Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Registreringsnummer

Startet av torerik, tirsdag 30. april 2024, klokken 23:05

« forrige - neste »

Gadgetman

Det er ingen vits i å lære seg KOBOL for å tjene grovt på å bygge om AUTOSYS basen.   
SVV har vel egentlig pensjonert de gamle BULL maskinene allerede.   
Databasen er over på moderne Oracle databaser. Å legge til ett eller to tegn er enkelt nok. Så må de oppdatere noen regler for feltverifisering, herje med webgrensesnittet osv.
Mulig at KOBOL hadde vært å foretrekke...   
Alle tilstøtende tjenester må også bygges om.
(Og det er ikkje få. )   

Ved omleggingen i 1971 var det vel rundt 700000 biler som fikk nye skilter. enorm jobb.   
Men allerede da var det biler med både 5 og 6 tegn bak bokstaven på østlandet. 

Med 2millioner registrerte kjøretøy i bruk nå... Herrejemini...   

På 80tallet ble datamaskiner tatt ibruk, og første autosys ble skapt. Og det ble utført en storjobb ved å legge inn 'alle' biler i det nye systemet. Men...   
Biler som ikkje var 'i bruk' lenger ble ikkje lagt inn, noe som er litt plagsomt for de som finner en 50 eller 60talls doning som har stått parkert på en låve i alle år. Alle de 'manglende' registrene finnes på lager i Bodø, og de kan slå dem opp, det tar bare litt tid.   

Også, å bytte ut siste bokstav med en som indikerer drivstofftype vil kansje gi flere mulige skiltkombinasjoner for ELbiler... men om man samtidig skal bytte ut skilt på Bensinbiler går det til... en viss varm plass. 
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

RJK

Takk for info, @Gadgetman!

Jeg mente ikke man må lære seg Cobol for å tjene penger på omlegging, men for å flikke på det gamle systemet. Men godt å vite at de er over på Oracle allerede.

Uansett, jeg tror det blir feil å prøve å flikke på det gamle systemet. De bør sannsynligvis starte på et nytt system, der også andre behov understøttes. Så som å få personlig skilt uten at man må ha et gammeldags skilt i bunn. Og sikkert masse annet som Statens Vegvesen ser de ikke kan gjøre i dagens system.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ulvis

Sitat fra: automat på onsdag 01. mai 2024, klokken 22:08EU er da en flott bokstavkombinasjon.  :D
Ikkje sant  8)

Min farfar Eirik Ulvestad merka forøvrig  sin heimeindustri modellflyproduksjon med "EU-FLY". 
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Electric cars in Norway

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 14. mai 2024, klokken 18:52Min farfar Eirik Ulvestad merka forøvrig  sin heimeindustri modellflyproduksjon med "EU-FLY".

Herlig å høre om Erik  :+1:  og din farfar var nok en meget smart mann. Forut sin tid. Nå i 2024 ville jeg tatt med den friheten til å legge til EU-ELfly ;D eller hva?

turfsurf

Sitat fra: Gadgetman på tirsdag 14. mai 2024, klokken 11:16SVV har vel egentlig pensjonert de gamle BULL maskinene allerede.   
Databasen er over på moderne Oracle databaser.
Hehe, Oracle moderne... Håper da de har gått videre fra RDBMS til alt arkitekturen...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA