid med billånet. Vet ikke om det er likt med leasing. I så fall er ikke forhandleren veldig interessert i at dette skal bli kjøpt ut, siden forhandleren dermed mister denne bunken med penger.

Noen forhandlere ser gjerne og frem til å kunne selge bilen etter 3 år. Men må si at Toyota sine betingelser ser gode ut (for kunden) på leasing.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA