Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil på langtur. Reisebrev fra IX40 sjåfør.. Rekkevidde angst?

Startet av Skogs, lørdag 29. juni 2024, klokken 00:19

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: daktari på søndag 30. juni 2024, klokken 09:25I teorien skal ikke iX40 og ID.4 1st lade så veldig forskjellig hastighet med siste software.

Synes jeg hører stadig mer om 70 kW lading på ID.4, noe som kan antyde feil på batteriet kanskje? Eller har de "tatt en Tesla" og senket ladefarten for å beskytte batteriet (jfr S85 og S90).

Behøver ikke å være noe galt med batteriet. Med ID.4 så har jo VW batterier fra ulike batteriprodusenter og med ulike ladekurver. Makshastighet krever lav SOC og rett temperatur. Man må treffe godt på ladestoppene for å få maks fra 21-23 modell ID.4. Det har jeg ikke vært flink til selv og følgelig har 70kW ikke vært unormalt.

Noe helt annet med Tesla Model Y BYD LFP som BOOM går rett opp til 170 kW uansett..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Må ha ca 30C i batteriet for å få optimal fart.
Men at man med 20 c skal få under halv fart, evnt at man starter på 25% og ikke får godt over 100 kW, da mistenker jeg noe feil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Oddaa

Sitat fra: automat på søndag 30. juni 2024, klokken 10:00
Sitat fra: Oddaa på søndag 30. juni 2024, klokken 09:34Apropos dette så kom jeg aldri over 69 kW sist jeg ladet iX40. Håper og tror at det var feil på/ begrensning i laderen (Tesla).

På de eldre Tesla-laderne (de med to kabler) deler to og to ladestolper effekt. Er den andre stolpen opptatt så får man max 70-75 kW.
En mulig forklaring, men ikke logisk for meg hvilken som var den andre stolpen i dette paret i så fall. Den nærmeste var ledig.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

turfsurf

Sitat fra: Oddaa på søndag 30. juni 2024, klokken 14:32
Sitat fra: automat på søndag 30. juni 2024, klokken 10:00På de eldre Tesla-laderne (de med to kabler) deler to og to ladestolper effekt. Er den andre stolpen opptatt så får man max 70-75 kW.
En mulig forklaring, men ikke logisk for meg hvilken som var den andre stolpen i dette paret i så fall. Den nærmeste var ledig.
På v2 SuC er 70kW ganske nøyaktig det du får på ett delt stolpepar. Stolpene er merket (hvis du er koblet til på riktig side) med 1A og B osv. Det er mange SuC stasjoner hvor A og B ikke står ved siden av hverandre. Noen mønstre er det gjerne, men har sett mange varianter. TOCN pleide å ha oversikt over layout på stasjonene.

SuC v2 stolper er de som har to sett med kabler, noen stasjoner (som Gol Vest) har en miks av v2 og v3.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Oddaa

Sitat fra: turfsurf på søndag 30. juni 2024, klokken 15:52
Sitat fra: Oddaa på søndag 30. juni 2024, klokken 14:32
Sitat fra: automat på søndag 30. juni 2024, klokken 10:00På de eldre Tesla-laderne (de med to kabler) deler to og to ladestolper effekt. Er den andre stolpen opptatt så får man max 70-75 kW.
En mulig forklaring, men ikke logisk for meg hvilken som var den andre stolpen i dette paret i så fall. Den nærmeste var ledig.
På v2 SuC er 70kW ganske nøyaktig det du får på ett delt stolpepar. Stolpene er merket (hvis du er koblet til på riktig side) med 1A og B osv. Det er mange SuC stasjoner hvor A og B ikke står ved siden av hverandre. Noen mønstre er det gjerne, men har sett mange varianter. TOCN pleide å ha oversikt over layout på stasjonene.

SuC v2 stolper er de som har to sett med kabler, noen stasjoner (som Gol Vest) har en miks av v2 og v3.
Da er nok dette forklaringen. Var v2-stolper. Berkåk.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA