Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla har annonsert støtte for trefase for den europeiske utgaven av Model S!

Startet av jonjul, tirsdag 18. desember 2012, klokken 17:12

« forrige - neste »

jonjul

Hei,

Min Think har kommet opp med "feilmelding system fault - service reguired".

Fra full ladet batteri kjøres ca 1 km - bilen går over i modus med nedsatt motoreffekt..

Følgende feilsøking er iverksatt:
- Ohmet / sjekket temp. følere i batterikassen (og forsøkt byttet følere, som ligger løst). Dvs ikke temp. problem i batterikassen.
- Sjekket 12v batteri, mål 12,6 Volt (virker ok).
- Målt hovedbatteri i koblingsboks i front 90volt ved 65% batteri. Målt 109volt ved 100%. (er dette normalt? leser at batteri skal ha 115volt.)
- Sjekket alle sikringer i panelt (alt ok).
- Vannpumpe, sjekket (summer, trolig ok)

Sliter også tidvis med start lading: lampe blinker men starter ikke lading, tar ut ledning og forsøker på nytt etter noen timer. Lading starter og avsluttes som normalt.

Noen som har tips til feilsøking? BMS får tydeligvis bekjed om at noe ikke er ok,, men hva??
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

El rayo

#1
Feilmeldingen sier bare at noe er feil og det har du lokalisert til for lav spenning på drivbatteriet. Diagnoseinstrumentet FR-2000 og nikometeret kan lese av mer nøyaktig hva som er feil, men jeg tror du har funnet feilen; det er nok flere defekte celler i batterikassa.
90V er dønn utladet og bilen går i kryp-modus.
Fulladet, etter 1 times hvile og med ca 20 grader temperatur pleier batteriet å ligge på 131V.
114V er såkalt nominell (gjennomsnittlig) spenning.

90V er så vidt jeg husker minimumsspenningen for at laderen skal starte så ladeproblemet fikser du sikkert samtidig.

Koble fra 12V batteriet og sett det til lading med en elektronisk lader slik at det ikke blir ødelagt.

Så er det vel bare samme prosedyre som i tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6615.0.html
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

olehenrikfjeld

Dette høres kjent ut, ja.

Det er meg fra den tråden El Rayo refererer til. Bare så det er sagt: jeg brukte vel tyve ganger så mye tid på å grue meg til å ta ut batteripakka som tiden jeg faktisk brukte på å gjøre det  :)

Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

jonjul

 :o Som jeg fryktet, har nok noen deffekte blokker! Uansett takk for tips.

Skal demontere kassen i kveld og måle på enkelt blokk ::)

Noen som har noen blokker for salg, evt. sendt meg PM.
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

jonjul

Da er kassen demontert, funnet avvik på 2 stk blokker med 5,57 volt og 4,44 volt.

Noen som har 2 stk ok blokker?

Målte fra 6,67volt til 7,15 volt på resterende blokker ved 80prosent, er dette normalt avvik?
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

aktar

#5
Hei,

Min Think gikk greit fra 100 til 40 % . Jeg kunne kjøre 20 km så sa det stopp . Tok ut batterikassa med de 2 korte slangene i gummi og 2 aluminiums rør. Det tok sin tid og få det på plass. Målte spenning på batterier det varierte fra 5,7 og oppover. Prøvde å lade og samtlige gikk fort opp til 6.5 i snitt. Før jeg satte kassen tilbake hadde jeg hvilespenning på 122 volt. Bilen lader 100% , men etter  en km ingen spenning og må taues. Energimåleren viser 35 % . men bilen vil ikke starte.
Hva kan ha skjedd.
Tusen hjertelig takk for hjelp
Think 2002 city

jonjul


Da er 2 stk blokker byttet og bilen i gang  :D

Takk for tips og veileding!
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

elektrolux

Sitat fra: jonjul på mandag 03. desember 2012, klokken 23:45
Målte fra 6,67volt til 7,15 volt på resterende blokker ved 80prosent, er dette normalt avvik?

Det er uakseptabelt avvik. Alle blokkene skal være innenfor 0,05V fra den høyeste blokken.

I dette tilfellet er den høyeste blokken 7,15V noe som er umulig ved 80% ladetilstand ( med mindre det nettop er ladet, og da er det et tegn på dårlig kapasitet )

Mistenker at du har ladet pakken opp til 80% før målingene dine?

Du skal aldri lade opp før en spenningstest, kun lade ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA