Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

5 mnd leveringstid for ny ICCU

Startet av Stehamme, onsdag 27. november 2024, klokken 14:04

« forrige - neste »

Stehamme

Bilen var inne på recall-sjekk i september. Ingen feil funnet. I midten av oktober får jeg ikke lenger ladet på AC-anlegg og forhandler konstaterer defekt ICCU. Forventet leveringstid: mars 2025!

Har noen opplevd lignende? Dette medfører høyere kostnader for meg (kun DC lynlading fungerer) og er også bekymret for batterilevetiden.

Har ikke vært i kontakt med Hyundai Norge ennå, men vurderer å høre om de kan tilby noen form for kompensasjon. Det kan være voucher for billig lading hos Ionity og eller gratis fornyelse av Bluelink abonnement.

Hører gjerne fra andre med lignende erfaringer!

Moas

#1
Sitat fra: Stehamme på onsdag 27. november 2024, klokken 14:04Bilen var inne på recall-sjekk i september. Ingen feil funnet. I midten av oktober får jeg ikke lenger ladet på AC-anlegg og forhandler konstaterer defekt ICCU. Forventet leveringstid: mars 2025!
Generelt så er min dele-erfaring, med å holde en Kona 2019 i live, at ting tar tid hos Hyundai. Ny girkasse og motor tok ca. 6 mnd. å få levert fra Korea. Nytt hovedbatteri 1,5 år. Osv. Andre garantisaker, som f.eks. skyldes dårlig lakk, tok også lang tid å få godkjent sentralt (2-3 mnd.) selv om "delen", dvs. lakken var på lager. Forhandlere skyldte alltid på Hyundai Norge i slike tilfeller, hvilke betyr at ansvaret ligger enten i Oslo eller Seoul. Sånn sett virker din leveringstid i tråd med realitetene, og slett ikke så verst. Lade-utfordringer er heller ikke noe nytt hos Hyundai, mens jeg ventet på nytt hovedbatteri, fikk vi beskjed om å lade maks 60 eller 80%. Da ble det mye mer lading for min del enn nødvendig.

Selv ble jeg imidlertid så lei av å kaste bort tid  på Hyundai-verksteder at jeg byttet Kona med noe annet hos min merkeforhandler og dermed så ble Kona 2019 min aller siste Hyundai i mitt eierskap. Og ja, jeg tok kontakt med Hyundai Norge underveis i mitt eierskap, men de pleide aldri å svare.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på onsdag 27. november 2024, klokken 14:55
Sitat fra: Stehamme på onsdag 27. november 2024, klokken 14:04Bilen var inne på recall-sjekk i september. Ingen feil funnet. I midten av oktober får jeg ikke lenger ladet på AC-anlegg og forhandler konstaterer defekt ICCU. Forventet leveringstid: mars 2025!
Generelt så er min dele-erfaring, med å holde en Kona 2019 i live, at ting tar tid hos Hyundai. Ny girkasse og motor tok ca. 6 mnd. å få levert fra Korea. Nytt hovedbatteri 1,5 år. Osv. Andre garantisaker, som f.eks. skyldes dårlig lakk, tok også lang tid å få godkjent sentralt (2-3 mnd.) selv om "delen", dvs. lakken var på lager. Forhandlere skyldte alltid på Hyundai Norge i slike tilfeller, hvilke betyr at ansvaret ligger enten i Oslo eller Seoul. Sånn sett virker din leveringstid i tråd med realitetene, og slett ikke så verst. Lade-utfordringer er heller ikke noe nytt hos Hyundai, mens jeg ventet på nytt hovedbatteri, fikk vi beskjed om å lade maks 60 eller 80%. Da ble det mye mer lading for min del enn nødvendig.

Selv ble jeg imidlertid så lei av å kaste bort tid  på Hyundai-verksteder at jeg byttet Kona med noe annet hos min merkeforhandler og dermed så ble Kona 2019 min aller siste Hyundai i mitt eierskap. Og ja, jeg tok kontakt med Hyundai Norge underveis i mitt eierskap, men de pleide aldri å svare.
Uff uff den var lei. Ja det tar på å vente lenge på deler. For mye av slike historier vil på sikt påvirke bilmerkets omdømme.

Eladdin - Elbilfareren

Dette er ikke unikt for Hyundai, er det vel? En kan håpe på, og være glad for, -at det skjer innenfor garantitiden.
Jeg har tidligere hatt 17-Ioniq, 20-Kona, 22-Ioniq 5, og har nå 19- og 21-Ioniq, og hentet faen skjæra meg ut en ny Kona i går. Jeg har aldri opplevd problemer med ombordlader, batteri eller motor/girkasse på noen av dem, men stoler faktisk mer på den 12 år gamle Kia Picantoen jeg har som pålitelig reservebil.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

daktari

Sitat fra: Stehamme på onsdag 27. november 2024, klokken 14:04Bilen var inne på recall-sjekk i september. Ingen feil funnet. I midten av oktober får jeg ikke lenger ladet på AC-anlegg og forhandler konstaterer defekt ICCU. Forventet leveringstid: mars 2025!

Har noen opplevd lignende? Dette medfører høyere kostnader for meg (kun DC lynlading fungerer) og er også bekymret for batterilevetiden.

Har ikke vært i kontakt med Hyundai Norge ennå, men vurderer å høre om de kan tilby noen form for kompensasjon. Det kan være voucher for billig lading hos Ionity og eller gratis fornyelse av Bluelink abonnement.

Hører gjerne fra andre med lignende erfaringer!
Dette er en så alvorlig mangel at du bør ha gode rettigheter.
Både økonomi 4-x for strømmen, og tid går tapt.

Jeg ville forsøkt et hyggelig brev hvor du forklarer dette og raskt ber dem finne en reservedel, gjerne fra en annen bil.
Hvis ikke de får til det så ville jeg krevd lånebil i hele perioden.
Et mildere nivå er om kan du leve med økonomisk komp., men det hadde ikke jeg gått med på. Ikke tid til å kjøre og lade.
Omlevering er også en opsjon.

Husk svarfrist 2 uker i brevet. Hvis de er avvisende så skriv et til raskt, og etter det få juridisk hjelp.
Det er lurt å finne løsning raskt uten advokater.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på lørdag 30. november 2024, klokken 11:10
Sitat fra: Stehamme på onsdag 27. november 2024, klokken 14:04Bilen var inne på recall-sjekk i september. Ingen feil funnet. I midten av oktober får jeg ikke lenger ladet på AC-anlegg og forhandler konstaterer defekt ICCU. Forventet leveringstid: mars 2025!

Har noen opplevd lignende? Dette medfører høyere kostnader for meg (kun DC lynlading fungerer) og er også bekymret for batterilevetiden.

Har ikke vært i kontakt med Hyundai Norge ennå, men vurderer å høre om de kan tilby noen form for kompensasjon. Det kan være voucher for billig lading hos Ionity og eller gratis fornyelse av Bluelink abonnement.

Hører gjerne fra andre med lignende erfaringer!
Dette er en så alvorlig mangel at du bør ha gode rettigheter.
Både økonomi 4-x for strømmen, og tid går tapt.

Jeg ville forsøkt et hyggelig brev hvor du forklarer dette og raskt ber dem finne en reservedel, gjerne fra en annen bil.
Hvis ikke de får til det så ville jeg krevd lånebil i hele perioden.
Et mildere nivå er om kan du leve med økonomisk komp., men det hadde ikke jeg gått med på. Ikke tid til å kjøre og lade.
Omlevering er også en opsjon.

Husk svarfrist 2 uker i brevet. Hvis de er avvisende så skriv et til raskt, og etter det få juridisk hjelp.
Det er lurt å finne løsning raskt uten advokater.

Lånebil er naturlig her.


Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. november 2024, klokken 11:45
Sitat fra: daktari på lørdag 30. november 2024, klokken 11:10
Sitat fra: Stehamme på onsdag 27. november 2024, klokken 14:04Bilen var inne på recall-sjekk i september. Ingen feil funnet. I midten av oktober får jeg ikke lenger ladet på AC-anlegg og forhandler konstaterer defekt ICCU. Forventet leveringstid: mars 2025!

Har noen opplevd lignende? Dette medfører høyere kostnader for meg (kun DC lynlading fungerer) og er også bekymret for batterilevetiden.

Har ikke vært i kontakt med Hyundai Norge ennå, men vurderer å høre om de kan tilby noen form for kompensasjon. Det kan være voucher for billig lading hos Ionity og eller gratis fornyelse av Bluelink abonnement.

Hører gjerne fra andre med lignende erfaringer!
Dette er en så alvorlig mangel at du bør ha gode rettigheter.
Både økonomi 4-x for strømmen, og tid går tapt.

Jeg ville forsøkt et hyggelig brev hvor du forklarer dette og raskt ber dem finne en reservedel, gjerne fra en annen bil.
Hvis ikke de får til det så ville jeg krevd lånebil i hele perioden.
Et mildere nivå er om kan du leve med økonomisk komp., men det hadde ikke jeg gått med på. Ikke tid til å kjøre og lade.
Omlevering er også en opsjon.

Husk svarfrist 2 uker i brevet. Hvis de er avvisende så skriv et til raskt, og etter det få juridisk hjelp.
Det er lurt å finne løsning raskt uten advokater.

Lånebil er naturlig her.


Seff. Er ikke sikkert de gir det. Kommer helt an på situasjonen der og da.

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA