Prisfall på elbiler i 2025?

Startet av esmeyer, fredag 11. oktober 2024, klokken 13:25

« forrige - neste »

esmeyer

EU-krav om totalutslipp fra nye biler, med bøter som ris bak speilet, kan visstnok tvinge store bilmerker i Europa til å drastisk øke sin elbil-andel av nybilsalget i 2025.
https://www.forbes.com/sites/neilwinton/2024/08/30/expect-2025-ev-price-war-led-by-vw-as-eu-co2-regime-bites/

Med prisfall som sannsynlig virkemiddel.

Hvor mye skal man ta dette med i betraktning, hvis man sitter og lurer på å bestille en ny VW i disse dager?
Er det sannsynlig med ny prisreduksjon fra VW, etter at de satte ned prisene i sommmer?

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: esmeyer på fredag 11. oktober 2024, klokken 13:25EU-krav om totalutslipp fra nye biler, med bøter som ris bak speilet, kan visstnok tvinge store bilmerker i Europa til å drastisk øke sin elbil-andel av nybilsalget i 2025.
https://www.forbes.com/sites/neilwinton/2024/08/30/expect-2025-ev-price-war-led-by-vw-as-eu-co2-regime-bites/

Med prisfall som sannsynlig virkemiddel.

Hvor mye skal man ta dette med i betraktning, hvis man sitter og lurer på å bestille en ny VW i disse dager?
Er det sannsynlig med ny prisreduksjon fra VW, etter at de satte ned prisene i sommmer?
Interessant spørsmål. Jeg har lurt det samme, ettersom jeg har jæ***g lyst på Ioniq 5 awd. Landet på at det er lurt å vente i alle fall til aug -25.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

torerik

Jeg tror de fleste velger å heller lansere små, billigere modeller fremfor å ta større margintap på andre modeller. Gitt renteøkninger og generell brems i nybilmarkedet tror jeg du gjør en god deal også denne høsten.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

ToWalkOrDrive

Dersom en leser regnskapstall til bilprodusenter er det bare VW og Toyota som har mulighet til å redusere marginer / pris. Tror ikke det blir billigere enn nå.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Prisreduksjon kan jo komme fra to steder, produsent og importør.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Jeg har bommet før så jeg vil ikke sette penger på mine egne spådommer. Men tror ikke vi har sett de beste kampanjene ennå. Det blir fortsatt ett dytt av lagerbiler før nyttår. Produsentene kommer til å dytte elbiler til Norge for å tjene penger på bensinbiler i Polen. Kinesiske elbiler begynner å bli skikkelige utfordrere og det er ingen tollmur ved eksport til Norge.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

#6
Sitat fra: vinterdekk på søndag 13. oktober 2024, klokken 09:59Jeg har bommet før så jeg vil ikke sette penger på mine egne spådommer. Men tror ikke vi har sett de beste kampanjene ennå. Det blir fortsatt ett dytt av lagerbiler før nyttår. Produsentene kommer til å dytte elbiler til Norge for å tjene penger på bensinbiler i Polen. Kinesiske elbiler begynner å bli skikkelige utfordrere og det er ingen tollmur ved eksport til Norge.
Men det må vi få asap....

Tollmur altså.... Helt likt EU :+1: og pluss 50% oppå der igjen ;D helt til Xi tar avstand fra Putins Ukraina krig


#forbrukermakt

Moas

#7
Sitat fra: vinterdekk på søndag 13. oktober 2024, klokken 09:59Jeg har bommet før så jeg vil ikke sette penger på mine egne spådommer. Men tror ikke vi har sett de beste kampanjene ennå. Det blir fortsatt ett dytt av lagerbiler før nyttår. Produsentene kommer til å dytte elbiler til Norge for å tjene penger på bensinbiler i Polen. Kinesiske elbiler begynner å bli skikkelige utfordrere og det er ingen tollmur ved eksport til Norge.
Det er ikke sikkert så gærent tenkt. Nye merker trenger gjerne litt volumer for å trenge inn i nye markeder. Gamle merker trenger også volum-modeller for holde på sin kunder. Samtidig er salgsvolumene på vei ned i EU for elbiler.

Da er min påstand at flere og flere merker, nye som gamle, vil sette opp billig startbilmodeller i Norge (og EU). Vi kommer altså til å se mer av 199, 249, 299 og 349 etc. fra samtlige bilmerker. De som klarer også å levere noenlunde innenfor det de lover (ikke slik som Skoda som lover Elrog til 299, men du ender med 400-500 før du er ferdig bygget) kan klare seg bedre mot Tesla.

Bilmodeller i selve "indrefileten" av det norske markedet, dvs. rundt 500k kr, bør tilby alt man trenger under 600k. Min irritasjon er at noen, som Ford, prøver seg på 600k modeller (Capri) hvor du i tillegg må betale dyrt for å få VP. Jeg mener at hvis man først skal kjøpe en non-PREMIUM familiebil i 500-600k kr prisklassen så burde slikt (og 4x4) være standard i arktisk klima.

For andre enn volummarkedet, for nisjemerker, dvs. PREMIUM, så gjelder nok andre markedslover. Her må rekkevidden matche andre egenskaper. Det vil ikke holde med å lage dyre og tunge stålskal, med dårlig software og rekkevidde. Kundene vil kreve mer for pengene her også.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

#8
Sitat fra: Moas på søndag 13. oktober 2024, klokken 13:24Da er min påstand at flere og flere merker, nye som gamle, vil sette opp billig startbilmodeller i Norge (og EU). Vi kommer altså til å se mer av 199, 249, 299 og 349 etc. fra samtlige bilmerker. De som klarer også å levere noenlunde innenfor det de lover (ikke slik som Skoda som lover Elrog til 299, men du ender med 400-500 før du er ferdig bygget) kan klare seg bedre mot Tesla.

Bilmodeller i selve "indrefileten" av det norske markedet, dvs. rundt 500k kr, bør tilby alt man trenger under 600k.
Enig med deg i dette. 

Tipper at 600 vil på sikt bli den nye tidligere 700 til 750 bilen

Trig8

Jeg tror prisjusteringer er mer aktuelt for andre europeiske land der elbilene for det meste koster mer enn tilsvarende bensin, diesel og hybrid. Tviler på at de ser samme behovet i Norge med høy elbilandel allerede og den lille prosenten som er igjen av ikke-elbil salg tas ikke med prisreduksjon.

Daniel_0007

Sitat fra: Trig8 på mandag 14. oktober 2024, klokken 11:30Jeg tror prisjusteringer er mer aktuelt for andre europeiske land der elbilene for det meste koster mer enn tilsvarende bensin, diesel og hybrid. Tviler på at de ser samme behovet i Norge med høy elbilandel allerede og den lille prosenten som er igjen av ikke-elbil salg tas ikke med prisreduksjon.

V
Sitat fra: Trig8 på mandag 14. oktober 2024, klokken 11:30Jeg tror prisjusteringer er mer aktuelt for andre europeiske land der elbilene for det meste koster mer enn tilsvarende bensin, diesel og hybrid. Tviler på at de ser samme behovet i Norge med høy elbilandel allerede og den lille prosenten som er igjen av ikke-elbil salg tas ikke med prisreduksjon.

Jepp kan da bli gunstig å importere elbil fra sverige fra merker som har garanti over hele europa som kia.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

#11
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 14. oktober 2024, klokken 15:21Jepp kan da bli gunstig å importere elbil fra sverige fra merker som har garanti over hele europa som kia.
Men da får du vel bare den internasjonale garantien og ikke de utvidede norske som mange merker har? Kia har vel grei garanti i sverige men noen produsenter har vel dårligere nybilgaranti enn Kia

Men en kan vel også kjøpe seg forlenget såkalt utvidet forsikring på bilen ift skader på drivverk osv så det viktigte må jo være å få bilen så billig som mulig fra utlandet og heller betale litt mer i utvidet forsikring her

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA