Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan påvirke tesla

Startet av Olemann, fredag 07. desember 2012, klokken 20:55

« forrige - neste »

bruisepristine

Sitat fra: Kito76 på mandag 26. november 2012, klokken 20:38
Nei, ingen varmepumpe og ovnen har vært på hele tiden. Trodde jeg slapp eget kurs for stikkontaktene, men må nok kontakte elektriker. Noen andre med samme problem som meg?. "Must" med eget kurs? Ca pris?

Jeg venter min første elbil (i-miev) i hus den 21. des. Bor i borettslag med parkering i kjeller. Har kontaktet elektriker som har vært på befaring og gitt meg en totalpris på 8200,- for 16A kurs. Stikkontakt m/lås, p-plassen er ca 45 meter og gjennom en brannvegg fra hovedsikringsskap, slipper altså å dra kurs fra sikringskap i leilighet 5 etg over! :)
Synes dette var en helt ok pris så har takket ja til dette.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

nordvik

Slenger ut et spørsmål her, for det hører litt hjemme i denne tråden, og det er tydeligvis et par her inne som har peiling på strøm...
Hvor stort er Ampere tapet mellom sikringsboksen og stikkontakten på en 10A kurs, hvor det ikke er noe "mellom" boksen og stikken. Og det samme på en 16A kurs

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

covi

det kommer an på kabel type, tverrsnitt, forlegningsmåte, temperatur osv.
Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

elektrolux

Sitat fra: nordvik på tirsdag 27. november 2012, klokken 00:41
Hvor stort er Ampere tapet mellom sikringsboksen og stikkontakten på en 10A kurs, hvor det ikke er noe "mellom" boksen og stikken. Og det samme på en 16A kurs

Tydeligvis et lurespørsmål.  ;)

Der er selvfølgelig ingen Ampertap i en krets. Strømmen er alltid lik i hele serien.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

covi

Litt trett på morgenen her. Selfølgelig er det ikke noe strømtap, jeg tenkte automatisk på spenningsfall.
Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

Griffel

#35
Sitat fra: nordvik på tirsdag 27. november 2012, klokken 00:41
Slenger ut et spørsmål her, for det hører litt hjemme i denne tråden, og det er tydeligvis et par her inne som har peiling på strøm...
Hvor stort er Ampere tapet mellom sikringsboksen og stikkontakten på en 10A kurs, hvor det ikke er noe "mellom" boksen og stikken. Og det samme på en 16A kurs

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
Dette skulle altså være spenningstapet i volt og ikke tapt ampere. Enhetene volt og ampere skrives med stor V og A eller med små bokstaver når det skrives helt ut volt og ampere. Dette gjelder alle enheter som er oppkalt etter personer. (W watt, K kelvin, J jule, T tesla etc.)

ΔU=I*2*l*0,0178/A

ΔU =Spenningsfeil i volt (V)
I=Strøm i ampere (A). (Det er strømmen som går i ledningen og ikke merkestrømmen til sikring her)
l = Ledningslengde i meter (m)
(2*l lengde av leder fram og tilbake)
A = ledningstversnitt i kvadratmillimeter (mm2)
Normalt 1,5mm2 på 10A kurs og 2,5 mm2 på 16A kurs

0,0178 er ikke et eksakt riktig tall, det varierer med tempratur o.a. men er brukbart for praktiske forhold som dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nordvik

Sitat fra: Griffel på tirsdag 27. november 2012, klokken 09:37
Sitat fra: nordvik på tirsdag 27. november 2012, klokken 00:41
Slenger ut et spørsmål her, for det hører litt hjemme i denne tråden, og det er tydeligvis et par her inne som har peiling på strøm...
Hvor stort er Ampere tapet mellom sikringsboksen og stikkontakten på en 10A kurs, hvor det ikke er noe "mellom" boksen og stikken. Og det samme på en 16A kurs

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
Dette skulle altså være spenningstapet i volt og ikke tapt ampere. Enhetene volt og ampere skrives med stor V og A eller med små bokstaver når det skrives helt ut volt og ampere. Dette gjelder alle enheter som er oppkalt etter personer. (W watt, K kelvin, J jule, T tesla etc.)

ΔU=I*2*l*0,0178/A

ΔU =Spenningsfeil i volt (V)
I=Strøm i ampere (A). (Det er strømmen som går i ledningen og ikke merkestrømmen til sikring her)
l = Ledningslengde i meter (m)
(2*l lengde av leder fram og tilbake)
A = ledningstversnitt i kvadratmillimeter (mm2)
Normalt 1,5mm2 på 10A kurs og 2,5 mm2 på 16A kurs

0,0178 er ikke et eksakt riktig tall, det varierer med tempratur o.a. men er brukbart for praktiske forhold som dette.
Det er nok det jeg mener (tror jeg)
Grunnen til at jeg spør er at jeg mener at det går raskere å lade leafen med standard 10A plugg på 16A stikk i forhold til en 10A stikk. Dette pga at på 10A stikken vil det være et tap av strøm underveis, slik at du ikke får utnyttet ladekapasiteten maksimalt. På en 16A kurs vil det være "nok strøm/ spenning" til at du får utnyttet ladepluggen maksimalt. 
Er det noe rett i det her, eller er jeg på jordet?

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

elektrolux

#37
Teoretisk vil du lade litt raskere med 10A på en 16A kurs enn på en 10A kurs.

Dette skyldes at strømtrekket er likt, mens spenningsfallet er større på en kurs som har mindre tverrsnitt på kabelen.

Dermed vil du trekke litt mer effekt som måles i Watt, og som er lik på begge sider av laderen-varmetapet i selve laderen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nordvik

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. november 2012, klokken 12:36
Teoretisk vil du lade litt raskere med 10A på en 16A kurs enn på en 10A kurs.

Dette skyldes at strømtrekket er likt, mens spenningsfallet er større på en kurs som har mindre tverrsnitt på kabelen.

Dermed vil du trekke litt mer effekt som måles i Watt, og som er lik på begge sider av laderen-varmetapet i selve laderen.
Takker :-)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

bruisepristine

Jeg lurer på litt generelt rundt lading av i-miev 2012 med parkeringsvarmer.

Først og fremst, hvordan fungerer lading? Når man setter i kontakten, lader den til den er full eller kan man velge klokkeslett for når man vil at batteriet skal være fullt slik at dette er maks ladet når du skal kjøre?

Ang parkeringsvarmeren, kan denne tidsinnstilles eller må man bruke denne fjernkontrollklumpen m/antenne som følger med, jeg bor i leilighet og bilen skal stå parkert i kjeller 5 etg under leiligheten min så denne fjernkontrollen får vel strengt talt liten nytteverdi i mitt tilfelle.

Hvis jeg står parkert et sted uten lademulighet, kan jeg fortsatt bruke parkeringsvarmeren uten tilkoblet strøm?
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Kito76

Har et spørsmål vedrørende ladesyklus. Mener å ha hørt at trillingene har en levetid på ca 1500 ladesyklus. Vil det si at hvis man lader 250 ganger i året, så varer en trilling i ca 7 år?

tomrh

Sitat fra: Kito76 på onsdag 05. desember 2012, klokken 21:18
Har et spørsmål vedrørende ladesyklus. Mener å ha hørt at trillingene har en levetid på ca 1500 ladesyklus. Vil det si at hvis man lader 250 ganger i året, så varer en trilling i ca 7 år?
Var vel jeg som skrev det: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6587.msg70322.html#msg70322
Etter 1500 fulle ladesykluser i +25 grader ble batterikapasitet målt til 81% iflg. en av slidene i lenka jeg oppgav. (Men hva skjer i kaldere temperaturer?) Hvis man i snitt kjører 100 km pr. fulle ladesyklus blir dette 150.000 km. Lader du 250 ganger i året betyr det egentlig at du kjører 25.000 km i året, og batteriet vil da nå 81% etter ca. 6 år hvis du altså kjører i +25 grader varmt vær.

Men elbilen er jo fullt brukbar om den så bare har 70% av maks kapasitet. Og vi mistenker også Mitsubishi for å ha programmert kontrollenheten til å binde opp ca. 1 kWh på nybiler (som ikke kan utnyttes), men som så gradvis slippes opp for å gi en illusjon av at batteriene varer lengre. Dvs. 81% av opprinnelig batterikapasitet vil da oppleves som bare ca. 10% reduksjon. Ikke så ille det da. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: bruisepristine på tirsdag 27. november 2012, klokken 21:41
Når man setter i kontakten, lader den til den er full eller kan man velge klokkeslett for når man vil at batteriet skal være fullt slik at dette er maks ladet når du skal kjøre?
Man kan styre ladetidspunkt fra håndkontrollen og hvor mange timer den skal lade fra dette tidspunktet, men man kan ikke styre nivå. Man kan selv beregne sånn cirka. Med 10A kladd: 2 streker/time, med 16A kladd: 3 streker/time.

Sitat fra: bruisepristine på tirsdag 27. november 2012, klokken 21:41
Ang parkeringsvarmeren, kan denne tidsinnstilles eller må man bruke denne fjernkontrollklumpen m/antenne som følger med, jeg bor i leilighet og bilen skal stå parkert i kjeller 5 etg under leiligheten min så denne fjernkontrollen får vel strengt talt liten nytteverdi i mitt tilfelle.
Forvarmen kan ikke tidsinnstilles. Startes fra håndkontrollen og slår seg av igjen etter 30 minutter. Så ja, den har liten verdi fra leiligheten din. På jobben min pleier jeg ta heisen ned til kjellernivå, stikke kontrollen ut av heisdøra og klikke, og så returnere opp med heisen.

Sitat fra: bruisepristine på tirsdag 27. november 2012, klokken 21:41
Hvis jeg står parkert et sted uten lademulighet, kan jeg fortsatt bruke parkeringsvarmeren uten tilkoblet strøm?
Nei.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bruisepristine

Takk for oppklarende svar. :)

Håper de gjør endringer ved 2013 modellen slik at varmen kan tidsinnstilles så lenge bilen er koblet til strøm.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA