Sikkerhet og komfort på nye id.4 Pro4motion

Startet av Kjell Salvigsen, torsdag 04. juli 2024, klokken 12:30

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Eier for tiden en gammel Nissan Leaf og en altfor dyr bensinbil, så i løpet av kommende år må familien kjøpe ny elbil igjen. En av flere biler jeg vurderer å kjøpe i løpet av det neste året, er id.4 Pro4motion grunnet bra totalpakke til god pris og nye oppdateringer som forvarming av batteri, bedre software og lavere forbruk mm. Jeg finner noen tester, blant annet i Motor. Jeg stusser litt over et par ting som går på komfort og sikkerhet:

På sikkerhet får den 8/10, den får trekk grunnet dette: "Svært solide resultater fra Euro NCAP i 2021, i god VW-tradisjon. Men den prediktive fartsholderen er direkte trafikkfarlig på motorvei, når den registrerer hastighetsgrenser fra sideveier – og bråbremser. I et enklere trafikkbilde, med mindre informasjon, fungerer den bra. Jeg søker opp andre aktuelle biler i samme klassen, de jeg søker opp får ikke trekk for dette. Tesla model y får 9/10 : "Særdeles gode resultater i EuroNCAP, og totalt sett den sikreste modellen i denne klassen. Det er spesielt på assistansesystemene at Tesla hever seg over de øvrige, i tråd med Teslas spisskompetanse. Også i de øvrige kategoriene hevder modellen seg helt i teten. " Stemmer dette i praksis på norske veier?

På komfort får den 6/10: "Stiv, som alle tunge elbiler. Raklelyden fra hjulopphenget er typisk for VW, og gir et billig inntrykk. Det samme med interiørkvaliteten. Landeveiskomforten er derimot bra. Gode seter, romslig for fire. Hjulstøy på det jevne. Treg rattvarme, upraktisk rattbetjening. Lunefull prediktiv fartsholder." 6/10 er noe av det dårligere i denne klassen sammenlignet med andre biler vi ser på. Jeg har kjørt mye id.4 tidligere (ca 100.000 km totalt) og komfort var noe av det bedre i den prisklassen. Raklelyder var jeg heller ikke plaget med, alt i alt en stille bil. Har ikke testet ny versjon id.4, har de endret noe til det negative? Forrige versjon id.4 fikk god score på komfort, 8/10: Tmy får også 8/10 på komfort, trukket for dekkstøy. Enyaq får også 8/10. Jeg kjenner meg ikke igjen i dette etter å ha opplevd alle de 3 nevnte bilene.

Har kjørt VW sin fartsholder i mange år på både id.3, id.4%5 og sist id. 7 og opplever den som meget bra bortsett fra fartsgrensestyring og av og til noen nedbremsinger grunnet kryss eller svinger som ikke er der. Fartsgrensestyring slås enkelt av og man kan bruke den adaptive cruise kontrollen som oppleves stabil og trygg 99% av tiden. Er ikke det med å la bilen styre fartsgrenser et problem på omtrent alle merker grunnet dårlig kartdata /annet ? Ser Battery life sammenligne Tesla sin auto pilot med VW sin travel assistent/ACC, der kommer ikke VW dårligere ut totalt sett, heller bedre. Er det noe jeg misforstår her?

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-vw-id4-med-firehjulsdrift/270721
https://m.youtube.com/watch?v=9VzK0Cp42-Q&pp=ygUMYmF0dGVyeSBsaWZl
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Suverin

#1
Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 04. juli 2024, klokken 12:30På sikkerhet får den 8/10, den får trekk grunnet dette: "Svært solide resultater fra Euro NCAP i 2021, i god VW-tradisjon. Men den prediktive fartsholderen er direkte trafikkfarlig på motorvei, når den registrerer hastighetsgrenser fra sideveier – og bråbremser. I et enklere trafikkbilde, med mindre informasjon, fungerer den bra. Jeg søker opp andre aktuelle biler i samme klassen, de jeg søker opp får ikke trekk for dette. Tesla model y får 9/10 : "Særdeles gode resultater i EuroNCAP, og totalt sett den sikreste modellen i denne klassen. Det er spesielt på assistansesystemene at Tesla hever seg over de øvrige, i tråd med Teslas spisskompetanse. Også i de øvrige kategoriene hevder modellen seg helt i teten. " Stemmer dette i praksis på norske veier?

Motor fremstår meget Tesla-vennlige, så jeg tar det meste de skriver om Tesla med en klype salt ;)

Jeg har omtrent gitt opp autopiloten i min Tesla, for den driver med fantombremsing titt og ofte, samtidig som den har feil fartsgrense-informasjon flere steder, eksempelvis ned i 60km/t i 80-soner, og det er ganske kraftig oppbremsing det og, ikke fantombrems-kraftig, men irriterende.. Så at de ikke trekker Tesla for dårlig autopilot/fantombremsing er veldig merkelig. Andre assistentsystemer; som ubrukelig vindusvisker- og lysautomatikk er jo også noe som burde dratt Tesla langt ned fra 9 av 10, for det går ihvertfall utover sikkerheten.

Opplever de fleste andre moderne elbiler jeg har prøvd som bedre på disse punktene.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

E-Trond

#2
Fra https://elbil.no/test-av-tesla-model-3-aldri-opplevd-maken/
Testen av Model 3 riktignok,men jeg antar det er det samme som Y

"Tesla skal visstnok være selvkjørende i USA. Her opplevde jeg åtte bråbremsinger på ni mil, og det er teit at du må ha den på den selvkjørende funksjonen for at den skal følge hastigheten som er oppgitt på skiltene.
Bilen maser stadig om at du må holde i rattet, selv om du faktisk gjør det, og den avbryter cruise-kontroll dersom du er litt uenig med Teslas rattutslag. Det er for dårlig."

Vet ikke helt jeg men kan VW være verre enn dette,eller er det mulig....?

Har kjørt både ID4 og Model Y i det siste,og når det gjelder komfort og støy så vil jeg si at ID4 regelrett knuser Model Y...
Model y er den mest støyende bilen i familiebilklassen,mens ID4 er en de mest stillegående.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Kjell Salvigsen

Sitat fra: suverin på torsdag 04. juli 2024, klokken 12:59
Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 04. juli 2024, klokken 12:30På sikkerhet får den 8/10, den får trekk grunnet dette: "Svært solide resultater fra Euro NCAP i 2021, i god VW-tradisjon. Men den prediktive fartsholderen er direkte trafikkfarlig på motorvei, når den registrerer hastighetsgrenser fra sideveier – og bråbremser. I et enklere trafikkbilde, med mindre informasjon, fungerer den bra. Jeg søker opp andre aktuelle biler i samme klassen, de jeg søker opp får ikke trekk for dette. Tesla model y får 9/10 : "Særdeles gode resultater i EuroNCAP, og totalt sett den sikreste modellen i denne klassen. Det er spesielt på assistansesystemene at Tesla hever seg over de øvrige, i tråd med Teslas spisskompetanse. Også i de øvrige kategoriene hevder modellen seg helt i teten. " Stemmer dette i praksis på norske veier?

Motor fremstår meget Tesla-vennlige, så jeg tar det meste de skriver om Tesla med en klype salt ;)

Jeg har omtrent gitt opp autopiloten i min Tesla, for den driver med fantombremsing titt og ofte, samtidig som den har feil fartsgrense-informasjon flere steder, eksempelvis ned i 60km/t i 80-soner, og det er ganske kraftig oppbremsing det og, ikke fantombrems-kraftig, men irriterende.. Så at de ikke trekker Tesla for dårlig autopilot/fantombremsing er veldig merkelig. Andre assistentsystemer; som ubrukelig vindusvisker- og lysautomatikk er jo også noe som burde dratt Tesla langt ned fra 9 av 10, for det går ihvertfall utover sikkerheten.

Opplever de fleste andre moderne elbiler jeg har prøvd som bedre på disse punktene.

Ja, det kan fremstå slik -i hvert fall når de tester bilene. Det er samme journalist også som testet både Teslaen og VW'en. På andre områder ser jeg at de skriver kritiske artikler både om VW/Møller og Tesla, så på en del områder fremstår de som ganske nøytrale. Det er på testing og sammenligning mellom bilene det blir mer og mer tydelig for meg at de ikke klarer å være objektive og nyanserte. Det er jo mange som jobber i Motor/NAF, er nok stor forskjell på evnen til å være nøytral og saklig, stor forskjell på hvordan de tar sin viktige journalist rolle på alvor.

Takk for innblikk og erfaring, det stemmer med mitt inntrykk også. Tesla er meget gode på effektivitet og software++, men er langt fra best på alle områder som feks komfort, førerassistanse systemer/diverse automatikk mm
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kjell Salvigsen

Sitat fra: E-Trond på torsdag 04. juli 2024, klokken 13:23Fra https://elbil.no/test-av-tesla-model-3-aldri-opplevd-maken/
Testen av Model 3 riktignok,men jeg antar det er det samme som Y

"Tesla skal visstnok være selvkjørende i USA. Her opplevde jeg åtte bråbremsinger på ni mil, og det er teit at du må ha den på den selvkjørende funksjonen for at den skal følge hastigheten som er oppgitt på skiltene.
Bilen maser stadig om at du må holde i rattet, selv om du faktisk gjør det, og den avbryter cruise-kontroll dersom du er litt uenig med Teslas rattutslag. Det er for dårlig."

Vet ikke helt jeg men kan VW være verre enn dette,eller er det mulig....?

Har kjørt både ID4 og Model Y i det siste,og når det gjelder komfort og støy så vil jeg si at ID4 regelrett knuser Model Y...
Model y er den mest støyende bilen i familiebilklassen,mens ID4 er en de mest stillegående.

Takk for lenke og interessante innspill! Bekrefter jo mine mistanker om at Motor ikke helt klarer å være objektive på dette området. Ser også i andre tester fra Elbilforeningen, f.eks. en duell der id5 gtx testes mot TMYp både på langtur og bane, assistent systemer, forbruk mm. TMY vinner knepen seier totalt, men id.5 vinner bl.annet på komfort, assistens systemer ("Tesla har i flere år kommunisert at bilene deres er så godt som selvkjørende allerede, men på dette området ligger VW foran per nå. Ingen antydning til fantombremsing eller andre ulumskheter der i gården.")
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Kjell Salvigsen

Sitat fra: daktari på torsdag 04. juli 2024, klokken 13:44Ganske ryddig sammenligning her som passer med min erfaring.

https://youtu.be/9VzK0Cp42-Q
Ja, den er informativ den ja og virker saklig begrunnet. Ser i kommentarfeltet på YT at flere Tesla eiere bekrefter mye av det han nevner. TMY gruppen på FB finner man også mange bruker erfaringer som bekrefter at Tesla sitt system har større grad av feil og mangler enn VW sitt system har, derfor undrer det meg veldig at Motors journalist trekker VW for dette og ikke Tesla.

Her er to eksempler til fra samme journalist: I id.5 testen får bilen 7/10, altså 2 poeng er trukket for kjøreassistent: "Sikkerhet 7/10 : Fem av fem stjerner hos EuroNCAP og generelt høy score delmomentene. Men enkelte assistansesystemer fungerer dårlig i Norge, spesielt den aggressive filvarsleren. Upålitelig skiltleser gir lunefull fartsholder, og bør være permanent av. Manglende vinduspusser bak blir fort et irritasjonsmoment." 
I id.7 testen på Motor.no står det : "Best poengsum av bilene som ble testet av euroNCAP i 2023. Men noen av tallene viser at bilene testes langt unna norske veier. Fartsholderen med skiltgjenkjenning er direkte trafikkfarlig på motorvei, når den registrerer hastighetsgrenser fra sideveier – og bråbremser." Jeg har kjørt id.7 i over 2000 km nå på alle slags veier i Norge og Travel assist/ACC fungerte utmerket på alle veier bortsett fra de smaleste og mest svingete veiene over høyfjellet.

Så alt i alt svært underlig at samme journalist trekker 3 VW biler 1-2 poeng pga dårlig assistent system og samtidig testet 3-4 Tesla + en rekke andre merker uten at disse får trekk for tilsvarende eller til og med dårligere system...
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

E-Trond

Er forresten i samme situasjon som deg når det gjelder ny bil.
Vurderer sterk å handle på sensommer/høst.
Pro 4MOTION Highline ligger helt på topp,tett fulgt av nye Ionic 5 (2025 mod)
Jeg vil sterkt anbefale DCC pakken med variabel styring og demping siden jeg synes ID4 blir mer kjøreglad med den pakken.
At en kan justere styring og demping etter egne preferanser synes jeg er helt topp.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Kjell Salvigsen

Sitat fra: E-Trond på torsdag 04. juli 2024, klokken 14:11Er forresten i samme situasjon som deg når det gjelder ny bil.
Vurderer sterk å handle på sensommer/høst.
Pro 4MOTION Highline ligger helt på topp,tett fulgt av nye Ionic 5 (2025 mod)
Jeg vil sterkt anbefale DCC pakken med variabel styring og demping siden jeg synes ID4 blir mer kjøreglad med den pakken.
At en kan justere styring og demping etter egne preferanser synes jeg er helt topp.

tror begge de to bilene er gode totalpakker til ok pris. Mye å bra å velge i nå! Jeg hadde DCC på min id.4, er enig i at systemet er fint å ha! Er litt spent på Skoda elroq awd også, dersom den blir priset bra- anslått pris blir ca 400000. Vet ikke om VW kommer med tilsvarende bil til elroq x awd..
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA