Hovedmeny

Ny frontrute med varme

Startet av TheNicelander, fredag 27. desember 2024, klokken 15:08

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: What-a-watt på søndag 29. desember 2024, klokken 14:45Varmestripen nederst på frontruta har Tesla hatt siden tidenes morgen på S/X. Ikke så effektivt at jeg ville ha spandert tusener på å installere. Hvis det iser såpass mye at viskerne sitter fast, er jo hele ruten også nediset. Så da blir det å skrape åkkesom. IMO!
Sterk fordel å plassere viskerne i "service mode" og så løfte de opp fra vinduet, så slipper de å fryse fast. Og viskerne vil jo ikke gå om de står i "service mode", med mindre det skjer en feil og det blir endret av bilen, noe som ikke skal/bør skje!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Det er en god praksis når man forventer at viskerne kan fryse fast.
Det er derimot ikke mulig å få dem til å stå med avstand til ruta (i allefall 3 og Y). Det er uproblematisk fordi når man forvarmer så smelter det rundt viskerne etter kort tid når de står i servicemodus.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på søndag 29. desember 2024, klokken 15:34Det er en god praksis når man forventer at viskerne kan fryse fast.
Det er derimot ikke mulig å få dem til å stå med avstand til ruta (i allefall 3 og Y). Det er uproblematisk fordi når man forvarmer så smelter det rundt viskerne etter kort tid når de står i servicemodus.
Hvordan løser man det med viskerbytte, om ikke de kan stå oppe med viskerne parkert i service mode?

Forøvrig, liten vits å gjøre det om forvarming uansett varmer opp og frigjør viskerne, men kjedelig dersom viskerne ønsker å dra seg en tur, når man setter seg i bilen om man ikke har startet forvarming først.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: Handyman på søndag 29. desember 2024, klokken 14:25Nå skriver jo Stjerneglis at det er varme nederst.
Se der ja. Bra det med varmetråder nederst. 
Jeg trodde det bare var luftvarme nederst. 

Da mangler man egentlig bare varmetråder i frontlyktene da :laugh:

Handyman

Sitat fra: RJK på søndag 29. desember 2024, klokken 15:41
Sitat fra: Handyman på søndag 29. desember 2024, klokken 15:34Det er en god praksis når man forventer at viskerne kan fryse fast.
Det er derimot ikke mulig å få dem til å stå med avstand til ruta (i allefall 3 og Y). Det er uproblematisk fordi når man forvarmer så smelter det rundt viskerne etter kort tid når de står i servicemodus.
Hvordan løser man det med viskerbytte, om ikke de kan stå oppe med viskerne parkert i service mode?
Byttes slik:
https://service.tesla.com/docs/Public/diy/modely/no_no/GUID-949BFDA4-8D73-43A6-AAA5-98AE1129AC25.html
Løfter viskeren litt ut og drar den av i lengderetningen.
Sitat fra: RJK på søndag 29. desember 2024, klokken 15:41Forøvrig, liten vits å gjøre det om forvarming uansett varmer opp og frigjør viskerne, men kjedelig dersom viskerne ønsker å dra seg en tur, når man setter seg i bilen om man ikke har startet forvarming først.
Ruta tiner midt på etter kort tid. Det tar det relativt lang tid før det tiner nederst på ruta, gjerne en stund etter at man kan kjøre. Da er det nesten garantert at de starter før de har tint.
Derfor er det smart å parkere dem midt på ruta når det er forventet at de fryser fast. Man kan også dra dem opp manuelt når bilen er låst, siden de da er frikoblet. Man trenger ikke bruke servicemode. Forskjellen er vel at de da går ned automatisk straks man setter seg inn i bilen (tror jeg).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på søndag 29. desember 2024, klokken 18:54
Sitat fra: RJK på søndag 29. desember 2024, klokken 15:41
Sitat fra: Handyman på søndag 29. desember 2024, klokken 15:34Det er en god praksis når man forventer at viskerne kan fryse fast.
Det er derimot ikke mulig å få dem til å stå med avstand til ruta (i allefall 3 og Y). Det er uproblematisk fordi når man forvarmer så smelter det rundt viskerne etter kort tid når de står i servicemodus.
Hvordan løser man det med viskerbytte, om ikke de kan stå oppe med viskerne parkert i service mode?
Byttes slik:
https://service.tesla.com/docs/Public/diy/modely/no_no/GUID-949BFDA4-8D73-43A6-AAA5-98AE1129AC25.html
Løfter viskeren litt ut og drar den av i lengderetningen.
Sitat fra: RJK på søndag 29. desember 2024, klokken 15:41Forøvrig, liten vits å gjøre det om forvarming uansett varmer opp og frigjør viskerne, men kjedelig dersom viskerne ønsker å dra seg en tur, når man setter seg i bilen om man ikke har startet forvarming først.
Ruta tiner midt på etter kort tid. Det tar det relativt lang tid før det tiner nederst på ruta, gjerne en stund etter at man kan kjøre. Da er det nesten garantert at de starter før de har tint.
Derfor er det smart å parkere dem midt på ruta når det er forventet at de fryser fast. Man kan også dra dem opp manuelt når bilen er låst, siden de da er frikoblet. Man trenger ikke bruke servicemode. Forskjellen er vel at de da går ned automatisk straks man setter seg inn i bilen (tror jeg).
OK, takk for info! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Jepp, service modus er lurt å huske på, selv om man har oppvarmet felt nederst.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA