Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf US evse lade kladd

Startet av Oggioffshore, søndag 07. januar 2024, klokken 12:02

« forrige - neste »

Oggioffshore

Hei
Fikk en slik, antagelig, US lade kladd.
Ser den kan levere opp mot 6,6kw.
Noen som har bygget om, og montert industri kontakt på slike. Om det er mulig da. Det ligg vel en temp sensor i stikk på denne utfra antall ledninger ut.
Vil den fungere med min 2012 Leaf eventuelt?

TB

Vet det ble annonsert for ombygging av EVSE når import av Leaf fra USA var en stor ting. Det skal være mulig å benytte disse teknisk sett. Oppgitt til 60 Hz skal ikke bety noe teknisk sett.

Men, idag anbefalles fastmontert ladeboks, ikke løse kabler.

Om en feil oppstår vil forsikringsselskapet trolig være ivrig etter å bruke dette som årsak til avkortning. EVSE er trolig ikke CE godkjent og ombygging vil nok ikke gjøre den godkjent. Risikoen er trolig ikke stor, men kostnad for ladeboksene er også mindre enn før,så spørsmål er om det er verdt det?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trekkoppbil

Kjøpte noen 2012- og 2013-modeller i sin tid.
Den gang var det vanlig å sende dem til Evseupgrade i California, men jeg tviler på at de finnes nå. Det gjaldt å spørre om firmware for Europa, for at ikke TN-nett skulle bli tolka som jordfeil. Etter det jeg synes huske kunne de tjukke kladdene fra 2011- og 2012 justeres fra 6-20A, og den gikk til 16A etter hvert strømbrudd, mens den slange 2013 kunne justeres fra 6-24, og den huska sist innstilling.
Jeg syntes det var greit å kappe av pluggen og sette på CE-plugg den gang, men det ser ut som at du har en nyere modell med flere tråder, som kan indikere . Da ville jeg heller ha brukt en pigtail-overgang som man kan sette CE-plugg på, men det er vel for seint nå.
Det har vel vært noen hobbyprosjekter på å bygge om Evser.

RJK

#3
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 25. april 2024, klokken 21:41Kjøpte noen 2012- og 2013-modeller i sin tid.
Den gang var det vanlig å sende dem til Evseupgrade i California, men jeg tviler på at de finnes nå. Det gjaldt å spørre om firmware for Europa, for at ikke TN-nett skulle bli tolka som jordfeil. Etter det jeg synes huske kunne de tjukke kladdene fra 2011- og 2012 justeres fra 6-20A, og den gikk til 16A etter hvert strømbrudd, mens den slange 2013 kunne justeres fra 6-24, og den huska sist innstilling.
Jeg syntes det var greit å kappe av pluggen og sette på CE-plugg den gang, men det ser ut som at du har en nyere modell med flere tråder, som kan indikere . Da ville jeg heller ha brukt en pigtail-overgang som man kan sette CE-plugg på, men det er vel for seint nå.
Det har vel vært noen hobbyprosjekter på å bygge om Evser.
Electrolux her på forumet, jobber med elbilutstyr. De tar jobb med å bytte ut kabler, og så vidt jeg vet også å bytte "pistol" på ladekabler. Ville sjekket han og firmaet opp, og sendt en forespørsel.

Er alltids greit å ha en EVSE tilgjengelig til "nødlading", så et annet alternativ er å kjøpe en brukt. Er flere Leaf og andre ChaDeMo og Type1-biler som er kondemnert, så vil tro det ikke er for vanskelig å få tak i til en OK pris.

Til hjemmelading er nok en skikkelig ladeboks å foretrekke, og er mer fremtidsrettet. Selv om du skulle ha et punkt som er satt opp for lading av elbil etter tidligere krav, så er ikke dette noe jeg ville satset på at er godt nok i lengden!

https://elbilforum.no/index.php?action=profile;u=12

https://elbilhjelpen.no/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Kan legge til, å bygge om fysisk en EVSE er enkelt. Men, det Evseupgrade også gjorde var å bytte programvare i EVSE til Europeisk programvare. Å endre programvaren er trolig ikke like enkelt.

Spesielt på IT nett er det fare for EVSE vil varsle om jordfeil med original programvare.

Ellers - benytt en ladeboks - tryggere.  ;D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA