Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få varme i bilen under lading?

Startet av VWspirit, fredag 04. januar 2013, klokken 12:33

« forrige - neste »

gbzdoc

Sitat fra: laumb på fredag 14. desember 2012, klokken 19:59
Sitat fra: Celter på fredag 14. desember 2012, klokken 11:59
Det jeg ikke forstår er hvordan se skal klare å produsere 400 bilen pr. uke. Hvor mange produksjonslinjer krever det? Lakkeringen tok 1,5 døgn ble det sagt i denne dokumentaren.

Jeg sier det tar 17 timer å sette opp en ny virtuell server i driftsmiljøet på jobben (Da er det også mange kokker involvert). Allikevel kan vi driftsette 25 servere på de samme 17 timer. Hvordan? Det ligger i prosessen og optimaliseringen.

17 timer på en virtuell server?? Vi har regnet 5 minutter siden vi begynte å virtualisere tidlig på 2000 tallet... ;-)
Det ligger i automatiseringen... :p

Men når det gjelder lakkeringen så er jo det en jobb med mange steg. Flere biler blir jo tatt samtidig, men er på forskjellig sted i prosessen til en hver tid. De skal jo bla. "stekes".

Leaffen

Sitat fra: Celter på fredag 14. desember 2012, klokken 11:59
Det jeg ikke forstår er hvordan se skal klare å produsere 400 bilen pr. uke. Hvor mange produksjonslinjer krever det? Lakkeringen tok 1,5 døgn ble det sagt i denne dokumentaren.

Ikke at jeg er noen spesialist på masseproduksjonslinjer, men tolker filmen (ca 41 minutter uti filmen), som at de snakker om full production cycle time (teck time) til å være 4 minutter og 40 sekunder. Litt hodegymnastikk viser dermed 12,9 biler i timen, som igjen på 8 timer tilsier ca 103 biler for dagen. Regner med at de i tillegg legger inn pauser og risiko for stopp i produksjon, som igjen og til syvende og sist medfører en produksjon på 400 biler for uken.

Så hvis lakkeringsprosessen på en bil tar ca 1,5 døgn, vil det si at det til enhver tid er ca 150 biler ett eller annet sted i lakkeringsprosessen. Er det noe jeg har mistolket da?

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

laumb

Sitat fra: Modelsn på søndag 16. desember 2012, klokken 12:33
Sitat fra: Celter på fredag 14. desember 2012, klokken 11:59
Det jeg ikke forstår er hvordan se skal klare å produsere 400 bilen pr. uke. Hvor mange produksjonslinjer krever det? Lakkeringen tok 1,5 døgn ble det sagt i denne dokumentaren.

Ikke at jeg er noen spesialist på masseproduksjonslinjer, men tolker filmen (ca 41 minutter uti filmen), som at de snakker om full production cycle time (teck time) til å være 4 minutter og 40 sekunder. Litt hodegymnastikk viser dermed 12,9 biler i timen, som igjen på 8 timer tilsier ca 103 biler for dagen. Regner med at de i tillegg legger inn pauser og risiko for stopp i produksjon, som igjen og til syvende og sist medfører en produksjon på 400 biler for uken.

Så hvis lakkeringsprosessen på en bil tar ca 1,5 døgn, vil det si at det til enhver tid er ca 150 biler ett eller annet sted i lakkeringsprosessen. Er det noe jeg har mistolket da?

Dette gjelder kun 4 minutter og 40 sekunder på å montere batteripakken.
Det betyr at batteripakkeavdelingen klarer over 400 biler / uke når de bruker 4:40 eller mindre.

Og det siste stemmer, det betyr at flere biler er på forskjellige stadier av prosessen i lakkhallen.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA