Lade e-2008 med Tesla UMC med 32A (blå) adapter? + justere ned strømstyrke ?

Startet av Arild Vevatne, mandag 15. juli 2024, klokken 12:18

« forrige - neste »

Arild Vevatne

Hei
Er det mulig å lade e-2008 med en tesla UMC ladekabel ?
Siden ombordlader er 1 fase 32A, så er vel det best å bruke UMC ladeadapter blå = 32A 1 fase og ikke rød som er 16A 3 fase.

Er det også mulig å justere ned strømstyrke på ladestrøm i bilen ? Pleier å sette ned ladestrøm på min TMX til 23A når jeg ladet på 1 fase med UMC, for å ikke overbelaste den ene fasen i huset denne bruker (er også utstyr i huset som er tilkoblet denne fasen og hovedsikringene er 3 x 40A 400V)

RJK

Sitat fra: Arild Vevatne på mandag 15. juli 2024, klokken 12:18Hei
Er det mulig å lade e-2008 med en tesla UMC ladekabel ?
Siden ombordlader er 1 fase 32A, så er vel det best å bruke UMC ladeadapter blå = 32A 1 fase og ikke rød som er 16A 3 fase.

Er det også mulig å justere ned strømstyrke på ladestrøm i bilen ? Pleier å sette ned ladestrøm på min TMX til 23A når jeg ladet på 1 fase med UMC, for å ikke overbelaste den ene fasen i huset denne bruker (er også utstyr i huset som er tilkoblet denne fasen og hovedsikringene er 3 x 40A 400V)
CEE-adapterne er forskjellig fysisk! Ikke bare pinner men og fysisk størrelse.

Poenget med den UMC-laderen med de forskjellige adapterne, er at du skal kunne koble deg på CEE-kontakter som du har adapter til, og du må bruke rett adapter bare for å få plugget den til fysisk.

Har du ikke rett adapter, får du ikke plugget til. Det er ikke et valg om å bruke blå 16 1-fase, dersom kontakten er en rød 32A 3-fase! Da må du bruke adapteren for rød 32A 3-fase!

Bilen vil uansett ikke ta i mot mer enn den er i stand til, så tar den bare 1-fase, så gjør den det også på 3-fase, med mindre bilen ønsker å være sær på dette!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Blå CEE kontakter betyr 230 V mellom faser, eller 230 V mellom fase og nøytral, en fase.
Rød CEE er 400 V mellom faser, og 230 V mellom fase og nøytral.

Trådstarter skriver ikke egen overgang skal lages, men en generell advarsel.
Å lage egne overganger mellom rød og blå kontakt som kobles feil kan føre til 400 V føres inn der 230 V er forventet.
Ladekabel og bil er neppe testet for et slikt spenningsnivå, det vil trolig føre til skader.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på mandag 15. juli 2024, klokken 13:21Blå CEE kontakter betyr 230 V mellom faser, eller 230 V mellom fase og nøytral, en fase.
Rød CEE er 400 V mellom faser, og 230 V mellom fase og nøytral.

Trådstarter skriver ikke egen overgang skal lages, men en generell advarsel.
Å lage egne overganger mellom rød og blå kontakt som kobles feil kan føre til 400 V føres inn der 230 V er forventet.
Ladekabel og bil er neppe testet for et slikt spenningsnivå, det vil trolig føre til skader.
Her forventer jeg det er snakk om å bruke en Tesla UMC med offisielle adaptere, ikke hjemmesnekra greier. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Arild Vevatne

Sitat fra: RJK på mandag 15. juli 2024, klokken 15:07
Sitat fra: TB på mandag 15. juli 2024, klokken 13:21Blå CEE kontakter betyr 230 V mellom faser, eller 230 V mellom fase og nøytral, en fase.
Rød CEE er 400 V mellom faser, og 230 V mellom fase og nøytral.

Trådstarter skriver ikke egen overgang skal lages, men en generell advarsel.
Å lage egne overganger mellom rød og blå kontakt som kobles feil kan føre til 400 V føres inn der 230 V er forventet.
Ladekabel og bil er neppe testet for et slikt spenningsnivå, det vil trolig føre til skader.
Her forventer jeg det er snakk om å bruke en Tesla UMC med offisielle adaptere, ikke hjemmesnekra greier. ;)
korrekt

Den har 3 originale adaptere:
Svart schuko 13A
Blå CEE 1 fase 230Vac 32A
Rød CEE 3 fase 400Vac 16A.

Det jeg lurer på er da om noen har prøvd å lade peugeot e-2008 med en slik, og da helst med blå CEE 1 fase 230Vac 32A adapteren.

Og... om man kan redusere ladestrøm i bilen eller via app.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA